Jump to content

Meget skuffet over båtmotor verksteder


Kjell

Recommended Posts

Etter å hatt båt i tre sesonger nå, må jeg si meg meget skuffet over den behandling og mottakelse man får når man henvender seg til båtmotor verksteder. Ikke bare verksteder, men også hos importører og forhandlere.

 

Kjøpte i 2001 en 89 mod 90 hk Johnson. Det viste seg raskt at det var problemer med den. Den lugget på jevn fart. Ganske snart sto vi der med en motor som lot seg ruse, men umulig å få i gir. Spleinsen på drivakselen som går inn i veiva var utslitt. Umiddelbart begynte jeg sonderingen etter et verksted som kunne reparere dette for meg. I verste fall kunne det bety ny veiv og drivaksel ned til girhuset. Her i Drøbak var det veldig lite hjelp å få. Dette skjedde i mai 2001

Et verksted (Husvikholmen Marina) ba meg komme igjen i august, så kanskje...

Snakk om service. De er til og med Johnson forhandler. Hos reparatøren der ble jeg absolutt ikke mottatt som potensiell kunde.

Et annet verksted (Hiroh) sjekket opp hva feilen var og kom med prisoverslag. Jeg måtte regne med minst kr 35.000.- ,og jeg som hadde gitt 23.000.- for motoren. Det ville tatt seg ut å sitte med en 89 mod motor som hadde kostet meg 58.000.-

Jeg prøvdeFische Marine, som er importør av Johnson utenbordsmotorer, og de var overhodet ikke behjelpelige. Er det virkelig sant. Vurderer sterkt å sende en rapport om dette til Bombardier (produsenten).

For meg så virket det hele som at hvis man ikke stillte på noen av disse stedene med 200.000.- i labben for kjøp av ny motor, så var man ikke velkommen.

 

Resultatet etter mange telefoner og snakk med div verksteder, var at jeg fikk kontakt med en utrolig hyggelig kar i Haugesund. Han driver eget mekanisk verksted hjemme ved siden av fast arbeid. Han kuttet drivakslingen, satte på en ende på en drivaksling han hadde liggende og inn med ny spleins. Herdet dette og ferdig. I tillegg byttet han div. pakninger og foretok en lett overhaling. Alt dette for kr 9.300.-  Han møtte meg til og med halveis slik at det ikke skulle bli så langt å kjøre for meg. HELT UTROLIG at det finnes slike mennesker i dag.

 

Denne uken har jeg fått føle den samme dårlige behandlingen fra Volvo Penta autoriserte verksteder her på Østlandet "Kom igjen i august" er svaret. Jeg kom over KUN en av mange de jeg ringte her på Østlandet som var velvillige til å hjelpe. Det var på Sørfonden Slipp AS på Padda her i Oslo.

 

I tillegg vil jeg si.  :sailing: Det er utrolig hvor dårlige websider mange båtforhandlere, båtmotorforhandlere har. De går jo glipp et et kjempemarked hvis de ikke gjør jobben der bedre.

 

Kjell  :sailing:

Teal 18 cabin til salgs - se http://www.borgsjo.no/baten.htm

hjemmeside:  www.borgsjo.no

Link to post
Share on other sites

Vurderer sterkt å sende en rapport om dette til Bombardier (produsenten).

Det synes jeg du skulle gjøre. Skriv et saklig og utfyllende brev og send dette til en eller annen, helst navngitt, person litt høyt oppe i organisasjonen. Det pleier å få ting til å skje. Dersom du mistenker at brevet går rett i "det store arkivet" kan du sende samme brevet til 2 personer og merke begge med "Kopi sendt....". Da kan ingen av dem overse det helt uten videre.

 

Det er viktig for importører/produsenter å bli gjort oppmerksom på slik dramatisk mangel på service og dette kan være en effektiv måte å luke ut de som ødelegger for hele organisasjonen.

 

Gudd løkk :discuss Stå på......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Båtbransjen er veldig syklisk. I gode tider trenger de mye arbeidskraft, i dårlige

tider nesten ingen. Det vil si at det er så godt som ingen i denne bransjen som

rekker å få erfaring før det er dårlige tider igjen. Så vidt jeg vet er det bare på

Sollerudstranda at det blir opplært båtvedlikeholdere. Dette er en utdanning som

det er få, om ingen, som satser på av ovennevte grunn.

Jeg synes jeg er veldig skremmende at en bransje som selger produkter som som koster hundretusener av kroner ikke greier å følge opp ettermarkedet og rigging av nye båter.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Han kuttet drivakslingen, satte på en ende på en drivaksling han hadde liggende og inn med ny spleins. Herdet dette og ferdig. I tillegg byttet han div. pakninger og foretok en lett overhaling. Alt dette for kr 9.300.-  

Den lokale smeden brukte å seia det slik:  «Mekanikarar i dag reparerer ingenting.  Dei berre skrifter deler.» .  

Godt at det fins unntak.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Jeg må bare komme med min erfaring med et båtverksted ved Mjøsa.

De heter Jorkjend Båt, og holder til på Ottestad.

 

I fjor byttet jeg ut en gammel Volvo B20 med en ny GS3.0 og Volvo Cobra SX drev.

Det viste seg etter hvert at motoren begynte å ruse ved høy hastighet

hvis jeg trimmet drevet ut.

Jeg hadde ikke peiling på hva dette skyldtes, men vi prøvde å bytte propell uten at dette hjalp noe særlig. Båtverkstedet fant ut at motoren satt litt for høyt.

Jeg spurte hva dette kom til å koste meg, og de sa at dette var dems feil, så de skulle ordne opp. Det var blitt høst, og vi bestemte at dette skulle ordnes før båtsessongen startet igjen.

Jeg fortalte dem hvor båten stod.

 

I dag ringte jeg for å følge opp saken, siden min erfaring er at hvis man ikke maser så skjer det heller ingenting. Da fortalte de at de hadde hentet båten, motoren var ute, og at de jobbet med å støpe igjen hekken.

 

Dette synes jeg er så bra at de fortjener litt skryt. Alle kan gjøre feil, og når de tar det fulle ansvar, og retter opp feilen uten at jeg må mase på dem, så synes jeg de virker meget seriøse.

 

 

God Båtsommer !

 

Hilsen

Tom

Link to post
Share on other sites

Skjønner at det er flere her som er frustrerte over båtbransjen noen ganger.

 

Kommer nok til å sende den mailen til Bombardier ja.

 

Takk for tipset om karen på Tjøme. Mener å erindre at jeg har fått det tipset tidligere. Og gjett hvem jeg tror som tipset meg om det... Jo nettopp karen i Haugesund som reparerte motoren min.

 

Må tillate meg å reklamere litt for han også.  Han heter Leif Hettervik og driver eget mekanisk verksted, se her www.hettervik-mekaniske.no

 

Tjalabais  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Kjell  :cryin:

Du bør også sende en kopi til Norges Båtbransjeforbund v/adm. dir. Erlend Prytz, Drammensveien 126 A, 0277 Oslo. NBF arbeider for å bedre nettopp slike forhold i bransjen. Du bør i så fall be om et svar fra NBF om hva forbundet gjør for å rette på slike forhold som du nevner. Fische Marine er så vidt jeg vet medlem i NBF. Jeg har tatt en utskrift av innlegget ditt og vil ta dette opp med NBF neste gang jeg er i kontakt med dem.

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei igjen dere.

 

Ser at det helt klart er flere av oss båteiere som er misfornøyde med den servicen man får hos både Volvo Penta forhandlere og andre forhandlere og verksteder her på Østlandet.

Bare se her i et innlegg på forumet til Båtmagasinet: http://www.batmagasinet.no/baatweb/WebDisk...b0?OpenDocument

 

Hvis man er så "dum" å ta en telefon til et verksted for å spørre om noe, ja da er man virkelig dum. Er ikke det sant dere på verkstedene her på Østlandet? (Rundt Oslofjorden).

 

Fatter ikke at dere i bransjen tør jeg. Kanskje er det fordi det er såpass mange "idioter" der ute som ikke vet å si fra når de er misfornøyde. En konkurs ville kanskje fått dere til å åpne øynene og ikke minst ørene.

 

Det er vel tiden nå for å skrive noen innlegg i diverse båtblader om dette. Spørs vel om jeg får tid eller gidder å ta dette nå. Det er jo båtpussetid og båten skal på vannet.

Kanskje noen andre har mer skrivekløe enn meg akkurat nå?

 

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg har ingen erfaring med forhandlere og verksteder annet sted enn her på Østlandet, men her de ihvert fall IKKE hva service er.

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Båtbransjen er veldig syklisk. I gode tider trenger de mye arbeidskraft, i dårlige tider nesten ingen. Det vil si at det er så godt som ingen i denne bransjen som rekker å få erfaring før det er dårlige tider igjen.

 

Jeg synes jeg er veldig skremmende at en bransje som selger produkter som som koster hundretusener av kroner ikke greier å følge opp ettermarkedet og rigging av nye båter.

Det er en av flere gode grunner til at jeg har båten min i vinteropplag på Orust. Den blir ettersett av folk som har vært med på å bygge samme båten, - verftet har eksistert i generasjoner. Bygging og vedlikehold av båt er hva en stor del av de bofaste lever og har levd av siden Olav Trygvasons "Ormen Lange" ble til i Kungsviken på Orust. Holdningene til kunde, kvalitet, god service og fornuftig prising blir da en helt annen enn man kan støte på i *båtjappebransjen* langs Oslosfjorden.
Link to post
Share on other sites

Kan bare si meg enig med PanPan. Har erfart det samme selv.

 

Kommer man seg så langt som til Orust er forholdene helt annerledes. Ikke bare er de dyktige rent faglig, men de har også noe annet som man finner lite av langs Oslofjorden, og det kalles yrkesstolthet.

Link to post
Share on other sites

..............., men de har også noe annet som man finner lite av langs Oslofjorden, og det kalles yrkesstolthet......

Men det har vel en enkel forklaring; for når man ser hvordan de utøver sitt yrke, så har de heller ikke meget å være stolte av!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...