Jump to content

Nytt el-opplegg i seilbåt


Albinisten

Recommended Posts

Skal legge opp nytt el-oplegg i båten, det eksisternede er gammelt og består av spaghetti og suppe etter tidligere eieres forskjellige modifikasjoner. Jeg har begynt å trekke nye ledninger til lamterner og belysning, neste blir og legge opp ny hovedstrømbryter og koblingsskinner og sikringspanel samt bryterpanel.

Så kommer det store spørsmålet; innenbordsmotorern er død og det kommer den til og være kommende sesong også, den skal byttes til høsten. Det jeg lurer på er om det er hensiktsmessig av oss og legge opp strømmen helt utenom motor og evt hvordan gjør vi det? Har forstått det slik at motorblokka fungerer som jording? I batteri gropa er det plass til to batterier og siden vi denne sesongen får stole på utenbordsmotor tenkte vi å ha to forbruksbatterier. Jeg er temmelig grønn på elektro teori og klarer kanskje ikke og ordlegge spørsmålet mitt ordentlig heller, men må jo bare prøve. Altså; vi vil legge strøm fra batteri til en hovedstrøm bryter og ett sikrings/bryter panel og rett og slett late som om innenbordsmotoren ikke eksisterer.

Vi skal ha strøm til lanterner, noe innebelysning, ett varme apparat eber/webasto og lading av pc/mobil etc.

Link to post

I et "standard" strømopplegg i en båt har motoren to roller:

  1. Den lader batteriene
  2. Den trenger strøm fra batteriene for å starte

Ingen av disse funksjonene er relevante siden motoren aldri vil starte/er død

 

Det gjør at strømopplegget ditt blir mye enklere. Du har ett eller flere batterier som du parallellkobler (pluss til pluss - minus til minus). Fra plusspolen på det ene batteriet fører du strøm til bryterpanelet. Minus fra de forskjellige forbrukerne, kobler du sammen, vanligvis på en definert jordskinne. Feks en slik

 

Fra denne koblingsskinnen fører du så EN tykk ledning tilbake til minus på batteriet.

 

Motoren bare står der. Koble fra alle ledninger som går til/fra motoren, så minker du strøm på avveie så mye som mulig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Herman: Bør jeg ikke legge det innom en hovedstrømbryter og da også en sikring mellom batteri og hovedtr.br.?

Du sier minus fra forbrukerne (f.eks. lampe) inn på en skinne som igjen føres tilbake til batteri.

Jeg må ha det inn med minst en teskje, pluss fra de samme forbrukerne går da rett inn på hver sin kontakt i bryterpanelet?

Ja jeg kommer til å koble vekk alt som går til/fra motor.

Link to post

En hovedstrømsbryter må du selvfølgelig ha. Det er litt forskjellig avhengig av om du bygger alt selv, eller om du kjøper et ferdig panel. De ferdige panelene kan inneholde hovedstrømbryter.

 

Hvorvidt du trenger sikringer er igjen avhengig av hva slags brytere du har. I Kornelia er det kombinerte brytere og sikringer fra E.T.A. av denne typen. En bryter/sikring til hver kurs, med enkelte småbrytere uten sikring for å slå av/på logg, vind eller andre forbrukere på Instrument-kursen. Det ble litt jobb, men jeg felte de inn i en stor elektroboks, og fikk et bilreklamefirma til å trykke ut et svart klistremerke med navn i hvite bokstaver til hver enkelt kurs/forbruker. Store forbrukere som Autopilot har egen kurs. Viktige forbrukere som VHF og lensepumpe har også egen kurs. Jeg vet at det finnes/fantes en norsk forhandler, men husker ikke hva de het. Merk at minus til koblingsskinnen må gå fra hver enkelt forbruker.

 

Carling eller BlueSea er andre alternativer. Det finnes bl. a. på SeaSea som ferdige paneler med eller uten hovedstrømbryter og sikringer.

 

Uten å vite noe om hvor avansert du har tenkt å legge det opp er det vanskelig å gi et mer konkret råd. Det er mulig at jeg skyter langt over mål. I Kornelia som er 33 fot er det egen kurs til hver lanterne (Totalt 6) Og ca 10 til forskjellige forbrukere. Jeg har også lagt inn noen reservekurser. Hele panelet er litt større enn et A4-ark. I tillegg er det 3 mindre koblingsbokser rundt i båten. Forrige eier klarte seg med 7 brytere og en kurs...

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Nei. Hvis du har EN plussledning, og EN minusledning skal de være like tykke. Hvorfor vil du gå ned i tykkelse på minusledningen?

 

Husk også at hvis du bruker en formel, kalkulator, diagram el.l. for å beregne kabelstørrelse, er det den samlede lengden av plusskabel og minuskabel som skal benyttes som "kabellengde".

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Nei, er vel ikke det at jeg vil gå ned en dimensjon, men spør bare fordi den eksisisterende minuskabel er tynnere...

Nå spør jeg sikkert umåtelig dumt, men den kabelen som går fra batteriet er jo altfor tykk til at jeg kan koble den inn i koblingsskinna inne i panelet, her er det ett og annet jeg har misforstått...?!

Link to post

Du spør om hvor lang en strikk er...

 

Det er ikke sikkert du har missforstått. Kabelen er enten voldsomt overdimensjonert og/eller panelet er underdimensjonert. Det er også ganske vanlig at slike åpninger er for små til at riktig dimensjonert kabel får plass, samtidig som selve panelet kan håndtere strømmen. Da er det frem med kniven/saga og utvide åpningen.

 

Litt googling gir deg svaret du er ute etter i forhold til dimensjonering av kabelen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Har løst problemet, det var ikke åpningen i panelet jeg undret meg over, men "festene" i koblingsskinna. Jeg endte opp med og kjøpe ny skinne med to grove fester og fem små.

Har revet ut alt av det gamle dritet i skapet og fått lagt inn nytt, pluss og minus er nå like lange og like grove. Inne i skapet er det putselig ryddig og oversiktlig og vi har nå strøm frem til panel og skinner, så nå starter jobben med og trekke og koble ledninger til lanterner og innvendig belysning. Jeg må forøvrig innrømme at jeg helt uten noen form for beregninger eller kalkuleringer bare har bestemt meg for 50 mm2 kabel, skal ha på plass en Eber luftvarmer i løpet av vintern så jeg tenkte det var greit og legge opp kraftig nok hovedledning, eller er jeg helt på jordet...?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...