glalaksen Startet 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2015 Har overnevnte motor og finner ikke ut hva jeg trenger av kapasitet til startbatteri til denne. De batteriene som står i har også blitt brukt til en del forbruk, men jeg skal skille dette slik at jeg har egne kun til start. I manualene jeg finner her inne er det kun 12 volt som gjelder. Noen som har forslag til hva jeg trenger? Tenker både på ampere, cca, type batteri osv. Skal stå i en yrkessjark. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Fikk svar hos Sabb i Bergen og der sa de at batteriene skulle være minimum 180 ampere og ha en cca på 800. Jeg skal paralellkoble to 12 volts batterier for å få 24 volt. Må jeg da ha to stykk på 180 ampere eller to på 90? Jeg tror to på 180, men spør for sikkerhetsskyld. Videre så lurer jeg på hva jeg oppnår om jeg kjøper batteri med høyere cca enn 800? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Fikk svar hos Sabb i Bergen og der sa de at batteriene skulle være minimum 180 ampere og ha en cca på 800. Jeg skal seriekoble to 12 volts batterier for å få 24 volt. Må jeg da ha to stykk på 180 ampere eller to på 90? Jeg tror to på 180, men spør for sikkerhetsskyld. Videre så lurer jeg på hva jeg oppnår om jeg kjøper batteri med høyere cca enn 800? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Når du skal velge et batteri så vær obs på at CCA-verdi blir oppgitt i forhold til to forskjellige standarder, EN og SAE. Det er kjempeforskjell på disse, så sjekk hva de har iht. EN, den er mest konservativ. Ellers synes jeg det er rart at Sabb sier at du skal ha minimum 180 Ah batterier for start. Det er jo evnen til å levere strøm, ikke kapasiteten som er et poeng til start. For eksempel ville nok to Optimabatterier på 50-60 Ah være mer enn nok dersom du har egne til forbruk. Om Sabb mener at hvert batteri skal være på 180 Ah aner jeg ikke, det må jo de svare for, men jeg vil vel tro at du skal ha to batterier som har en CCA-verdi på min. 800 hver seg, og da blir det jo det samme med kapasiteten. I båten vår har vi til sammenligning et Sønnak HDX 180 til start. Dette har en CCA-verdi på 1100 (hvis jeg husker riktig). To slike i serie for din motor synes jeg høres unødig voldsomt ut. Ser for øvrig du har rettet deg selv i det siste innlegget til at du skal seriekoble batteriene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
glalaksen Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Snakket med Sønnak nå og de sier akkurat det samme som deg Komondo. De hadde to 140 amp batterier med 800 i cca som jeg skulle få veldig billig. Banket prisen på Biltema så jeg stikker å kjøper dem tenker jeg. Er samme batteriene som jeg har til start i dag og de har funket fint i 4-5 år og fungerer enda som de skal, men flytter dem over til forbruk tenkte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Jeg skal seriekoble to 12 volts batterier for å få 24 volt. Må jeg da ha to stykk på 180 ampere eller to på 90? Jeg tror to på 180, men spør for sikkerhetsskyld. To 12-volt batteri på 180 Ah i seriekobling gir 24 v 180 Ah. Seriekobling gir summen av spenning, og samme CCA. To 12-volt batteri på 180 Ah i paralellkobling gir 12 v 360 Ah. Paralellkobling gir samme spenning, summen av Ah og summen av CCA. Merk at når batteri skal seriekoblast, må batteria vera like, samme fabrikat, samme størrelse og samme alder. Magne Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Takker for gode svar. Men hva skjer/oppnår man med å kjøpe batterier med høyere cca ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 To 12-volt batteri på 180 Ah i seriekobling gir 24 v 180 Ah. Seriekobling gir summen av spenning, og samme CCA Det har du selvsagt rett i Dinamo!! Jeg var litt sløv der Men hva skjer/oppnår man med å kjøpe batterier med høyere cca ? Det er kun en fordel! Det betyr at batteriene belastes mindre i forhold til hva de kan levere og vil leve et mer behagelig liv med påfølgende lengre levetid. I tillegg vil du ha mer å gå på når det er kaldt ute eller om du skulle få startproblemer av andre årsaker (dieseltilførsel osv) og må bruke startmotoren litt mer enn normalt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.