Jump to content

Sollux 24 AC - Indenor motor går dårlig, vanskelig å starte

D66

Recommended Posts

Hei,

jeg har en Sollux 24 AC med en 49HK Indenor (Peugot) dieselmotor. I fjor tok vi ut motoren og byttet alt av kjøleslanger da det var lekk i kjølevannet. Etter å ha montert motoren på plass kjørte vi et par turer sist sommer, men motoren gikk dårlig etterhvert. Fant en morken membran i dieselpumpe og morken diseltilførselslange som jeg byttet, men det ser ikke ut til at jeg har fått det helt tett.

Motoren er nå vanskelig å starte og jeg klarer ikke å få høyt turtall. Den fusker litt av og til. Jeg er ganske sikker på at den trekker litt luft i dieseltilførselen evt. kombinert med rusk i systemet. Var veldig morken dieselslange som er blitt byttet, så mulig at det har kommet noen små gummibiter inn i tilførselsystemet.

Jeg vurderer å sette bort feilsøking/fiksing av dette da jeg ikke har noe god peil på dieselmotorer.

Noen som har noen tips om noen, helst i Telemark, som har peil på dette og som har lyst på en liten jobb? (til våren)

• 4 uker senere...

Hei D66.

Skjønner at du er litt fortvilet. Har samme båt selv en Sollux 24 AC. Tror det er en 86 mod. Hadde en Volvo 37 hk i den. Kjøpte båten på rot nede i Stavern for noen år siden. Motoren var da demontert og lå i kasser inne i båten. Fikk fortalt at den gikk varm. Jeg gjorde alle delene rene, fjernet all rust i kanaler osv. Satt sammen motoren igjen med de gamle delene. Brukte til og med topppakningene om igjen. Startet opp, lot den stå med høyt turtall å gå i bryggen noen timer. Alt så ut til å være i orden. Tok mot til meg og la ut på jomfruturen som skulle gå fra Stavern til Strømstad. Flott tur, motroren gikk uten problem hele veien over fjorden. Var jo litt stolt da at alt fungerte som det skulle. Hadde denne motoren et par år i båten, men så begynte den å gå varm igjen. Bestemte meg da for å kjøpe en ny motor, men en VP til over 100000 kr. kom ikke på tale i en så gammel båt. Valge falt på en Kina motor, samme hk til ca. 40000 i Sverige. Monterte inn, litt ombygning av fester osv, men latterlig enkelt å montere.

Har hatt denne nå¨i 3 år og er kjempefornøyd både med dieselforbruk og hastighet ( gjør ca. 10 knop på full fart). Motoren går så pent og stille. Anbefales.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...