svendmb Startet 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2015 Har en del skruer rundt omkring som løsner da gjengene i glassfiberen er ødelagt. Ser at den gamle eieren har løst dette ved å stadig bytte til større skruer, men hadde tenkt å gå over å fikse alt dette skikkelig. Tanken er å frese opp hullene litt, og så sparkle igjen med to komponent epoxy. Noen tanker om dette? Vil det funke, eller vil epoxyen bare slippe når det blir belastning? Er det noen som har forsøkt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Fremgangsmåten som du beskriver kan anbefales. Den har jeg ved flere anledninger benyttet selv med svært bra resultat. Rengjøring og riktig temperatur er en forutsetting. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Har du muligheten til å få limt på en platebit på baksiden, for bedre skru hold. Så er jo det et pluss, i tillegg til slik du beskriver. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jakob T Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Prøv å utvide hullet i bunnen med ein borr,for så å fylle hullet med epoksy,tillsatt milled fiber.Westsystem forhandler dette.Ein annen mulighet er å kappe ein rustfri karrosseri skrue sette den ned i hullet med spissen opp for å bruke den som gjenger Passer best der det bare er ein enkelt skrue,kan vere vansklig på feks rekkverk med fleire skruehull. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Hva har vært festet med disse skruene? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 https://www.baatwiki.no/wiki/Skruer_i_glassfiber Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Octant Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Ser at westsystem har en oppskrift på fremgangsmåten her http://www.westsystem.com/ss/repairing-machined-holes-in-fiberglass/ Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Takker for innspill. Ser at jeg er på rett kurs... Gode tips i den linken fra West systems. Når det gjelder hva som festes i skruene, så er det stort sett pyntelister, instrumenter, innertaket, ol. Ingen store tunge ting med stor belastning. Det tyngste er vel et speil, men her tror jeg jeg kommer til på baksiden og får lagt inn ei plate i kryssfiner el. Blir et prosjekt neste helg... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Da er jeg nesten tilbøyelig til å si at det er nok med å trykke inn noe tec7 og sette inn igjen skruen..., Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Den enkle versjonen er å sette inn gjengene med PL400. Skru forsiktig inn og la tørke. Har brukt dette på kalesjemaljer og de løsnet ikke. OM de gjør det kan en alltids bruke den slitsomme metoden på det tidspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Hva er PL400? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Et av mange lim/fugemidler :) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Har med hell brukt mutternagler fra biltema til "råtne" fester for kalesjen. De er riktignok i alu og trives ikke med sjøvann, men de er lette å erstatte om de blir dårligere. Enkel løsning er det i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Jeg har brukt mutternagler på utsiden der teaklister er skrudd fast. Da er det greit med maskinskruer når teaken skal av år om annen for å pusses og lakkes.Jeg har ikke hatt problem med aluminium. Men de finnes også i rustfritt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Dette skjer kun med båter bygget av den billige ortopolyestereren. Brukes det isopolyester så er den langt seigere og vil ikke sprekke opp. Ved bruk av orto bør det brukes maskinskruer. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Har skrudd i mye rart i alskens materialer opp igjennom årene, og har lært meg til å alltid tørne skruen motsatt vei til jeg føler et lite klikk før jeg begynner å skrue riktig vei. Da vet jeg at jeg treffer den opprinnelige gjengen istedenfor å lage nye gjenger. Gjør det så ryker gjengene aldri. Men det har hendt at enkelte tror jeg er helt dust som ikke engang vet hvilken vei en skrue skal. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Jeg la ny parkett og skulle gjerne ha tettet rundt her: Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 - bare å legge på litt tec7 og klin på godt med bunnstoff, Worry. -og når du selger den, så er det bare å nekte løft :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Bruk helt vanlige plastplugger som du bruker når du skru i f.eks mur. Bor opp hull i riktig størrelse, og kjør på. Enklere blir det ikke... Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.