Jump to content

Erstatte Volvo Penta AQ280 (sp)?


poke

Recommended Posts

Hvordan vet man når drevet er tiltet til fart? På vår 290sp så har vi bare en vippebryter med en orange lampe. Når drevet er på topp lyser lampa, det samme når den er helt nede. Hvor den ellers skal stå er jo nærmest en gåte. (Beklager avsporing)

 

Du vil høre det klakke å slå i drevet har du tiltet det opp. Det vil bli åpning mellom skruens høyde og riktig høyde for drevet, her vil drevet hoppe opp og ned, alt ettersom du gir gass, slakker av. Derfor du ikke skal kjøre på stor fart med tiltet drev. Lampen er bare for å varsle deg om at drevet er tiltet opp og må ned, i mange tilfeller virker heller ikke lampen ofte ser jeg på eldre båter.

Link to post

Hvor mye turtall har du fått på båten med eksisterende drev? Hvis du er noelunde nært maksantallet for motor har du riktig utveksling. Utvekslingen kan du telle på aksel og propell- Ved å sveive propellen en runde kan du telle hvor mye rundt den øvre akslingen går. Vanlig utveksling er slik ca. for 280-drevene 1:61, 1:95 og 2:31 (tror jeg, tatt fra hodet) V-8 har stort sett samme utveksling alle sammen, Adeneo kan mye mer om dette enn meg, så han kan tipse deg om hva som vil være vanlig.

Ok. Jeg husker ikke helt men mener jeg hadde marsfart (30knop) på rundt 3500rpm, mens maks turtall var ca 4600rpm og 36 knop. Men med forbehold om at jeg husker feil. Jeg har egentlig aldri stusset på turtallet og mener det har vært slik jeg forventet. Dette er jo en v8 bensin så maks vil vel ligge på opp mot 5000rpm?

Jeg har et problem med å dreie drevet, det steinstår. Er nok vannet i oljen som er årsaken til dette og grunnen til at jeg skal få tak i et "nytt". Så jeg legger min lit til at verkstedet kan opplyse meg om hvilken utveksling jeg har. Fikk ikke tid til å kontakte de i dag så jeg får forsøke igjen i morgen

Link to post

Enkleste måten å gjøre dette på, er vel å vri propellen på drevet en runde rund, og se hvor mange ganger akselen inn på drevet går rundt, dersom det er er litt over 1.5 runde, så er utvekslingen 1.61, som er mest sannsynlig, er det nesten 2 runder, så er det 1.89, og er det litt over 2 runder, så er 2.15

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Ok. Om det er slik at det er 1,61:1 for v8'ere så er det mest sannsynlig det som stod på. Båten er av typen Rocco Skansinavia 24, svenskprodusert med v-skrog. Mener å huske at jeg fikk den opp i plan på rundt 15 knop ved ca.3000rpm. Propellen er en treblads volvo penta 15*17 long hub om dette er av betydning. Er det da "sikkert" at 1,61:1 vil være det mest optimale?

Link to post

Poke, skal du først bytte drev kan du jo like gjerne gå for duopropp 1:95 som adeneo nevner. Singelpropp 1:61.

Til info så er vel adeneo en av de som kan mest om disse drevene innpå her. Så finner du ikke merking vak sinkanoden (noe som ofte er vanskelig har jeg erfart) så tar adeneo sine svar som fasit du :)

Personlig ville jeg gått for duopropp drev med en gang. Er bare akslingene i undervannshuset som skiller duo og singelpropp og en propell til da :)

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen. Nå har jeg fått plukket drevet fra hverandre og fått løsnet alt slik at jeg fant utvekslingen og mest sannsynlig funnet ut at det beste er å bytte hele drevet. Det er forøvrig 1,61:1. Noe jeg har forstått er uvanlig på en bensinmotor? Er det noen som kan være behjelpelig med å avgjøre hvilken utveksling og propell som vil være optimal for min båt?

Redigert av poke (see edit history)
Link to post

Nå konkluderer du vel motsatt av det adeneo sa? Mest sannsynlig var det 1:61 på single propp (SP) sa han. Har du DP er saken kanskje annerledes da adeneo ref. til at 1:95 er mest brukt.

 

Tror ikke noen kan beregne utveksling og riktig propell for deg her. Det er vanskelige ting. Du bør basere deg på det turtallet du har hatt. Hvis maks turtall bare har vært 3-400 rpm under teoretisk maks, har du riktig drev, men kan prøve frem med propeller f. eks. Er også mange andre årsaker til at maks rpm ikke oppnås, slitt motor, groe under båten etc etc.

Link to post

Ja, nå ser jeg det. Husket bare feil i farten. Mener å huske at maks turtall lå på ca.4600rpm, og da gjorde båten 36 knop. Nå er båten nylig bunnsmurt og har nyoverhalt motor .;-) fungerte ganske bra med det oppsettet jeg har så da blir vel det tryggeste å holde seg til det. Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Skal begynne å lete etter "nytt" drev med 1,61:1 utveksling nå. Skal sjøsette rett etter påsken så jeg har ennå litt tid på meg.

Link to post
  • 1 måned senere...

Blåser liv i denne tråden igjen.

Jeg har nå fått hentet et overhalt 280 drev som passer rett på transomen jeg har. Det jeg nå lurer på er om det er noe jeg må være obs på som ikke står i servicemanualen til Volvo? Skal det være noe lim eller tettemasse på belgene? Skal det smøres med vannavvisende fett? Alle tips mottas med takk.:)

Link to post

Du skal passe på slangeklemmene. De skal festes i en spesiell posisjon. Da vil du unngå at de gnager på belg ved sving f.eks. Finnes mange manualer om dette på nett, så bare søk. Propellaksel skal settes inn med fett før propellene settes på. Skader heller ikke å smøre litt fett på akseltapp fra motor.

Videre vær forsiktig med plastbøssingene når du banker opphengstappene på plass. Bøssingene blir fort skadet.

Husker ikke om du har smørefrie kryss, eller kryss med fettnippel. Sjekk opp hvertfall.

 

Er egentlig en ganske grei jobb når man har gjort den en gang og fått samlet erfaring.

Link to post

Takk Jori. Jeg gjorde dette for noen år siden men har nok gjort en del nybegynnerfeil den gangen. Har blant annet skadet disse plastbøssingene, men det fulgte med bedre bøssinger på det "nye" drevet. På krysset er det ingen smørenipler men denne bør kanskje smøres godt inn med fett?

Det skal altså ikke smøres noe på belgene før man monterer disse? Bare å tre de på og stramme slangeklemmen i korrekt posisjon?

Link to post

Pass på at det er rent, og ikke bruk fett eller lim på belgen, den bare tres på og har et spor den skal passe i.

Du må være nøye med at belgen kommer skikkelig i sporet, det er en liten slisse på begge stussene, og en liten "lisse" inne i belgen som skal ned i det sporet, og den må ned i det sporet hele veien rundt på begge sider før klemmene strammes til.

Enkelte belger kan også ha merking som viser hvilken vei som er opp (belger med klaff).

 

Det har lite for seg å smøre kryssene dersom det ikke er nipler, det er interne nålelager i kryssene som trenger smøring, og er det ikke nipler får man heller ikke smurt dem, og det skal heller ikke være nødvendig.

Link to post

Takk adeneo. Jeg har kikket på denne belgen med klaffer men klarer ikke å finne noen form for merking. Den ser lik ut uansett hvilken vei den står (klaffer horisontalt). Det stod i workshop-manualen at dreneringshull!?! skulle være ned, men jeg finner ikke noe hull noe sted.

Nå er alt rengjort og klart for montering igjen så nå ser jeg lyset i enden av tunellen.:-) Bare å krysse fingrene for st sommeren i år blir like bra son i fjor.:-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...