boble65 Startet 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2015 Hei,har en D4 varmer hvor jeg har hatt eksosutløp på siden av båten over dollbord tidligere. Har nå flyttet det til hekken,men vil ha det under badeplattform og kommer dermed bare maks 18cm over vannlinjen. Utløp har svanehals så innvendig er jeg 30cm over, lurer på om det er nok siden selve varmeren står under vannlinjen? Eksosslangen er ca 220cm. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 synes 30 cm høres litt lite ut - får du lagt eksosen enda høyere før den går ned til varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Kan jo prøve men begynner å bli trangt:) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Men ja, synes også det virker litt lite, men er ikke så lett og bøye så mye der det er isolasjon rundt slangen. Må kanskje få laget ett lengre bend så isolere det med noe. Hvor får en tak i slik isolasjon..? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Det er Glava som er benyttet i den originale eksosslangen. Du kan f.eks. bruke Glava laftevatt, kjøpes på nærmeste byggevareutsalg. Surr dette rundt bendet til du oppnår ønsket tykkelse og fest med ståltråd slik at glavaen holder seg på plass. Til slutt taper du rundt det hele med aluminiumstape. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Vær obs at demperen ikkje skal bøyes. Er noen tapemerker på den som viser hvor fra den kan bøyes såvidt eg husker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 joda den kan bøyes.........men ikke kappes ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
boble65 Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Den kan både bøyes og kappes, men kan ikke bøye den 18o grader oppi hekken, er for trangt og har ikke nok lengde til det. Du skal være flink vist du klarer og montere eksosslange i båt uten og bøye slangen.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Dere mener kanskje fremst på slangen da.. Min feil :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Ville ikke lagt den på hekken, du risikerer at varmeren stopper hver gang du bakker eller sjø skalper opp over utløpet. Kjenner ikke denne eberen i detalj, men mange varmere er vare for mottrykk. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Hmm.. Det har jeg ikke tenkt på.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Den kan både bøyes og kappes, nei den kan ikke kappes i den tykke delen bak markeringen/tapen........ for den inre slangen har en masse hull......sen ligger det mineral.ull runt og sen den tette yttre slangen. du kommer få eksoselekkasje...hvis du kapper den. men bøye kan du....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
boble65 Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Ja jeg så det, takker for bra info :-) løsningen blir og lage ett bend og så isolere. Men er det slik at varmeren stopper ved litt motstand i eksosutløp? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Ja, det er nok slik at om utløpet blir blokkert så vil varmaren kutta ganske fort. Har sett dette på tilsvarande installasjonar med utløp under platform, ofte kuttar då varmaren i fartsområdet før båten planar ut. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Fillern.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Vil ikke ha det over plattformen så får flytte det til siden der jeg hadde det før. Får sette ett lys i hullet i hekken da :-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Ha det på hekken så slipper du å sende dette i siden på naboen. Eksosløp på siden skulle vært forbudt. Flyttet min fra siden til hekken for 4-5 år siden, ikke angret ett sekund på det. Mitt er dog plassert over plattformen. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 På siden er over dollbord så ikke redd for nabobåt. Hadde bare vært så kjekt med utløpet under plattformen.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 http://marinpartner.mamutweb.com/Resource/File/0/AIRTRONIC_D2_D4_D5_INSTALLASJON_MLV_VER06_01_2010.PDF Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 og har du det så høyt på siden blåser du jo eksos-lukten elegant inn under kalesjen til naboen eller inn en lufteventil hos han - kanskje der hans varmer trekker friskluft. Nei - få dette ut på hekken og bruk den uten å måtte plage naboene (!). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 En halvmeter perforert rør som henger bakover under plattformen vil kanskje gi eksosen lettere veier å evakuere i sjø en vanlig gjennomføring ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boble65 Svart 4.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Hmm..se det var jo og en ide :-) syrefast perforert rør, kanskje med en bøy ut til siden. Får heller bare gjøre om vist varmeren stopper pga vann. Det finner jeg ikke ut før til sommeren uansett :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.