Jump to content

Vindinstrument som passer til raymarine ST2000/Lowrance Elite-5m?

94EK

Recommended Posts

Kan ikkje så mykje om dette, men eg trur at fleste vindinstrument men NMEA-utgang kan koblast mot autopiloten som du vurderar. Går du inn på forumet til Practical Boat Owner, så veit eg at dette temaet har vore diskutert. Meiner å ha lese at mange er tilfredse med løysinga. Svakheita er unna vinden, når det bles mykje og er stor sjø.

Når det gjeld oppkobling mot kartplottar, så må det vel vere nokon på forumet som har gjort det, skulle ein tru?

• 2 uker senere...

Jeg har brukt både ST4000 og SPX-5, og der er stor forskjell på performance. Skal du bruke piloten til annet enn å gå for motor i vindstille og lignende, ville jeg gå for en pilot med "gyro" hvis økonomien tillater dette.

Jeg hadde Tacktick vindinstrument koblet med NMEA 0183 til piloten, og det fungerte OK når jeg brukte TWA.

Takk for svarene. Må tenke litt mer på dette skjønner jeg. Så du mener jeg bør velge en annen autopilot en ST 2000 ravddo?

Du har jo tydelig en liten båt på 26fot som piloten skal brukes på?

Ratesensoren måler båten vribevegelser og kompenserer for dette. Spesielt i medvind betyr det mye. Er det for å seile alene mener jeg at de ca 3000 det står på er verd pengene. Er det først å fremst motorkjøring spiller det mindre rolle.

Du har jo også simrad sine cockpit piloter. Min far har en simrad tp30 i en omega 30. Det fungerer ok men kommer til kort ved hard seiling selv om kraften er stor nok. Skyvkraften er lik som en spx5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...