Jump to content

Råd og tips om bobåt ønskes.

Noggenfogger

Recommended Posts

Heisann. Jeg er 20 år gammel og er ute etter å bosette meg i båt. Jeg anser det som en måte å komme meg litt bort, jeg vet at jeg ikke behøver en hel masse plass og tror at det vil være ganske befriende. Muligheten for å kunne bare kaste loss og reise på ferie med boligen min høres også svært fristende ut. Jeg kommer sannsynligvis til å ha en kamerat boende hos meg.

Jeg vil helst ha en seilbåt rundt 37-44 fot i prisklassen 300.000-500.000. Ettersom jeg ikke klarte å finne så veldig mye informasjon, vil jeg gjerne utforske litt selv :smiley:

Jeg lurer litt på dette med lån, stemmer det at jeg kan få et anstendig lån med pant i båten hvis den er registrert i skipsregisteret ( Hva koster registrering, må båten heves?) Det kan være aktuelt med foreldre som kausjonister hvis det er gunstigere. Hva kan jeg forvente å betale i månedsbeløp for kasko? Hvor ofte trenger en plast seilbåt grundig vedlikehold?

-Får jeg en båt som duger gjennom høst-/vintersesongen for budsjettet mitt? (Luftavfukter kan være aktuelt?)

-Hvor mye strøm kan båten generere?

-Hvor stort forbruk kan jeg forvente ved motordrift?

-Har hørt at liten dusj kan drive meg til vanvidd, så er det vanskelig å komme over seilbåter med stor dusj?

-Hvordan er det med å lære seiling? Hvor mange trengs det for å seile?

-Bør jeg vektlegge isolasjon?

-Hva bør jeg se på ved kjøp?

Håper inderlig noen kan svare meg :smiley:

-Får jeg en båt som duger gjennom høst-/vintersesongen for budsjettet mitt? (Luftavfukter kan være aktuelt?)

Ja.

-Hvor mye strøm kan båten generere?

Lite, du må ha strøm fra land. Ihvertfall fra oktober til april.

-Hvor stort forbruk kan jeg forvente ved motordrift?

Det finnes en formel på hvor mye en hestekraft bruker i timen, da er det bare å gange opp til den motorstørrelsen du har.

-Har hørt at liten dusj kan drive meg til vanvidd, så er det vanskelig å komme over seilbåter med stor dusj?

Definer stor. Ståhøyde og snuplass er vel nok?

-Hvordan er det med å lære seiling? Hvor mange trengs det for å seile?

Det er lettere å lære å seile enn f.eks å ta lappen på bil. Skal du bli skikkelig dyktig krever det litt mer, men ikke for å klarer seg. Det er lett å seile alene hvis båten har autopilot.

-Bør jeg vektlegge isolasjon?

Du klarer deg uten. Kjekt å ha, sikkert.

-Hva bør jeg se på ved kjøp?

Om du liker båten og om det er mye som ikke virker.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Når det gjelder det med pant i båten krever banke e at båten er skipsregistrert. Du får da et skjøte på båten. Dette tar banken pant i. Dermed blir lånet mye rimeligere enn om det skulle være et normalt båt lån. Å registrere en gammel båt i skipsregister er nesten umulig. Så let etter en båt som er registrert. Det gjør saken mye enklere for deg.

Endelig ble det Bobåt

Skal du bo i båten bør du nokk satse på å ligge en plass hvor du kan få strøm fra land min 16A. Det gjør livet i båten så vanvittig mye enklere og mer komfortabelt. Strøm under seilas til lanterner autopilot radar etc får du jo fra et par solide batterier som kan lades fra landstrøm eller fra motorens dynamo. Vil vel tro du kan få en grei seilbåt med det meste du trenger i den prisklassen di nevner. En annen vesentlig ting når du skal velge sted for å overvintre er i tillegg tilgang på strøm tilgang på vann.

Kan også være noe å hente i denne tråden;

https://baatplassen.no/i/topic/115046-hei-raad-angaaende-helaarsboende-i-baat-baattype-tromsoe/

Lykke til!

PS: som bankmann kan det nevnes at lån med pant i skipsregisteret er billigere enn uten, og kausjonist er det billigste. Stiller foreldre pant i bolig, blir det rimeligste finansieringsløsning.

Takk for lenken, veldig nyttig informasjon, hadde ikke sett den før :) Jeg har fått beskjed om at jeg kan få kausjon til boliglån når som helst, så det bør ikke være noe problem.

Når du skal låne til bobåt, og bruke lånte penger på det, fremfor bolig, så er det jo på sin plass å minne om at verdien/ salgsprisen av båten synker jevnt og trutt. En bolig øker.

Så det kan fort skje at om du selger båten etter ett år, så kan det være du sittet igjen med mindre penger enn lånebeløpet.

-med mindre du betaler hardt ned på lånet.

Dog er det jo lav rente for tiden :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvis du skal være smart kjøper du først en leilighet eller et lite hus, så leier du den ut og kjøper båt som du bor i. Da har du tilgang til ekstra lagringsplass i tillegg. Det nest smarteste er lån med sikkerhet i dine foreldres bolig. Det minst smarte er lån med sikkerhet i båt (som jeg har...) Da får du ganske høy rente. Men ulempene med dette minimeres dersom du kan betale det ned på ca 1/3 av tiden man bruker på f.eks et hus.

Hvis du leser min tråd om bobåt. Erfaringer. Så vil du også finne mye informasjon du kan trenge ang finansiering. Jeg gikk mange runder med div banker før det løste seg.

Flott info, takk :)

Når du skal låne til bobåt, og bruke lånte penger på det, fremfor bolig, så er det jo på sin plass å minne om at verdien/ salgsprisen av båten synker jevnt og trutt. En bolig øker.

Så det kan fort skje at om du selger båten etter ett år, så kan det være du sittet igjen med mindre penger enn lånebeløpet.

-med mindre du betaler hardt ned på lånet.

Dog er det jo lav rente for tiden :)

Jeg regner med at seilbåt tilværelsen kommer til og bli mindre kostbar i lengden enn hybel og jeg tjener greit, så det skal nok ikke bli noe problem å betale på lånet.

Hvis du skal være smart kjøper du først en leilighet eller et lite hus, så leier du den ut og kjøper båt som du bor i. Da har du tilgang til ekstra lagringsplass i tillegg. Det nest smarteste er lån med sikkerhet i dine foreldres bolig. Det minst smarte er lån med sikkerhet i båt (som jeg har...) Da får du ganske høy rente. Men ulempene med dette minimeres dersom du kan betale det ned på ca 1/3 av tiden man bruker på f.eks et hus.

Det blir isåfall lån med foreldre som kausjonister. Jeg vil gjerne vente med å kjøpe meg bolig, jeg anser det litt som en byrde...

Noen som vet hvor mye jeg må regne med i prisfall og nødvendig årlig vedlikehold på for eksempel en slik båt? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54211084&searchclickthrough=true åssen er det å bo i noe slikt?

Den båten du linker til er sikkert ganske kurant. Du får ikke lån til den med pant i båten, men sålenge du har kausjonist går det sikkert fint. Er litt skeptisk til den grunne kjølen. Tror det er en maken på vestlandet som har dypere kjøl og dermed litt bedre seilegenskaper. Den vil sikkert ikke gå såå mye mer ned i pris. Så det er begrenset hvor mye du vil tape.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...