Jump to content

Hvor mye koster vedlikehold av båt i året?

Sorobibo

Recommended Posts

Hulda, kr. 50 000/år. Ellers så kan man spørre "hvor lang er en pølse?"

Dette er nok et beskrivende svar. Du vil få svar på alt fra 15-20 tkr og opp til flere hundre tusen kroner. Enmotors, tomotors, oppgraderingsbehov, utstyr som går i stykker, slippsett/polering osv. osv.

Objektets tilstand samt dine egne vurderinger rundt hvordan du vil kjøre vedlikeholdsfiliosofien vil avgjøre mye rundt hvor store kostnadene vil bli for selve båten. Ut over dette er øvrige parametre relativt enkle å definere som forsikring, opplagsplass etc.

Selv bruker jeg betydelige summer på båten i året men det er også hytta mi sommerstid. Hadde vel noe sånt som 5 uker med overnatting forrige sommer og det ville kostet på campingplass også. Spesielt om man tar bilholdet i perioden med i betraktningen også.

Har vel brukt omkring 400' på min de siste 6 årene. Pluss diesel, forsikring og båtplass. Har du billig båtplass, og finner et eksemplar hvor forrige eier gjorde alle oppgraderingene tror jeg nok at du kan klare det med noe i overkant av tallet du nevner - hvis du unngår alle messer og båtutstyrsbutikker. Grensen mellom need to have og nice to have er flytende. Min har har en 30 fots elwaro. Tror ikke han bruker 15' i året. Men så har han stelt godt med denne båten siden tidlig 80 tallet og har en traust motor

Hvis det er så mye så er jeg nok redd at jeg må glemme båtdrømmen. Håpet det ikke ville bli mer enn 15000kr året, men det var vel optimistisk.

Svaret mitt var kanskje en smule ignorant. Du må selv finne ut hvor mye eksempelvis en brukbar båtplass der du skal være koster. For Hulda koster båtplass med strøm i underkant av 20 000/år. Vi forbruker 500 liter diesel (eller noe mer) til eks. kr. 14/l. Forsikringen kommer på, la oss si 10 000/år. Vi går på land hvert annet år, eller ca. 5 000/år. Men Hulda er 13 meter og veier 16 tonn. Og da har jeg ikke nevnt en eneste dings som har gått i stykker eller må fornyes. Men hvis du skal ta med kapitalkost etc., avhengig av egenkapital, så vil du nok realistisk sett slite med å krabbe ned i 15 000/år. Her er det forhold du selv må finne ut av. Det er ingen utenforstående som kan gi deg fasit.

Svaret mitt var kanskje en smule ignorant. Du må selv finne ut hvor mye eksempelvis en brukbar båtplass der du skal være koster. For Hulda koster båtplass med strøm i underkant av 20 000/år. Vi forbruker 500 liter diesel (eller noe mer) til eks. kr. 14/l. Forsikringen kommer på, la oss si 10 000/år. Vi går på land hvert annet år, eller ca. 5 000/år. Men Hulda er 13 meter og veier 16 tonn. Og da har jeg ikke nevnt en eneste dings som har gått i stykker eller må fornyes. Men hvis du skal ta med kapitalkost etc., avhengig av egenkapital, så vil du nok realistisk sett slite med å krabbe ned i 15 000/år. Her er det forhold du selv må finne ut av. Det er ingen utenforstående som kan gi deg fasit.

Åja, så du mener 50000kr året med båtplass, forsikring og sånn? Jeg trodde bare vedlikehold av utstyr var 50000kr.

Hulda, kr. 50 000/år. Ellers så kan man spørre "hvor lang er en pølse?"

Lengden på pølsa er grei, den er fra ende til ende. :lol:

Prøver å lage en oversikt over det økonomiske når jeg nå går for å bo i båt istedet for leilighet, og lurer på hvor mye vedlikehold av en 30-fots båt koster i året.

Er også interresert i eventuelt andre utgifter.

Utgifter jeg har tatt med i beregninga så langt er: årsleie havn, strøm, forsikring, årsavgift i båtforeninga.

Skal du bare bo bør en ikke ta opp båten hvert år.

Opptak, bunnstoff vask polering og uttak.

Batteriutgifter når de må fornyes.

Motorservice

Diesel.

Alt av utstyr ryker før eller siden.

Jeg har skiftet vinduer, dieseltanker to stykker, fersksvanspumpe, toalett, lensepumpe ,ankervinsj, Skiftet Eberspächer varmer,

batterier ca. hvert 10 år, vindmåler og autopilot og motoren har fått ny manifold og dyser, filter og oljeskift etter manualen, siden båten var ny i 77 kjøpte den i 87.

De siste åra med ca.1000 nm og 120 dager i året, så har det hvert en billig ferie.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Båtplass

Får du deg båtplass i en kommunal havn kan du slippe unna med akseptable summer, avhengig av hvor du bor. F.eks. betaler noen venner av meg 6000kr i året for å ligge med en 33-foter i en kommunal havn, mens en annen betaler 4000kr for en 28-foter, men har mer begrensninger på strøm, vann, osv.. Kommer an på hvor du befinner deg hen, prisene varierer veldig ut fra beliggenhet. Det er uansett greit å finne seg en trygg havn med god molo så du slipper ekstra slitasje på båten. For min del trenger jeg 12 meters utriggere (44-fots seilbåt) og får da båtplass til rundt 2000kr i måneden hvis jeg leier plass her i området. Nå kjøpte jeg en plass for et par tre år siden, så når den blir nedbetalt vil jo havnekostnadene synke litt. Men likevel koster det meg 13-14 tusen i året i havneavgift for drift og vedlikehold (privat havn).

Løpende driftsutgifter

Strøm til lading av batterier, avfukter, ovner, osv. er et must. Det er ikke uvanlig at det er havna selv som blir strømleverandør til båtplassene. Det vil si at havna kjøper strømmen fra en leverandør for så å distribuere strømmen videre til båtplassene via sitt eget anlegg. Dermed kan de ta mer betalt for strømmen enn den du får tak i hvis du bor i hus, men noen må jo betale for vedlikehold av det elektriske anlegget. Her i havna koster det 1,30kr per kWt.

Vann kan være inkludert i havneleia eller komme utenom på egen måler, men blir sjelden den store utgiften hvis du ikke har et enormt forbruk.

Jeg fyrer mest med diesel (har pottebrenner), så her går det minimum 5 liter i døgnet ved frost, mer når jeg er ombord og trenger trivselstemperatur. Isolering av skrog og dekk hjelper veldig på fyringsutgiftene, så får du anledning til å isolere ville jeg anbefale det. En engangsinvestering som gir deg bedre komforttemperatur ombord, mindre kondens og lavere løpende utgifter.

Vedlikehold

Slipping, avhengig av hvor ofte du vil opp. Prisene på slipping varierer veldig, avhengig av om det er en kommunal slipp, en sentral/populær slipp eller en privat slipp. Er det noen som har det som hobby blir prisen oftest billigere, mens de dyrere proffe slippene oftest har bedre forsikringer og tar mer ansvar om det skulle skje noe. Jeg tar opp annenhvert år (det året jeg ikke tar opp skuta leier jeg inn en kamerat for en pizza til å svømme under å skrubbe av det verste). En kollega slippet sin 30-foter for en tusenlapp et par dager i vår, så sjekker du ut litt rundt om finner du sikkert slippemuligheter til en OK pris. Hadde du hatt større båt ville valgmulighetene ha begrenset seg litt, noe det dessverre gjør for min del. Her i havna har det nå økt fra 120 til 135kr per fot for båter over 40 fot, så det blir til at jeg kjøper inn et par pizza og innkaller til dykkedugnad denne våren tenker jeg :giggle: I tillegg til prisen for selve slippingen kommer bunnstoff (med materiell), eventuel boning og voksing (med materiell) bytte av anoder.

Fortøyningstau, rykkdempere og fendrer er forbruksmateriell, spesielt tauene. Ligger du skjermet vil naturlig nok fortøyningene holde flere år, men ligger du dårligere til trengs det oftere utskiftning. Jeg skifter ut tauene annenhvert eller hvert tredje år avhengig av slitasjen på dem, men så ligger jeg noe utsatt til og båten er stadig i bevegelse på grunn av bølger og vind.

Vedlikeholdet ellers kommer som flere andre har nevnt an på hvordan båtens tilstand er i utgangspunktet. Selv beregner jeg om lag 10-15 tusen i året kun på vedlikehold av ting som blir slitt. Men skulle for eksempel seilene eller motoren ryke eller trenge en skikkelig reparasjon blir dette vedlikehold som fort sprenger budsjettet, noe som kan være greit å vite om. Kjøper du en båt med relativt ny motor og seil betaler du gjerne ekstra for det der og da, men samtidig sparer du deg for mange bekymringer senere. I tillegg kommer modifiseringer, hvis du ønsker det. Hos meg var salongen i mørk teakfiner og ble belyst av strømkrevende halogenspotter. Salongen ble da malt hvit og spottene byttet ut med LED. En "engangsinvestering", så sånn sett ikke løpende vedlikehold, men modifiseringer er alltid greit å ta med i regnskapet om du er en som ønsker å forbedre ting underveis. Diverse utstyr som får ekstra slitasje for en båtboer, slik som vannpumper, toalett, kjøleboks og slikt holder som regel i mange år, men når de først ryker koster de litt å skifte ut (alt som har "båt" i navnet koster som regel tre ganger mer enn tilsvarende landbaserte produkter :giggle:) Men har du en båt i overkant av 30 fot er det ikke sikkert det er mer enn en vannpumpe ombord, så det trenger ikke nødvendigvis være slik at du må gå rundt å bekymre deg for økonomisk ruin i tilfelle den skulle ryke, bare så du ikke blir helt skremt her.

Forsikring

Alt fra fire til femsifret, avhengig av selskap og bruksområde (forsikring kun for bruk i Norge er oftest billigere enn om du også tenker bruke båten utenlands). Merk at flere forsikringsselskap krever forskjellig når det gjelder slikt som stengte ventiler når du ikke er ombord, hvor lenge båten kan ligge på sjøen (noen krever at båten skal på land), osv. Greit å være åpen med dem du kontakter å si hva som blir båtens bruksområde, da får du et tilbud tilpasset ditt bruk og slipper disse irriterende begrensningene. Som eksempel betaler jeg rett i underkant av 7000kr for min 44-foter og kan da seile hvor jeg vil så lenge jeg holder meg innenfor landets grenser.

Når det gjelder det å spare penger i forhold til det å bo på land vil jeg tro du kan spare en del om du kjøper en båt til en god pris og holder ting enkelt. Klarer du unngå et stort lån på båten er du langt på vei. Men samtidig får du ikke med deg en eventuell prisvekst av fast eiendom, hvis det viser seg at eiendommer fortsetter å stige slik de har gjort til nå. For min del kunne jeg økonomisk sett like gjerne bodd på land da betjening av lån til både båt og båtplass koster det samme som avdragene til en 60-kvadrats leilighet i disse dager. Båtlån har dessverre ikke verdens beste renter. Men livet i båt er fint, så vil ikke tilbake på land med det første :wink:

Jeg er litt enig med Hulda. Man bestemmer egentlig selv hvor mange penger man vil kaste i båten. Dersom man vil er den et bunnløst sluk og et tapsprosjekt av en annen verden, på lik linje med alle andre hobbyer.

Dersom du skal bo på land er det også mange ting å bruke penger på. Eier du selv blir gjerne det også et bunnløst sluk etter hvert som man pusser opp og kjøper nye fine uunnværlige og praktiske ting.

Saken er at du kan bo så billig du bare vil i en båt. Forrige båten min var en 32 fots motorbåt og jeg puttet minimalt med penger i den. Tror jeg landet på ca. 6000,- i året. Dette var med alt, båtplass, veldikehold, diesel og så videre. Båten jeg har nå kaster jeg penger inn i og oppgraderer alt. Denne har kostet meg ca. 15.000 bare i deler og greier hvert år.

Mye kommer vel ann på tilstanden på båten du kjøper samt utstyret den har og hva som må byttes for å ha den som bobåt.

Typiske nymonteringer for eldre seilbåt, for det er vel det det er snakk om, er:

Skikkelig kjøleboks: 4500kr

Kokeplater som funker til daglig bruk.?kr

Septiktank, minimum 40 liter, samt tre-veis ventil så piss kan kjøres rett over bord. - forlenger tiden mellom hver tømming. Totalt 3-4 tusen

Varmtvannstank og eventuelt nye kraner med dusjhode.: 4000.

Dieselvarmer: 2kw 10tusen.

Cockpitkalesje om det ikke er på båten: 10tusen ( svært viktig for bobåt i denne størrelsen)

Kraning og landsetting i en uke ca 3000kr

Bunnsmøring: 1000

Skroggjennomføringer og ventiler: 2500

Om skrogtrekk må byttes pga fukt og lukt, så vil du ha stor nytte av å legge på et lag skrogisolasjon ( maritim.no) før nytt trekk. 3000kr

Skikkelig landstrømsentral med jordfeilbryter og plug and play opplegg: 4000kr

Ny madrass og spilebunn der du skal sove: 1000kr. - du MÅ ha spilebunn for å hindre fukt i madrass og dyne.

Så kan du alltids vurdere å ha en elektrisk avfukter ombord. 3000 kr.

Jeg bodde i min comfort 30 i 6 måneder. :)

Som det fremkommer fra denne tråden, "YMMV".

En ting som jeg foreløbig ikke ser tilstrekkelig belyst i denne tråden er "egeninnsats". Båtfolk flest gjør svært mye arbeid selv på båtene sine. Regner man med en timessats på egeninnsatsen (hvor mye er tiden din verd?) så blir kostnadene fort store. Setter man ting ut til profesjonelle folk, så blir kostnadene fort astronomiske.

Det finnes adskillige tråder på "hva koster det å ha båt" allerede, jeg har så vidt touchet det på båtwiki'en i artikkelserien min om "kjøp av båt - http://www.baatwiki.no/wiki/Kj%C3%B8p_av_b%C3%A5t_-_planleggingsfasen - men dette trenger vel en egen artikkel, skal se om jeg kommer meg dithen etterhvert.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har hatt min viknes 880 i 5 år nå.

Kostnader ca priser.

Båtplass: 1500,-

Slipping 400,-

Oppgraderinger 2000,-

bunnstoff ,polering etc. 1000,-

Motordeler/olje etc. 2500,-

Diesel 30000,-

Forsikring 6000,-

Gjør alt vedlikehold selv og bruker båten året rundt. Har aldri vært plaget med mye feil og hyppige utskiftinger. Mye på grunn av jeg ikke lar ting bli ødelagt av stillstand og fukt. Båten er nå 14 år gammel og ALT virker.

Jeg tror man enkelt kan konkludere med at for de som har litt eldre båter 10 år+ er vedlikeholdsgaloppen i gang. Hvis man så bruker båten mye og ikke bare ligger i hjemmehavn, vil nok vedlikeholdskostnadene øke enda mer, da man må være mer forutseende med tanke på havariskader som kan skje på motorer, seil, øvrig utstyr som brukes aktivt ved mange turer. Ligger man bare i havn, er det kanskje ikke så stor slitasje på dette, men ting som septik, kjøleskap, VV, pumper, komfyrer etc vil få sine behov. Jeg har nå min Princess på 5 året, og tror jeg kan snitte vedlikeholdet/oppgraderingene til å være 40-50000,- pr. år. Da kommer havn, drivstoff, lagring,gjestehavner og forsikring i tillegg. Mitt inntrykk er at hver sesong så kommer det en større oppusingssak, være seg motorer, kalesjer eller annet utsyr som skal byttes. I år valgte jeg f.eks å bytte vinduer i fremre kalesjen pluss sy opp igjen sømmene. 4000,- raske bare på den. Vil koste det samme for den bakre som jeg må ta til neste år. I tillegg skal jeg montere elektrisk gir/gass i år. Har kostet ca. 20.000,- brukt med oppgraderiner av nye wirer og bygge egne ledningsnett, montasje gjøres selv. I fjor hadde jeg transom og drev oppdateringer+ noe motor for nærmere 100.000,- fordelt på to stykk av hvert. I tillegg gjør jeg masse selv av reparasjoner, bytte utstyr, oppgradere etc. Tør ikke regne timepris lagt i båten, sikkert flere 100.000 allerede.

Viksund 340 2007 Modell

- Båtplass 12.000,- (Varierer veldig)

- Vinterplass inkl.løft 3.000,- (Normalpris 10.000,-)

- Forsikring 12.000,-

- Alarm 1000,-

- Selvgjort motorservice/polering/annet vedlikehold 15.000,- (Normalpris 30.000-50.000)

Båten koster meg ca 40.000,- før jeg begynner å bruke den. Så kommer

- Diesel 15.000-

- Havneavgift 5.000,-

- Tauverk, dupeditter kart osv 20.000,-

Da er jeg vel oppe i 80.000,- og dette skal fordeles på 60 overnattinger 1.250,- /døgn

Mye penger, men vel verdt det!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...