Jump to content

reparere gamle skruehull i glassfiber

svendmb

Recommended Posts

Har en del skruer rundt omkring som løsner da gjengene i glassfiberen er ødelagt. Ser at den gamle eieren har løst dette ved å stadig bytte til større skruer, men hadde tenkt å gå over å fikse alt dette skikkelig. Tanken er å frese opp hullene litt, og så sparkle igjen med to komponent epoxy. Noen tanker om dette? Vil det funke, eller vil epoxyen bare slippe når det blir belastning? Er det noen som har forsøkt dette?

Prøv å utvide hullet i bunnen med ein borr,for så å fylle hullet med epoksy,tillsatt milled fiber.Westsystem forhandler dette.Ein annen mulighet er å kappe ein rustfri karrosseri skrue sette den ned i hullet med spissen opp for å bruke den som gjenger Passer best der det bare er ein enkelt skrue,kan vere vansklig på feks rekkverk med fleire skruehull.

Takker for innspill. Ser at jeg er på rett kurs... Gode tips i den linken fra West systems. Når det gjelder hva som festes i skruene, så er det stort sett pyntelister, instrumenter, innertaket, ol. Ingen store tunge ting med stor belastning. Det tyngste er vel et speil, men her tror jeg jeg kommer til på baksiden og får lagt inn ei plate i kryssfiner el. Blir et prosjekt neste helg...

Jeg har brukt mutternagler på utsiden der teaklister er skrudd fast. Da er det greit med maskinskruer når teaken skal av år om annen for å pusses og lakkes.Jeg har ikke hatt problem med aluminium. Men de finnes også i rustfritt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har skrudd i mye rart i alskens materialer opp igjennom årene, og har lært meg til å alltid tørne skruen motsatt vei til jeg føler et lite klikk før jeg begynner å skrue riktig vei. Da vet jeg at jeg treffer den opprinnelige gjengen istedenfor å lage nye gjenger. Gjør det så ryker gjengene aldri.

Men det har hendt at enkelte tror jeg er helt dust som ikke engang vet hvilken vei en skrue skal. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...