Albinisten Startet 2.Februar.2015 Del på Facebook Startet 2.Februar.2015 Skal legge opp nytt el-oplegg i båten, det eksisternede er gammelt og består av spaghetti og suppe etter tidligere eieres forskjellige modifikasjoner. Jeg har begynt å trekke nye ledninger til lamterner og belysning, neste blir og legge opp ny hovedstrømbryter og koblingsskinner og sikringspanel samt bryterpanel. Så kommer det store spørsmålet; innenbordsmotorern er død og det kommer den til og være kommende sesong også, den skal byttes til høsten. Det jeg lurer på er om det er hensiktsmessig av oss og legge opp strømmen helt utenom motor og evt hvordan gjør vi det? Har forstått det slik at motorblokka fungerer som jording? I batteri gropa er det plass til to batterier og siden vi denne sesongen får stole på utenbordsmotor tenkte vi å ha to forbruksbatterier. Jeg er temmelig grønn på elektro teori og klarer kanskje ikke og ordlegge spørsmålet mitt ordentlig heller, men må jo bare prøve. Altså; vi vil legge strøm fra batteri til en hovedstrøm bryter og ett sikrings/bryter panel og rett og slett late som om innenbordsmotoren ikke eksisterer. Vi skal ha strøm til lanterner, noe innebelysning, ett varme apparat eber/webasto og lading av pc/mobil etc. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 I et "standard" strømopplegg i en båt har motoren to roller: Den lader batteriene Den trenger strøm fra batteriene for å starte Ingen av disse funksjonene er relevante siden motoren aldri vil starte/er død Det gjør at strømopplegget ditt blir mye enklere. Du har ett eller flere batterier som du parallellkobler (pluss til pluss - minus til minus). Fra plusspolen på det ene batteriet fører du strøm til bryterpanelet. Minus fra de forskjellige forbrukerne, kobler du sammen, vanligvis på en definert jordskinne. Feks en slik Fra denne koblingsskinnen fører du så EN tykk ledning tilbake til minus på batteriet. Motoren bare står der. Koble fra alle ledninger som går til/fra motoren, så minker du strøm på avveie så mye som mulig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Albinisten Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Herman: Bør jeg ikke legge det innom en hovedstrømbryter og da også en sikring mellom batteri og hovedtr.br.? Du sier minus fra forbrukerne (f.eks. lampe) inn på en skinne som igjen føres tilbake til batteri. Jeg må ha det inn med minst en teskje, pluss fra de samme forbrukerne går da rett inn på hver sin kontakt i bryterpanelet? Ja jeg kommer til å koble vekk alt som går til/fra motor. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 (redigert) En hovedstrømsbryter må du selvfølgelig ha. Det er litt forskjellig avhengig av om du bygger alt selv, eller om du kjøper et ferdig panel. De ferdige panelene kan inneholde hovedstrømbryter. Hvorvidt du trenger sikringer er igjen avhengig av hva slags brytere du har. I Kornelia er det kombinerte brytere og sikringer fra E.T.A. av denne typen. En bryter/sikring til hver kurs, med enkelte småbrytere uten sikring for å slå av/på logg, vind eller andre forbrukere på Instrument-kursen. Det ble litt jobb, men jeg felte de inn i en stor elektroboks, og fikk et bilreklamefirma til å trykke ut et svart klistremerke med navn i hvite bokstaver til hver enkelt kurs/forbruker. Store forbrukere som Autopilot har egen kurs. Viktige forbrukere som VHF og lensepumpe har også egen kurs. Jeg vet at det finnes/fantes en norsk forhandler, men husker ikke hva de het. Merk at minus til koblingsskinnen må gå fra hver enkelt forbruker. Carling eller BlueSea er andre alternativer. Det finnes bl. a. på SeaSea som ferdige paneler med eller uten hovedstrømbryter og sikringer. Uten å vite noe om hvor avansert du har tenkt å legge det opp er det vanskelig å gi et mer konkret råd. Det er mulig at jeg skyter langt over mål. I Kornelia som er 33 fot er det egen kurs til hver lanterne (Totalt 6) Og ca 10 til forskjellige forbrukere. Jeg har også lagt inn noen reservekurser. Hele panelet er litt større enn et A4-ark. I tillegg er det 3 mindre koblingsbokser rundt i båten. Forrige eier klarte seg med 7 brytere og en kurs... Redigert 2.Februar.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Albinisten Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Ett oppfølgingsspørsmål; kabelen fra minus på batteriet og til koblingsskinna som skal fungere som jord, kan den være tynnere enn plusskabelen som går til hovedbryter? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 (redigert) Nei. Hvis du har EN plussledning, og EN minusledning skal de være like tykke. Hvorfor vil du gå ned i tykkelse på minusledningen? Husk også at hvis du bruker en formel, kalkulator, diagram el.l. for å beregne kabelstørrelse, er det den samlede lengden av plusskabel og minuskabel som skal benyttes som "kabellengde". Redigert 2.Februar.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Albinisten Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Nei, er vel ikke det at jeg vil gå ned en dimensjon, men spør bare fordi den eksisisterende minuskabel er tynnere... Nå spør jeg sikkert umåtelig dumt, men den kabelen som går fra batteriet er jo altfor tykk til at jeg kan koble den inn i koblingsskinna inne i panelet, her er det ett og annet jeg har misforstått...?! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Du spør om hvor lang en strikk er... Det er ikke sikkert du har missforstått. Kabelen er enten voldsomt overdimensjonert og/eller panelet er underdimensjonert. Det er også ganske vanlig at slike åpninger er for små til at riktig dimensjonert kabel får plass, samtidig som selve panelet kan håndtere strømmen. Da er det frem med kniven/saga og utvide åpningen. Litt googling gir deg svaret du er ute etter i forhold til dimensjonering av kabelen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Albinisten Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Har løst problemet, det var ikke åpningen i panelet jeg undret meg over, men "festene" i koblingsskinna. Jeg endte opp med og kjøpe ny skinne med to grove fester og fem små. Har revet ut alt av det gamle dritet i skapet og fått lagt inn nytt, pluss og minus er nå like lange og like grove. Inne i skapet er det putselig ryddig og oversiktlig og vi har nå strøm frem til panel og skinner, så nå starter jobben med og trekke og koble ledninger til lanterner og innvendig belysning. Jeg må forøvrig innrømme at jeg helt uten noen form for beregninger eller kalkuleringer bare har bestemt meg for 50 mm2 kabel, skal ha på plass en Eber luftvarmer i løpet av vintern så jeg tenkte det var greit og legge opp kraftig nok hovedledning, eller er jeg helt på jordet...? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 (redigert) 50 mm2 kabel høres da voldsomt ut, til ebern kommer du langt med 6 mm2 kabel. Lag deg et skjema over el opplegget ditt, husk å merke alle kabler. Bruk kabelkalulatoren som ligger i arkivet på BP. Den er enkel og lett forståelig. Lykke til ! Mellom starter og batteri så er 50 mm2 kabel greit nok. Redigert 3.Februar.2015 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 50mm2 kabel fra batteri frem til hovedstr. bryter og jordingsskinne. Videre ut til lamper og lanterner er det selvfølgelig tynnere ledninger(2,5mm2). Var vel 6mm2 som ble nevnt i forbindelse med Eber i en butikk jeg var innom om jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.