Jump to content

Lekkasje fra oljekjøler volvo penta tamd 41a

svendmb

Recommended Posts

Hei! Trenger råd fra dere erfarne båteiere. Mistenker at jeg har en lekkasje på oljekjøleren på min VP tamd 41a. Det er litt salt rundt flensen, og i løpet av høsten var det stadig litt vann i kjølen under motoren. Tenkte da at det kom fra hylsa, men nå oppdaget jeg altså saltet rundt oljekjøleren. Det er ikke mye vann, kanskje et par desiliter i løpet av et par uker. Nå ligger båten på land, og motoren er vinterkonservert. Det Jeg lurer på er om anlegget rett og slett kan renne tom for Kjølevæske? Aner ikke hvordan anlegget er konstruert, men kjøleren sitter lavere en varmeveksleren, og da er det vel mulig at den renner tom? I så fall haster det vel litt med å få utbedret problemet. Regner med at et tomt anlegg ruster fort?

Det er ikkje frostveske i oljekjøler,da denne er sjøvannskjølt.Om sjøvannskretsen er konservert med frostveske er det vel ingen fare om kjølerene renner tom,Ligger båten på sjøen er vel kjølekretsen fylt opp med sjøvatn.Er vel ikkje direkte hastesak å få reparert,men ville skifta kjøler snarest.Oljekjølerene er vel ein av dei delene på disse motorenem som ryker.

Har ein overhalt,gjennoppbygd oljekjøler liggende om det er av interesse

Ompakking av oljekjøleren bør vel prøves? Ta kontakt med LaSa, de har alle pakninger du trenger og koster ikke all verden. Her kan finne de delen du trenger ut i fra hvor du ser lekkasjen er:

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-26-19455B.aspx

Når du først har den ute bør du plukke den helt fra hverandre og rense den. Gjorde det samme med min (TAMD40b) når den lakk olje. Byttet alle pakninger både på oljesiden og kjølesiden, samt renset den. Nå er den god som gull :thumbsup:

Er enklest å ta av oljefilter,for så å demontere oljedistibrusjons huset med kjøleren på.Du trenger pakningsett,for dei gamle o ringene er sikkert blitt harde

Helt enig, akkurat gjort denne jobben. 3 skruer i oljefilterhuset, ta av slangene på oljekjøler og Voila, da kommer den greit. Pakninger må du garantert bytte, er 4 like o-ringer i oljefilterhuset. Men deler du kjøler fra oljefilterhus kommer det på 2+2 til med pakninger. Greit å vite om da dette er spesielle VP-o-ringer/pakninger og bør kjøpes fra forhandler av VP. F.eks marinedeler har ett slikt komplett sett med alle 8 pakningene.

Legg ett fat og noen kluter under oljefilteret, vil lekke der når du skrur ut det. Men er kun oljen i filteret som lekker, motoroljen er allerede godt i bunnpannen din.

Så mister du ca. o,5 liter med frostveskeblanding når du tar av slangene til oljekjøler. Er den vesken som ligger i oljekjøleren.

Ellers rett frem

• 2 uker senere...

Da er den gamle kjøleren tatt ut, takk for alle gode tips.Ingen stor sak å få den ut som flere har påpekt. Jeg åpnet kjøleren får å se hvordan den så ut innvendig, og det er vel liten tvil om at det var på tide å bytte! Som bildet under viser var den rimelig full av avleiringer, og det var tegn på lekkasjer flere steder.

Nye pakninger er bestilt fra LA SA. Jeg renoverer oljefilterhuset når jeg først har det ute, så settes alt sammen inn igjen til helga. Da satser jeg på at min TAMD 41 holder i mange år til.

bilde

Alt av pakninger er på vei...

Det rare er at oljetemperaturen var helt normal. Eneste symptomet var lekkasjen av saltvann, samt en bitte liten oljelekkasje. Oljelekkasjen kommer fra filterhuset der en av pakningene var gåen etter at den var kommet i kontakt med saltvann fra kjøleren. I og med at både oljetrykk og temperatur har vært normalt regner jeg det som et tegn på at motorene er konstruert med gode marginer....

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...