D66 Startet 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2015 Hei, jeg har en Sollux 24 AC med en 49HK Indenor (Peugot) dieselmotor. I fjor tok vi ut motoren og byttet alt av kjøleslanger da det var lekk i kjølevannet. Etter å ha montert motoren på plass kjørte vi et par turer sist sommer, men motoren gikk dårlig etterhvert. Fant en morken membran i dieselpumpe og morken diseltilførselslange som jeg byttet, men det ser ikke ut til at jeg har fått det helt tett. Motoren er nå vanskelig å starte og jeg klarer ikke å få høyt turtall. Den fusker litt av og til. Jeg er ganske sikker på at den trekker litt luft i dieseltilførselen evt. kombinert med rusk i systemet. Var veldig morken dieselslange som er blitt byttet, så mulig at det har kommet noen små gummibiter inn i tilførselsystemet. Jeg vurderer å sette bort feilsøking/fiksing av dette da jeg ikke har noe god peil på dieselmotorer. Noen som har noen tips om noen, helst i Telemark, som har peil på dette og som har lyst på en liten jobb? (til våren) Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Dysene kan vel være fulle av dritt, kan vel også hende at grov filteret ditt er fullt av dritt, sjekka filteret for dieseldyr? Kan kanskje ha ligget mye rusk I tanken. Får du fram diesel til motoren? er ikke så god på motorer;) bare non forslag;) Sitér dette innlegget Link to post
Kikki Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Hei D66. Skjønner at du er litt fortvilet. Har samme båt selv en Sollux 24 AC. Tror det er en 86 mod. Hadde en Volvo 37 hk i den. Kjøpte båten på rot nede i Stavern for noen år siden. Motoren var da demontert og lå i kasser inne i båten. Fikk fortalt at den gikk varm. Jeg gjorde alle delene rene, fjernet all rust i kanaler osv. Satt sammen motoren igjen med de gamle delene. Brukte til og med topppakningene om igjen. Startet opp, lot den stå med høyt turtall å gå i bryggen noen timer. Alt så ut til å være i orden. Tok mot til meg og la ut på jomfruturen som skulle gå fra Stavern til Strømstad. Flott tur, motroren gikk uten problem hele veien over fjorden. Var jo litt stolt da at alt fungerte som det skulle. Hadde denne motoren et par år i båten, men så begynte den å gå varm igjen. Bestemte meg da for å kjøpe en ny motor, men en VP til over 100000 kr. kom ikke på tale i en så gammel båt. Valge falt på en Kina motor, samme hk til ca. 40000 i Sverige. Monterte inn, litt ombygning av fester osv, men latterlig enkelt å montere. Har hatt denne nå¨i 3 år og er kjempefornøyd både med dieselforbruk og hastighet ( gjør ca. 10 knop på full fart). Motoren går så pent og stille. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Disse Indenor/Status marine motorene er dessverre ikke av de beste. Men deler er å få tak i men husker ikke helt hvor. Google? Men skal du sette dette bort tror jeg ikke det vil lønne seg. Sollux er en flott båt som fortjener en god motor. Det øker verdien på båten betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.