94EK Startet 1.Februar.2015 Del på Facebook Startet 1.Februar.2015 Hei.Har tenkt å kjøpe en raymarine ST2000 til min Samphire 26, så tenkte jeg å finne vind instrument system som kan passe opp til den autopiloten evt. Til en kartplotter av typen Lowrence Elite 5 HDI.Tar gjerne imot tips å råd rundt dette emnet til en grei penge.mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
94EK Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Ingen som har noe ideer om det?Hadde vært veldig takknemlig visst det var noen som hadde no kunnskap om dette å dele me meg!MVH Even Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Kan ikkje så mykje om dette, men eg trur at fleste vindinstrument men NMEA-utgang kan koblast mot autopiloten som du vurderar. Går du inn på forumet til Practical Boat Owner, så veit eg at dette temaet har vore diskutert. Meiner å ha lese at mange er tilfredse med løysinga. Svakheita er unna vinden, når det bles mykje og er stor sjø. Når det gjeld oppkobling mot kartplottar, så må det vel vere nokon på forumet som har gjort det, skulle ein tru? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Du kan enklest koble piloten opp mot seatalk. Alså Raymarine instrumenter. Den tar også NMEA så det går også bra. Men ST 1000 og ST 2000 er ikke mest avanserte pilot slik at vindkjøring ikke er det beste. Den mangler ratekompass som gjør stor forskjell på en autopilot under seil. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
94EK Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Takk for svarene. Må tenke litt mer på dette skjønner jeg. Så du mener jeg bør velge en annen autopilot en ST 2000 ravddo? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Rategyro eller heading sensor kan du vel montere i tillegg via nmea tilkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Raymarine har en rorkultpilot basert på den nye Evolution teknologien (T70153). Men den er mer enn dobbelt så dyr som ST2000. ST2000 er god og velprøvet rorkultpilot, jeg ville valgt den. Hvis du skal kjøpe vindsystem samtidig er best å velge Raymarine. Da går sammenkoblingen problemfritt med SeaTalk. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Bjørkski Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Jeg har brukt både ST4000 og SPX-5, og der er stor forskjell på performance. Skal du bruke piloten til annet enn å gå for motor i vindstille og lignende, ville jeg gå for en pilot med "gyro" hvis økonomien tillater dette. Jeg hadde Tacktick vindinstrument koblet med NMEA 0183 til piloten, og det fungerte OK når jeg brukte TWA. Sitér dette innlegget Link to post
94EK Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Hvordan er pris forskjellene på pilot med "gyro" og uten da? Dette er nytt for meg, så hva står "TWA" for? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 TWA=thrue wind angle, altså sann vind vinkel. Det er vind vinklen instrumentet ombord måler kompensert for båtens fart i forhold til vinden. En SPX-5 for rorkult koster ca. 9000,- Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Takk for svarene. Må tenke litt mer på dette skjønner jeg. Så du mener jeg bør velge en annen autopilot en ST 2000 ravddo? Du har jo tydelig en liten båt på 26fot som piloten skal brukes på? Ratesensoren måler båten vribevegelser og kompenserer for dette. Spesielt i medvind betyr det mye. Er det for å seile alene mener jeg at de ca 3000 det står på er verd pengene. Er det først å fremst motorkjøring spiller det mindre rolle. Du har jo også simrad sine cockpit piloter. Min far har en simrad tp30 i en omega 30. Det fungerer ok men kommer til kort ved hard seiling selv om kraften er stor nok. Skyvkraften er lik som en spx5. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
94EK Svart 19.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2015 Jeg tror nok ikke at jeg ska legge så mye som 9000kr på pilot med tanke på at jeg nylig har invistert i en ny eber D2.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.