poke Startet 4.Februar.2015 Del på Facebook Startet 4.Februar.2015 Hei alle båtfolk.Jeg har et VP 280 (singep propell) drev som på grunn av vann i oljen (og to års lagring) muliggens er moden for utskifting. Så spørsmålet er hvilket hekkaggregat som er godt alternativ til dette? Ønsker selvfølgelig minst mulig arbeid/kostnader knyttet til dette byttet, men samtidig et hekkaggregat som byr på minst mulig problemer i ettertid. Hvilke hensyn må jeg ta? Det er en bensinmotor på ca. 320hk, utvekslingen på drevet er jeg usikker på men kan sjekkes nærmere om dette har noen betydning. På forhånd takk for svar. Jørn Olsen Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 4.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Hvis du finner et likt drev i god stand er nok det det billigste. Utvekslingen må være riktig men du vet kanskje ikke om det du har stemmer? VP 280 ble etterfulgt av 290 drevet og forskjellen ligger i at 290 har hydraulisk trim. Dette vil du ha nytte av på denne båten. Om drevet er single- eller duoprop avhenger kun av undervannshuset. Duoprop gir bedre drivstofføkonomi i moderate hastigheter så sant motoren er sterk nok. SX drev eller DP-S kan også brukes men da må du bytte svinghjulshus, coupler og transom. I tillegg må du ha en adapterplate da transomen her er mye mindre. Motoren kan også få en høyere installasjonshøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 280 er kjent for å være bra kvalitet. 270 kan også brukes, eller 290 som DD sier. Det DD glemte å si er at skal du får tirimfunksjon, må du bytte transomplate også (mener jeg). Kom vel ett drev i USA som het 285 som hadde trimfunksjon, usikker på om den kan brukes på 280 sin transomplate. Du bør få ett 280 drev helt ok til 2500-4000,-. Kan du beholde det gamle som deledrev. Ett 290 drev må du nok opp i 10000,- for å få. Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 4.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Ok. Takk for gode svar.Det enkleste blir vel å finne et "nytt" 280 drev. Har søkt og lest litt og funnet ut at det er en god del arbeid med å bytte til 290. Som dere nevner så må transomen også byttes. Da er det vel bare å begynne jakten på å få tak i et 280 drev. Det ligger noen ute på finn, så nå må jeg bare innom verkstedet som har drevet mitt og sjekke utvekslingen slik at dette blir rett. Er det noe som bør gjøres med et drev før det tas i bruk? Ser bort ifra oljeskift, zinc og belger siden dette er en "selvfølge"? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 (redigert) Det DD glemte å si er at skal du får tirimfunksjon, må du bytte transomplate også (mener jeg). Kom vel ett drev i USA som het 285 som hadde trimfunksjon, usikker på om den kan brukes på 280 sin transomplate. Skal man over til hydraulisk trim, så må transomfestet byttes, og drevet het AQ280PT (Power Trim), det samme gjelder for AQ290 eller nyere drev, festet må byttes, men så lenge det er Aquamatic serien kan svinghjulskåpen beholdes. En 320 hesters bensinmotor høres ut som en V8'er, og da er sannsynligvis utvekslingen 1.61:1 Redigert 5.Februar.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Motoren som har stått originalt i båten var en aq200. Usikker på hk i denne men antar det var under 200hk. Det ble byttet til en chevy 350 v8 i 2001 av uviss årsak. Denne er nå totalt overhalt med nye lager og tettinger i både bunn og topp (inklusive boring, nye topper). Er det en utveksling som er å foretrekke/anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Jeg har forøvrig elektrisk trim. Står motor på innsiden. Kan finne bilde av transomen å laste opp om det er ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Er du sikker på at motoren yter 320 hk? På bildet ser den ut som en vanlig 260 hester og da gjør vel båten sånn omtrent 38kn? Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Stod oppgitt i papirene fra fabrikk at den skulle yte 288hk, denne var helt ny i 2001. Nå er det andre topper på denne enn originalt, byttet forgasser og den er boret opp = større volum. Disse endringene vil nok gi motoren noen flere hester, men sikkert ikke så mye som 320. Men når drev skal dimensjoneres så kan man nok ta i på noen få hester enn å "være snill", for så å bryte sund "nytt" drev som var for lite. Båten har en egenvekt på 1800kg (sikkert 2300-2500 kg ferdig lastet med 3-4 i båten) og med det drevet og motoren jeg hadde gjorde denne 36 knop. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 (redigert) Jeg tenkte på utvekslingen jeg da. Det ligger en tilsvarende båt på finn.no som er oppgitt til 38kn med en 260hester og 290 drev. Jeg vet ikke hvilke topper du har men hvis dette er en AQ290 så stemmer det bra med 288 veivakselhester. 10% høyere toppeffekt gjør kanskje en knop eller to under gunstige forhold. Borring gir kanskje en millimeter, denne effektøkningen er neglisjerbar. Hvis det er en AQ290 får du ikke høyere effekt av å bytte forgasser og innsug, det er allerede ganske optimalt. Redigert 5.Februar.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Jeg skal ringe verksted i dag for å spørre om det står noe om utveksling. Når jeg finner det ut så kan jeg begynne å lete etter et aq280 drev for å erstatte mitt. Dette virket som den mest aktuelle løsningen. Men nå er det jo mange som har erfaringer rundt dette som jeg ikke har. Så alle tips tas imot med åpne armer. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Hei! Vi har en komplett pakke som har stått på en Windy. Er gjennomgått av verksted. Duoprop-drev med alt tilbehør. Vi trenger bare V8-eren til et av mahognyprosjektene våre. Er det interessant å se på det? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Komplett pakke med hva? Aq280 med duoprop kan jo være interessant, men om det er annet drev hvor transomen må byttes (støpes) så er det lite interessant. Resten av båten er klar for bruk så nå skal jeg ha alt klart før sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Hei, skal sjekke opp. Jeg er ganske sikker på at det ikke er AQ, men et DP-drev. Med hydraulisk tilt. Alt følger med Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Miss Amalie Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Korrrrrreksjon :-) Etter å ha snakket med sønnen min, tror vi det er AQ290-DP Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Takk for tilbudet Miss Amalie, men jeg synes det blir for mye arbeid å skulle bytte alt i denne omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Jeg har en gammel 290SP som er litt skadet og sliten, kunne vært interessant å se på det 290DP drevet hvis prisen er fornuftig. Så vidt jeg forstår er det bare undervannshuset som skiller på 290SP og DP så det burde være en "plug and play" oppgradering for meg. Er propellene i god stand? og hvilken pris ser du for deg? Send gjerne en pm Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Jeg har forøvrig elektrisk trim. Står motor på innsiden. Kan finne bilde av transomen å laste opp om det er ønskelig. Er ikke trim, men tiltfunksjon det du viser til. Kun for å heve og senke drevet. kan ved meget lav hastighet og på grunt vann heve drevet for å kjøre helt på land. denne funksjonen må du aldri bruke som powertrim. den motoren du viser til drar mekanisk rundt en skrue som ved å gå inn og ut, hever og senker drevet. Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Stemmer det Jori. Takk for rettelsen. Har eget system for trim. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Har eget system for trim. Woot, har du eget trimsystem på et AQ280? Bilder ! Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Eksternt. Har ingenting med drevet å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Kort fortalt så har båten og dens funksjoner fungert utmerket frem til nå. Eneste problemet jeg har er at mitt eksisterende drev er moden for utskifting så det er egentlig dette jeg trenger hjelp til å løse på en overkommelig måte. Her er noen usikkerheter som jeg må komme til bunns i, slik som utveksling, hvilke drev som kan erstatte mitt uten ombygging, og hvis noen skulle sitte på noe informasjon som kan belyse noe jeg ikke har tenkt på så tar jeg disse imot med åpne armer. Om det er noe mer informasjon noen trenger i denne forbindelse så er det bare å spørre så skal jeg gjøre så godt jeg kan for å sjekke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Hvordan vet man når drevet er tiltet til fart? På vår 290sp så har vi bare en vippebryter med en orange lampe. Når drevet er på topp lyser lampa, det samme når den er helt nede. Hvor den ellers skal stå er jo nærmest en gåte. (Beklager avsporing) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Kort fortalt så har båten og dens funksjoner fungert utmerket frem til nå. Eneste problemet jeg har er at mitt eksisterende drev er moden for utskifting så det er egentlig dette jeg trenger hjelp til å løse på en overkommelig måte. Her er noen usikkerheter som jeg må komme til bunns i, slik som utveksling, hvilke drev som kan erstatte mitt uten ombygging, og hvis noen skulle sitte på noe informasjon som kan belyse noe jeg ikke har tenkt på så tar jeg disse imot med åpne armer. Om det er noe mer informasjon noen trenger i denne forbindelse så er det bare å spørre så skal jeg gjøre så godt jeg kan for å sjekke dette. Hvor mye turtall har du fått på båten med eksisterende drev? Hvis du er noelunde nært maksantallet for motor har du riktig utveksling. Utvekslingen kan du telle på aksel og propell- Ved å sveive propellen en runde kan du telle hvor mye rundt den øvre akslingen går. Vanlig utveksling er slik ca. for 280-drevene 1:61, 1:95 og 2:31 (tror jeg, tatt fra hodet) V-8 har stort sett samme utveksling alle sammen, Adeneo kan mye mer om dette enn meg, så han kan tipse deg om hva som vil være vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.