Jump to content

Mister eldre påhengere effekt/kraft etter som tiden går ?

joskje

Recommended Posts

Det som gjør at gamle to-taktere mister effekt, er vel som regel veldig slitte stempelringer og/eller utslitte sylindervegger. En kompresjonstest vil kjapt gi svar på det. Er kompresjonen innenfor fabrikantens krav og forgasser, reedventiler etc uten for mye dritt og avleiringer, bør den yte som før.

Skal igang med restaurering av en 18hk 1958 modell snart, og når jeg er ferdig med honing, nye stempelringer, overhalt forgasser etc regner jeg med at den yter omtrent det samme som for 57 år siden når den var ny.

Bensin og oljeforbruket er dog ut av en annen verden. Men 4-6% olje og bensin som nærmest renner igjennom motoren skal jeg ta meg råd til, siden den er så pen... :cool:

Men det er overhode ikke snakk om "daglig bruk". Da hadde jeg brukt pengene på en ny firetakter eller e-tec.

Kjøper du en 60hk firetakt i bytte for en 60hk totakt, man det være du blir skuffet på både vekt og følt prestanda, den gamle totakteren vil vanligvis føles mye "råere" i akselerasjon osv. E-tec er her en konstruksjon som jeg har mer og mer sansen før, særlig etter at jeg fikk meg båt med E-tec selv.

Firetakterens rimelige gange paret med totakterens rappe respons. Og mye finere lyd på full fart (synes jeg).

Redigert av Honduras (see edit history)

En 50 hk som er bygd på samme motorblokk som 60 hk gir noe mere kraft enn en 50 hk som deler blokk med 40 hk.

Eksempelvis Yamaha 50/60 og Honda 40/50.

Hvis vekta spiller noen rolle så bør du kanskje velge den nye Tohatsu 50 som er den sterkeste i klassen under 100 kg http://www.tohatsu.no/index.php?id=16574

E-tec er litt midt imellom siden 40/50/60 deler samme motorblokk.

E-tec 50 er bra, har hatt den selv. Gunstig forbruk og lite eksos og støy sammenlignet med de gamle 2-takterne.

Men det er tross alt en over 10 år gammel konstruksjon, og Tohatsuen som er splitter ny er nok et hakk bedre på både forbruk og støy, og 10 kg lettere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Etter 1986 skal effekten oppgis på propell.

http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/007372.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...