Jump to content

Erstatte Volvo Penta AQ280 (sp)?


poke

Recommended Posts

Hei alle båtfolk.
Jeg har et VP 280 (singep propell) drev som på grunn av vann i oljen (og to års lagring) muliggens er moden for utskifting. Så spørsmålet er hvilket hekkaggregat som er godt alternativ til dette? Ønsker selvfølgelig minst mulig arbeid/kostnader knyttet til dette byttet, men samtidig et hekkaggregat som byr på minst mulig problemer i ettertid. Hvilke hensyn må jeg ta?

 

Det er en bensinmotor på ca. 320hk, utvekslingen på drevet er jeg usikker på men kan sjekkes nærmere om dette har noen betydning.

 

På forhånd takk for svar.

Jørn Olsen

Link to post

Hvis du finner et likt drev i god stand er nok det det billigste. Utvekslingen må være riktig men du vet kanskje ikke om det du har stemmer? VP 280 ble etterfulgt av 290 drevet og forskjellen ligger i at 290 har hydraulisk trim. Dette vil du ha nytte av på denne båten. Om drevet er single- eller duoprop avhenger kun av undervannshuset. Duoprop gir bedre drivstofføkonomi i moderate hastigheter så sant motoren er sterk nok. SX drev eller DP-S kan også brukes men da må du bytte svinghjulshus, coupler og transom. I tillegg må du ha en adapterplate da transomen her er mye mindre. Motoren kan også få en høyere installasjonshøyde.

Link to post

280 er kjent for å være bra kvalitet. 270 kan også brukes, eller 290 som DD sier. Det DD glemte å si er at skal du får tirimfunksjon, må du bytte transomplate også (mener jeg). Kom vel ett drev i USA som het 285 som hadde trimfunksjon, usikker på om den kan brukes på 280 sin transomplate. Du bør få ett 280 drev helt ok til 2500-4000,-. Kan du beholde det gamle som deledrev. Ett 290 drev må du nok opp i 10000,- for å få.

Link to post

Ok. Takk for gode svar.
Det enkleste blir vel å finne et "nytt" 280 drev. Har søkt og lest litt og funnet ut at det er en god del arbeid med å bytte til 290. Som dere nevner så må transomen også byttes. Da er det vel bare å begynne jakten på å få tak i et 280 drev. Det ligger noen ute på finn, så nå må jeg bare innom verkstedet som har drevet mitt og sjekke utvekslingen slik at dette blir rett.

Er det noe som bør gjøres med et drev før det tas i bruk? Ser bort ifra oljeskift, zinc og belger siden dette er en "selvfølge"?

Link to post

Det DD glemte å si er at skal du får tirimfunksjon, må du bytte transomplate også (mener jeg). Kom vel ett drev i USA som het 285 som hadde trimfunksjon, usikker på om den kan brukes på 280 sin transomplate.

 

Skal man over til hydraulisk trim, så må transomfestet byttes, og drevet het AQ280PT (Power Trim), det samme gjelder for AQ290 eller nyere drev, festet må byttes, men så lenge det er Aquamatic serien kan svinghjulskåpen beholdes.

 

forskjell_280.jpg

 

 

En 320 hesters bensinmotor høres ut som en V8'er, og da er sannsynligvis utvekslingen 1.61:1

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Motoren som har stått originalt i båten var en aq200. Usikker på hk i denne men antar det var under 200hk. Det ble byttet til en chevy 350 v8 i 2001 av uviss årsak. Denne er nå totalt overhalt med nye lager og tettinger i både bunn og topp (inklusive boring, nye topper). Er det en utveksling som er å foretrekke/anbefale?

Link to post

Stod oppgitt i papirene fra fabrikk at den skulle yte 288hk, denne var helt ny i 2001. Nå er det andre topper på denne enn originalt, byttet forgasser og den er boret opp = større volum. Disse endringene vil nok gi motoren noen flere hester, men sikkert ikke så mye som 320. Men når drev skal dimensjoneres så kan man nok ta i på noen få hester enn å "være snill", for så å bryte sund "nytt" drev som var for lite. Båten har en egenvekt på 1800kg (sikkert 2300-2500 kg ferdig lastet med 3-4 i båten) og med det drevet og motoren jeg hadde gjorde denne 36 knop.

Link to post

Jeg tenkte på utvekslingen jeg da. Det ligger en tilsvarende båt på finn.no som er oppgitt til 38kn med en 260hester og 290 drev. Jeg vet ikke hvilke topper du har men hvis dette er en AQ290 så stemmer det bra med 288 veivakselhester. 10% høyere toppeffekt gjør kanskje en knop eller to under gunstige forhold.

Borring gir kanskje en millimeter, denne effektøkningen er neglisjerbar. Hvis det er en AQ290 får du ikke høyere effekt av å bytte forgasser og innsug, det er allerede ganske optimalt.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Jeg skal ringe verksted i dag for å spørre om det står noe om utveksling. Når jeg finner det ut så kan jeg begynne å lete etter et aq280 drev for å erstatte mitt. Dette virket som den mest aktuelle løsningen. Men nå er det jo mange som har erfaringer rundt dette som jeg ikke har. Så alle tips tas imot med åpne armer.

Link to post

Jeg har en gammel 290SP som er litt skadet og sliten, kunne vært interessant å se på det 290DP drevet hvis prisen er fornuftig. Så vidt jeg forstår er det bare undervannshuset som skiller på 290SP og DP så det burde være en "plug and play" oppgradering for meg.

 

Er propellene i god stand?

 

og hvilken pris ser du for deg?

 

Send gjerne en pm

Link to post

Jeg har forøvrig elektrisk trim. Står motor på innsiden. Kan finne bilde av transomen å laste opp om det er ønskelig.

 

Er ikke trim, men tiltfunksjon det du viser til. Kun for å heve og senke drevet. kan ved meget lav hastighet og på grunt vann heve drevet for å kjøre helt på land. denne funksjonen må du aldri bruke som powertrim. den motoren du viser til drar mekanisk rundt en skrue som ved å gå inn og ut, hever og senker drevet.

Link to post

Kort fortalt så har båten og dens funksjoner fungert utmerket frem til nå. Eneste problemet jeg har er at mitt eksisterende drev er moden for utskifting så det er egentlig dette jeg trenger hjelp til å løse på en overkommelig måte. Her er noen usikkerheter som jeg må komme til bunns i, slik som utveksling, hvilke drev som kan erstatte mitt uten ombygging, og hvis noen skulle sitte på noe informasjon som kan belyse noe jeg ikke har tenkt på så tar jeg disse imot med åpne armer. Om det er noe mer informasjon noen trenger i denne forbindelse så er det bare å spørre så skal jeg gjøre så godt jeg kan for å sjekke dette.

Link to post

Kort fortalt så har båten og dens funksjoner fungert utmerket frem til nå. Eneste problemet jeg har er at mitt eksisterende drev er moden for utskifting så det er egentlig dette jeg trenger hjelp til å løse på en overkommelig måte. Her er noen usikkerheter som jeg må komme til bunns i, slik som utveksling, hvilke drev som kan erstatte mitt uten ombygging, og hvis noen skulle sitte på noe informasjon som kan belyse noe jeg ikke har tenkt på så tar jeg disse imot med åpne armer. Om det er noe mer informasjon noen trenger i denne forbindelse så er det bare å spørre så skal jeg gjøre så godt jeg kan for å sjekke dette.

Hvor mye turtall har du fått på båten med eksisterende drev? Hvis du er noelunde nært maksantallet for motor har du riktig utveksling. Utvekslingen kan du telle på aksel og propell- Ved å sveive propellen en runde kan du telle hvor mye rundt den øvre akslingen går. Vanlig utveksling er slik ca. for 280-drevene 1:61, 1:95 og 2:31 (tror jeg, tatt fra hodet) V-8 har stort sett samme utveksling alle sammen, Adeneo kan mye mer om dette enn meg, så han kan tipse deg om hva som vil være vanlig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...