svendmb Startet 2.Februar.2015 Del på Facebook Startet 2.Februar.2015 Hei! Trenger råd fra dere erfarne båteiere. Mistenker at jeg har en lekkasje på oljekjøleren på min VP tamd 41a. Det er litt salt rundt flensen, og i løpet av høsten var det stadig litt vann i kjølen under motoren. Tenkte da at det kom fra hylsa, men nå oppdaget jeg altså saltet rundt oljekjøleren. Det er ikke mye vann, kanskje et par desiliter i løpet av et par uker. Nå ligger båten på land, og motoren er vinterkonservert. Det Jeg lurer på er om anlegget rett og slett kan renne tom for Kjølevæske? Aner ikke hvordan anlegget er konstruert, men kjøleren sitter lavere en varmeveksleren, og da er det vel mulig at den renner tom? I så fall haster det vel litt med å få utbedret problemet. Regner med at et tomt anlegg ruster fort? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Det er ikkje frostveske i oljekjøler,da denne er sjøvannskjølt.Om sjøvannskretsen er konservert med frostveske er det vel ingen fare om kjølerene renner tom,Ligger båten på sjøen er vel kjølekretsen fylt opp med sjøvatn.Er vel ikkje direkte hastesak å få reparert,men ville skifta kjøler snarest.Oljekjølerene er vel ein av dei delene på disse motorenem som ryker. Har ein overhalt,gjennoppbygd oljekjøler liggende om det er av interesse Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Ja, det er interessant. Ny er svindyr... Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Send ein melding ,så kan me snakkes Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Ompakking av oljekjøleren bør vel prøves? Ta kontakt med LaSa, de har alle pakninger du trenger og koster ikke all verden. Her kan finne de delen du trenger ut i fra hvor du ser lekkasjen er: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-26-19455B.aspx Når du først har den ute bør du plukke den helt fra hverandre og rense den. Gjorde det samme med min (TAMD40b) når den lakk olje. Byttet alle pakninger både på oljesiden og kjølesiden, samt renset den. Nå er den god som gull Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Dersom sjøvannslekkasjen skyldes tæring i kjølerhuset,blir det problem å få det tett.Er kjølerhuset uten tæring,er det rimligste å prøve å pakke det om.Ved sjøvannslekkasje er det som oftest huset som er tært. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Takk for svar! Jeg begynner med å ta den ut, så for jeg se hvordan det ser ut. Håper bare jeg får den ut, vanvittig trangt i motorrommet på min Nimbus 3003... Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Er enklest å ta av oljefilter,for så å demontere oljedistibrusjons huset med kjøleren på.Du trenger pakningsett,for dei gamle o ringene er sikkert blitt harde Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Er enklest å ta av oljefilter,for så å demontere oljedistibrusjons huset med kjøleren på.Du trenger pakningsett,for dei gamle o ringene er sikkert blitt harde Helt enig, akkurat gjort denne jobben. 3 skruer i oljefilterhuset, ta av slangene på oljekjøler og Voila, da kommer den greit. Pakninger må du garantert bytte, er 4 like o-ringer i oljefilterhuset. Men deler du kjøler fra oljefilterhus kommer det på 2+2 til med pakninger. Greit å vite om da dette er spesielle VP-o-ringer/pakninger og bør kjøpes fra forhandler av VP. F.eks marinedeler har ett slikt komplett sett med alle 8 pakningene. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Var nede og kikket nærmere på kjøleren i dag, og det ser ikke bra ut. Blir nok å bytte ja... Skal prøve å legge inn noen bilder etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Regner med at jeg må tømme anlegget for både olje og Kjølevæske? For ordens skyld; med Kjølevæske mener jeg her væska på saltvannssiden som er tatt på ifbm vinterkonserveringen. Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Du trenger ikke å tappe av noe som helst, men hvis det er veldig trangt i maskinrommet er det enklest å fjerne varmeveksleren først. Så kan du syrevaske den i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Legg ett fat og noen kluter under oljefilteret, vil lekke der når du skrur ut det. Men er kun oljen i filteret som lekker, motoroljen er allerede godt i bunnpannen din. Så mister du ca. o,5 liter med frostveskeblanding når du tar av slangene til oljekjøler. Er den vesken som ligger i oljekjøleren. Ellers rett frem Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 4.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Litt vanskelig å ta bilder i det trange motorrommet mitt, men fikk tatt disse. Merk den ene bolten som fester det bakre lokket på oljekjøleren, godset rundt denne er delvis tært bort. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Den såg sliten ut.Har sendt deg ein mail,sender kjøleren på fredag Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Da er den gamle kjøleren tatt ut, takk for alle gode tips.Ingen stor sak å få den ut som flere har påpekt. Jeg åpnet kjøleren får å se hvordan den så ut innvendig, og det er vel liten tvil om at det var på tide å bytte! Som bildet under viser var den rimelig full av avleiringer, og det var tegn på lekkasjer flere steder. Nye pakninger er bestilt fra LA SA. Jeg renoverer oljefilterhuset når jeg først har det ute, så settes alt sammen inn igjen til helga. Da satser jeg på at min TAMD 41 holder i mange år til. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Nesten rart at din motor ikke har gått varm? Der var det jammen tett, hehe. Men godt å finne årsak da. Sikkert lurt å bytte disse ventilsakene i filterhuset samtidig, + shine opp huset. Husket du pakninger mellom oljekjøler og filterhus samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Alt av pakninger er på vei... Det rare er at oljetemperaturen var helt normal. Eneste symptomet var lekkasjen av saltvann, samt en bitte liten oljelekkasje. Oljelekkasjen kommer fra filterhuset der en av pakningene var gåen etter at den var kommet i kontakt med saltvann fra kjøleren. I og med at både oljetrykk og temperatur har vært normalt regner jeg det som et tegn på at motorene er konstruert med gode marginer.... Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Da er ny oljekjøler og renovert filterhus klart for montering i morgen! Takk for alle gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Slik så det da jeg hadde tatt ut kjøleren og huset, og slik ser det ut nå; Sitér dette innlegget Link to post
deep diver Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Ser du har en vannlekasje under eksosmanifold. Dette er sannsynligvis uttørket topp pakning. Må byttes dersom du skal bli kvitt denne lekasjen Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Skal vel ikke komme vann ut fra topppakningen?? Forrige eier har hatt en lekkasje fra varmeveksleren, så jeg trodde at dette rustvannet stammet fra denne lekkasjen. Jeg for sjekke litt nærmere når jeg skal ned igjen om et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
deep diver Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Ikke kritisk før du begynder å misste mye vann. Jeg hadde samme rustrenne På en av mine motorer. Var inntørket pakning som gjorde att vann rant ut... Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Regner med at det da er ferskvannet som kommer ut, og så lenge ikke dette forsvinner i store mengder så er det ikke noe hast med å gjøre noe med dette? Ser ut som en omfattende jobb å bytte topp pakning, tror jeg utsetter det til neste høst.... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Desember.2016 Del på Facebook Svart 8.Desember.2016 Noen som trenger en nyoverhalt oljekjøler til VP 41A? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.