Jump to content

BSB kart


Per

Recommended Posts

Det tviler jeg på, ihvertfall ikke noe "offisiellt".

Poenget med BSB o.lign. er vel at brukerne ikke skal kunne benytte eget materiale?

 

Bare editerer litt her...trodde BSB var raster kart.

Det finnes ihvertfall software som kan lage vektor-kart ut fra raster kart.

Med det jeg har sett innebærer en stor manuell jobb.

 

Tok en titt på Maptech-siden, det ser jo veldig bra ut. Spes. intr. at de også kan vise (3d) selv om det ser ut som dette ikke er tilgjengelig for våre områder enda.

3-d representasjonen er mye bedre enn Winchart NEXUS som er det eneste alternativet jeg kjenner til.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt om programvare for å konvertere til BSB format. BSB formatet er Maptechs eget format og jeg tviler på om noe slikt konverteringsprogram finnes. Derimot finnes det andre programmer som kan lese BSB kart, f.eks. OziExplorer. Jeg bruker OziExplorer sammen med BSB kart fra Maptech og synes det fungerer bra. Bruker det dog kun til ruteplanlegging etc, har aldri prøvd det i båten. BSB kart får en kjøpt hos Nautisk forlag.

Link to post
Share on other sites

Offshore Navigator er i hvert fall et vedlig bra kartprogram. Jeg har det selv, men bruker det bare til planlegging (og "leking") hjmme på PCen. BSB-kartene er gode, og bra oppdatert. De nye kartblad 5 og 6 var tilgjengelig for tilsammen ca. 150 kr. før ferien.

 

Oppdateringer av programmet er gratis fra hjemmesiden til Maptech.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

KOB: Hvor får du tak i enkle kartblad i BSB format? Jeg har bare sett Maptech's CD'er med samlinger av kart over større områder..

Vanligvis får du ikke kjøpt enkle kartblad, tror jeg, men Nautisk Forlag solgte i hvert fall i sommer en egen CD med kartblad 5 og 6 på for ca. 150 kr. Om den finnes fremdeles vet jeg ikke men du kan sjekke med Tor Myrvang på webmaster@nautisk.com.

 

Jeg håper og tror at også kommende kartoppdateringer kommer i BSB-format til en rimelig penge, slik at en slipper å kjøpe komplette nye CDer.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke vet akkurat hva det du ønsker å gjøre innebærer er det vanskelig å svare eksakt.

Men jeg antar at du først laster ned filen chartreproPClinux2.0.3.zip og pakker denne ut. Da ser du to filer, en som inneholder instruksjon og en annen som er selve programmet, denne omdøper du til exe extension.

Programmet kjøres i et DOS-vindu og du kan oppgi div. parametere og switcher iht bruksanvisningen.

Lykke til, kanskje er dette nettopp det du er på jakt etter. :yesnod:

Det pleier også å være forum/mailinglister knyttet til slike prosjekter.

Link to post
Share on other sites

Dette er programvare for å forandre projeksjonen til BSB kart.

 

Fra README filen:

This directory contains executable versions of a program to reproject

raster digital NOAA charts distributed by MapTech, Inc. (formerly

distributed by BSB, Inc.).  The reprojected images are output in the

same format as the input (BSB file format).

 

Bruksanvisning finnes her: ftp://ftp.csc.noaa.gov/pub/crs/noaacharts...ectorUsage.html

 

Legg merke til det som står under Limitations:

The program was designed to read the BSB format (version 2) NOAA charts and therefore only recognizes for input the four map projections defined for version 2.  Therefore, reprojection of a reprojection is unlikely to work.  This would not be recommended even if it did work.  There may be distributors of images in BSB format that are in other projections, and the reprojector will fail to read them. Version 3 BSB charts will read without a problem as long as they are in one of the original four map projections (Mercator, Transverse Mercator, Polyconic, Lambert Conformal Conic). This should include all NOAA charts.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...