Jump to content

Kjøpe Eberspächer D4 eller D5 til princess P360?

nor star 290..

Recommended Posts

Enig med Hulda at D4 er en mer moderne varmer, har du for stor varmer vil D5 gå mere på sparebluss med fare for soting og mye stopp. I din P36 er det litt avgørende også hvor du plasserer tempføler for at du skal få utnyttet full kapasitet hvis du går for en D5. I min P45 har jeg en D4 som dekker ute i lasaretten og noe i salong. Til resten av båten har jeg en webasto 5kw til salong nede og master lugar. Disse varmer opp hele skuta på no time. Viktig at du har store nok varmerør i starten og at du isolerer slangene så langt ut mot siste dyse som mulig for mins mulig varmetap.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P

Hadde en Byliner 2858. Der monterte jeg en Webasto 2000 W luftvarmer.

Aldri behov for å kjøre denne for fult ved normal drift. Båten ble brukt fra vår til høst.

Stor folumforskjell mellom Bylineren og din, men sånn for å illustrere.

Fare for soting som nevnt over ved for stor varmer og "puslekjøring"

I vår nåværende båt( P36 riviera) sitter det en Webasto 5000W varmer.

Må være såpass for også å varme opp under kalesja, pluss resten av båten.

Alle slanger er her isolert.

Redigert av SoBo (see edit history)

Når jeg hadde den forrigeD5lc brukte den ganske lang tid på og varme opp båten fra 5 grader innvenndig til 20grader. Bruker båten om vinteren også. Litt usikker på om den forrige varmeren ga full effekt også. Varmeren står bak i lasterommet slik at det er langt til fremre kabin, derfor tenkte jeg å ha en varmer med god effekt.

Orginalt er det 5kw varmer i denne båten

D5 finns i en äldre variant med gammaldags stegvis reglering och en modernare med mjukare (men stegad) reglering.

Hade först den äldre typen, och sedan 2008 den nyare. På båda har jag fått byta en stor packning runt brännkammaren, men annars så går dom.

Speciellt den nyare varianten med mjukreglering är jag nöjd med.

Som jag skrivit i andra inlägg så låter jag ofta värmaren gå 'för säkerhets skull' för att hålla lite minimumtemperatur i båten vilket innebär att den går mycket på låg effekt, men några problem med sotning har jag inte haft.

:thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)

Har selv en Bayliner 3288 MY ca 35 fot, med en D4. Den holder i massevis, selv vinter dager...

Har ganske store vindusflater i denne båten, må påfølgende varmetap, holder greit likevel..

Bare husk så korte luftslanger som mulig, og gjerne isolere luft slangene..

Hent luften til varmeren inne i båten, der du avgir varmen..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Jeg hadde montert den nye varmern i motorrommet hvis du har mulighet og plass. Kortest mulig vei til dysene gir minst varmetap frem til cabinene. Nå skriver du ikke om den gamle 5kw'ern er kaputt. Muligheten har du da til og bruke den til oppvarming bak og en dyse inne i cabinen.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P

Hadde gamle Eber d5 i min Fairline 36. Når den gikk av med pensjon kjøpte jeg d4 pluss, og det holder rikelig til oss som ikke bruker båten på vinteren. Hadde noen arbeider om bord for noen vintre siden mens båten sto på land, og i godt med minusgrader og ingen sjøvarme under tok det langt tid å komme opp i behagelig inne temp. På vann vår og høst (også med minus ute) er D4 i alle fall mer enn tilstrekkelig for oss. Kan velge å gjenbruke en andel inneluft for raskere oppvarming, og har isolert de fleste rør-strekkene.

Det er nok ulike erfaringer. Jeg har en D5 fra 2007 som har gått feilfritt til i fjor høst da begynte den å hoste røyk. Den får en omgang service i vinter. Jeg har ingen problemer med å kjøpe en ny D5.

Når det gjelder valg av varmer, avhenger det av din båtbruk. Skal båten benyttes om vinteren ville mitt valg helt klart være D5 pga den luft- og varmekapasiteten den yter (280 kg/t /5,5 KW). Benyttes båten mest i sommermåneder og ikke så langt ut på høsten kan en D4 være et greit valg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...