Jori Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Hvordan vet man når drevet er tiltet til fart? På vår 290sp så har vi bare en vippebryter med en orange lampe. Når drevet er på topp lyser lampa, det samme når den er helt nede. Hvor den ellers skal stå er jo nærmest en gåte. (Beklager avsporing) Du vil høre det klakke å slå i drevet har du tiltet det opp. Det vil bli åpning mellom skruens høyde og riktig høyde for drevet, her vil drevet hoppe opp og ned, alt ettersom du gir gass, slakker av. Derfor du ikke skal kjøre på stor fart med tiltet drev. Lampen er bare for å varsle deg om at drevet er tiltet opp og må ned, i mange tilfeller virker heller ikke lampen ofte ser jeg på eldre båter. Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Hvor mye turtall har du fått på båten med eksisterende drev? Hvis du er noelunde nært maksantallet for motor har du riktig utveksling. Utvekslingen kan du telle på aksel og propell- Ved å sveive propellen en runde kan du telle hvor mye rundt den øvre akslingen går. Vanlig utveksling er slik ca. for 280-drevene 1:61, 1:95 og 2:31 (tror jeg, tatt fra hodet) V-8 har stort sett samme utveksling alle sammen, Adeneo kan mye mer om dette enn meg, så han kan tipse deg om hva som vil være vanlig. Ok. Jeg husker ikke helt men mener jeg hadde marsfart (30knop) på rundt 3500rpm, mens maks turtall var ca 4600rpm og 36 knop. Men med forbehold om at jeg husker feil. Jeg har egentlig aldri stusset på turtallet og mener det har vært slik jeg forventet. Dette er jo en v8 bensin så maks vil vel ligge på opp mot 5000rpm? Jeg har et problem med å dreie drevet, det steinstår. Er nok vannet i oljen som er årsaken til dette og grunnen til at jeg skal få tak i et "nytt". Så jeg legger min lit til at verkstedet kan opplyse meg om hvilken utveksling jeg har. Fikk ikke tid til å kontakte de i dag så jeg får forsøke igjen i morgen Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Her er bildet av aksling/kryss. Sier dette som er ripet inn noe om utveksling? Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Eventuelt om det er mulig å tyde utveksling utifra dette skiltet? Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Tror du må tyde hva som er ripet inn for oss isåfall, jeg klarer hvertfall ikke å se det. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
adeneo Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Enkleste måten å gjøre dette på, er vel å vri propellen på drevet en runde rund, og se hvor mange ganger akselen inn på drevet går rundt, dersom det er er litt over 1.5 runde, så er utvekslingen 1.61, som er mest sannsynlig, er det nesten 2 runder, så er det 1.89, og er det litt over 2 runder, så er 2.15 Redigert 6.Februar.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Er det ikke omvendt da? Akselen 1 runde og propellen ca 2? Uansett så sa han at drevet hans sitter fast, så da er det vel ikke så lett. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
poke Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Det er desverre ikke mulig å vri propellen rundt. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Da kan det jo bli vanskeligere ? Ta av propellen og anoden, så står det nok stemplet inn der. Egentlig spiller det ikke så mye rolle, du skal generelt sett ha 1.61:1 for en V8'er, du skal ha en ganske spesiell båt før du bør gå opp på utvekslingen til nesten 2. Redigert 6.Februar.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Ok. Om det er slik at det er 1,61:1 for v8'ere så er det mest sannsynlig det som stod på. Båten er av typen Rocco Skansinavia 24, svenskprodusert med v-skrog. Mener å huske at jeg fikk den opp i plan på rundt 15 knop ved ca.3000rpm. Propellen er en treblads volvo penta 15*17 long hub om dette er av betydning. Er det da "sikkert" at 1,61:1 vil være det mest optimale? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Ingenting i livet er sikkert, det er ikke sikkert merkene på drevet ditt stemmer med innmaten heller dersom du finner noen merker (som vanligvis står bak propellsinken). Det eneste jeg kan si sikkert, er at Volvo brukte 1.61 på de fleste V8'ere med singelprop drev (1.95 for duoprop). Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Jeg skjønner det er litt usikkert. Jeg får håpe det er mulig å finne ut av drevet mitt til uken og det er mulig å avdekke utvekslingen uten å demontere hele drevet. Må få takke for alle tilbakemeldinger. Nå har jeg blitt en del klokere og fått noe å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Poke, skal du først bytte drev kan du jo like gjerne gå for duopropp 1:95 som adeneo nevner. Singelpropp 1:61. Til info så er vel adeneo en av de som kan mest om disse drevene innpå her. Så finner du ikke merking vak sinkanoden (noe som ofte er vanskelig har jeg erfart) så tar adeneo sine svar som fasit du :) Personlig ville jeg gått for duopropp drev med en gang. Er bare akslingene i undervannshuset som skiller duo og singelpropp og en propell til da :) Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 (redigert) Hei igjen. Nå har jeg fått plukket drevet fra hverandre og fått løsnet alt slik at jeg fant utvekslingen og mest sannsynlig funnet ut at det beste er å bytte hele drevet. Det er forøvrig 1,61:1. Noe jeg har forstått er uvanlig på en bensinmotor? Er det noen som kan være behjelpelig med å avgjøre hvilken utveksling og propell som vil være optimal for min båt? Redigert 16.Februar.2015 av poke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Nå konkluderer du vel motsatt av det adeneo sa? Mest sannsynlig var det 1:61 på single propp (SP) sa han. Har du DP er saken kanskje annerledes da adeneo ref. til at 1:95 er mest brukt. Tror ikke noen kan beregne utveksling og riktig propell for deg her. Det er vanskelige ting. Du bør basere deg på det turtallet du har hatt. Hvis maks turtall bare har vært 3-400 rpm under teoretisk maks, har du riktig drev, men kan prøve frem med propeller f. eks. Er også mange andre årsaker til at maks rpm ikke oppnås, slitt motor, groe under båten etc etc. Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Ja, nå ser jeg det. Husket bare feil i farten. Mener å huske at maks turtall lå på ca.4600rpm, og da gjorde båten 36 knop. Nå er båten nylig bunnsmurt og har nyoverhalt motor .;-) fungerte ganske bra med det oppsettet jeg har så da blir vel det tryggeste å holde seg til det. Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Skal begynne å lete etter "nytt" drev med 1,61:1 utveksling nå. Skal sjøsette rett etter påsken så jeg har ennå litt tid på meg. Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Blåser liv i denne tråden igjen. Jeg har nå fått hentet et overhalt 280 drev som passer rett på transomen jeg har. Det jeg nå lurer på er om det er noe jeg må være obs på som ikke står i servicemanualen til Volvo? Skal det være noe lim eller tettemasse på belgene? Skal det smøres med vannavvisende fett? Alle tips mottas med takk.:) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Du skal passe på slangeklemmene. De skal festes i en spesiell posisjon. Da vil du unngå at de gnager på belg ved sving f.eks. Finnes mange manualer om dette på nett, så bare søk. Propellaksel skal settes inn med fett før propellene settes på. Skader heller ikke å smøre litt fett på akseltapp fra motor. Videre vær forsiktig med plastbøssingene når du banker opphengstappene på plass. Bøssingene blir fort skadet. Husker ikke om du har smørefrie kryss, eller kryss med fettnippel. Sjekk opp hvertfall. Er egentlig en ganske grei jobb når man har gjort den en gang og fått samlet erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Takk Jori. Jeg gjorde dette for noen år siden men har nok gjort en del nybegynnerfeil den gangen. Har blant annet skadet disse plastbøssingene, men det fulgte med bedre bøssinger på det "nye" drevet. På krysset er det ingen smørenipler men denne bør kanskje smøres godt inn med fett? Det skal altså ikke smøres noe på belgene før man monterer disse? Bare å tre de på og stramme slangeklemmen i korrekt posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Pass på at det er rent, og ikke bruk fett eller lim på belgen, den bare tres på og har et spor den skal passe i. Du må være nøye med at belgen kommer skikkelig i sporet, det er en liten slisse på begge stussene, og en liten "lisse" inne i belgen som skal ned i det sporet, og den må ned i det sporet hele veien rundt på begge sider før klemmene strammes til. Enkelte belger kan også ha merking som viser hvilken vei som er opp (belger med klaff). Det har lite for seg å smøre kryssene dersom det ikke er nipler, det er interne nålelager i kryssene som trenger smøring, og er det ikke nipler får man heller ikke smurt dem, og det skal heller ikke være nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Takk adeneo. Jeg har kikket på denne belgen med klaffer men klarer ikke å finne noen form for merking. Den ser lik ut uansett hvilken vei den står (klaffer horisontalt). Det stod i workshop-manualen at dreneringshull!?! skulle være ned, men jeg finner ikke noe hull noe sted. Nå er alt rengjort og klart for montering igjen så nå ser jeg lyset i enden av tunellen.:-) Bare å krysse fingrene for st sommeren i år blir like bra son i fjor.:-) Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 17.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Skulle montere det nye drevet i går og fant ut at det var forskjell på splines i drivknute. Jeg valgte å åpne drevet og bytte over hele drivknuten. Nå er spørsmålet om det er noe som må justeres når dette monteres sammen? Det blir ikke gjort annet enn å bytte over drivknuten. Noe som kan gå galt her? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Det spørs hva du mener med å åpne hele drevet? Byttet du hele dobbeltlagerboksen, altså helt inn til tannhjulet inne i drevet som går inn på den vertikale akselen, så skal det jo helst skimses for å få riktig inngrep osv. Sitér dette innlegget Link to post
poke Svart 18.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Jeg byttet ikke dobbeltlager boksen. Skrudde dobbellagerboksen ut av drevet og løsnet bolten til drivknuten, gjorde det samme på det andre drevet og byttet plass på drivknutene. Ifølge workshop-manualen skal skruen settes fast med 75Nm og loctite. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.April.2015 Link til dette innlegget Svart 18.April.2015 Da er vel skims og inngrep slik det var, og det burde gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.