nor star 290.. Startet 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2015 Skal kjøpe ny varmer men ser at D5 er beryktet med mye feil, lurer derfor på å gå for en d4 men er usikker på om denne blir stor nok. Er relativ stor forskjell på luftmengde på d4 og d5. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 D4 går for å være en mer moderne varmer. Hulda kjører D4, men har nok et mindre volum båt enn deg. Dessuten så er det bedre at varmeren er et lite hakk i underkant, enn at den er i overkant kapasitetsmessig. Masse om dette på andre tråder. Uansett, hos oss er en del minusgrader ikke noe problem, får varme i hele båten på ganske kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Hvor stor er hulda? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Enig med Hulda at D4 er en mer moderne varmer, har du for stor varmer vil D5 gå mere på sparebluss med fare for soting og mye stopp. I din P36 er det litt avgørende også hvor du plasserer tempføler for at du skal få utnyttet full kapasitet hvis du går for en D5. I min P45 har jeg en D4 som dekker ute i lasaretten og noe i salong. Til resten av båten har jeg en webasto 5kw til salong nede og master lugar. Disse varmer opp hele skuta på no time. Viktig at du har store nok varmerør i starten og at du isolerer slangene så langt ut mot siste dyse som mulig for mins mulig varmetap. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
SoBo Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Hadde en Byliner 2858. Der monterte jeg en Webasto 2000 W luftvarmer. Aldri behov for å kjøre denne for fult ved normal drift. Båten ble brukt fra vår til høst. Stor folumforskjell mellom Bylineren og din, men sånn for å illustrere. Fare for soting som nevnt over ved for stor varmer og "puslekjøring" I vår nåværende båt( P36 riviera) sitter det en Webasto 5000W varmer. Må være såpass for også å varme opp under kalesja, pluss resten av båten. Alle slanger er her isolert. Redigert 1.Februar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nor star 290.. Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Når jeg hadde den forrigeD5lc brukte den ganske lang tid på og varme opp båten fra 5 grader innvenndig til 20grader. Bruker båten om vinteren også. Litt usikker på om den forrige varmeren ga full effekt også. Varmeren står bak i lasterommet slik at det er langt til fremre kabin, derfor tenkte jeg å ha en varmer med god effekt. Orginalt er det 5kw varmer i denne båten Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) D5 finns i en äldre variant med gammaldags stegvis reglering och en modernare med mjukare (men stegad) reglering. Hade först den äldre typen, och sedan 2008 den nyare. På båda har jag fått byta en stor packning runt brännkammaren, men annars så går dom. Speciellt den nyare varianten med mjukreglering är jag nöjd med. Som jag skrivit i andra inlägg så låter jag ofta värmaren gå 'för säkerhets skull' för att hålla lite minimumtemperatur i båten vilket innebär att den går mycket på låg effekt, men några problem med sotning har jag inte haft. Redigert 1.Februar.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Den gamle var i fra 1997 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Har selv en Bayliner 3288 MY ca 35 fot, med en D4. Den holder i massevis, selv vinter dager... Har ganske store vindusflater i denne båten, må påfølgende varmetap, holder greit likevel.. Bare husk så korte luftslanger som mulig, og gjerne isolere luft slangene.. Hent luften til varmeren inne i båten, der du avgir varmen.. Redigert 1.Februar.2015 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Hulda måler 13x4 meter. Jeg henter frisk luft utenfra som eneste opsjon. Redigert 1.Februar.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ompera Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Hadde d4 i min gamle båt har no ein d5.Det som eg ser er største forsjellen på dei varmarane er att d5 bruker ganske nøyaktikt dobbel så møkje strøm en D4.Eg ville godt for ein d4 Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Jeg hadde montert den nye varmern i motorrommet hvis du har mulighet og plass. Kortest mulig vei til dysene gir minst varmetap frem til cabinene. Nå skriver du ikke om den gamle 5kw'ern er kaputt. Muligheten har du da til og bruke den til oppvarming bak og en dyse inne i cabinen. Redigert 1.Februar.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK. Fairline 31 Targa 1996 mod 2xAD41P Link to post
nor star 290.. Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Den gamle er defekt Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Är Du övertygad om att den är oreparerbar? Kan du få liv i den gamla så har Du ju sannolikt den billigaste lösningen. :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Koster 5-6000 for ny viftemotor, koster ikke på en 17år gammel varmer så mye? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Og jeg som har ebersprecher D4 i en 24 foter.. Varmt og godt iallefall:-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Hadde gamle Eber d5 i min Fairline 36. Når den gikk av med pensjon kjøpte jeg d4 pluss, og det holder rikelig til oss som ikke bruker båten på vinteren. Hadde noen arbeider om bord for noen vintre siden mens båten sto på land, og i godt med minusgrader og ingen sjøvarme under tok det langt tid å komme opp i behagelig inne temp. På vann vår og høst (også med minus ute) er D4 i alle fall mer enn tilstrekkelig for oss. Kan velge å gjenbruke en andel inneluft for raskere oppvarming, og har isolert de fleste rør-strekkene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Jeg har hatt 2-3 D5 ombord som alle gikk i stykker. Bytta til D4 i fjor. Aldri noe problem. Varmeren må jobbe mer, og jeg isolerte noen meter med rør. Veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Det er nok ulike erfaringer. Jeg har en D5 fra 2007 som har gått feilfritt til i fjor høst da begynte den å hoste røyk. Den får en omgang service i vinter. Jeg har ingen problemer med å kjøpe en ny D5. Når det gjelder valg av varmer, avhenger det av din båtbruk. Skal båten benyttes om vinteren ville mitt valg helt klart være D5 pga den luft- og varmekapasiteten den yter (280 kg/t /5,5 KW). Benyttes båten mest i sommermåneder og ikke så langt ut på høsten kan en D4 være et greit valg. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Strøm forbruket er dobbelt fra D4 til D5. Hadde gått for 2 stk D 4 da har du mer enn nok varme, og alltid en som sviver. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Kaskazi Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 (redigert) D5 har en mye kraftigere vifte som produsere 50 % mer luftgjennomstrømning, 280kg/t. Det forklarer nok mye av forskjellen i strømforbruk. Redigert 3.Februar.2015 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.