joskje Startet 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2015 Har i dag en Mercury 60hp 1989 to-takt . ønsker å bytte denne ut men må jeg da ha 60 hp igjen eller kan en ny 50hp gi tilnærmet samme effekt /kraft ??? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 En Ny 50Hk gir vel ca 10 HK mindre en en gammel 60 HK. Om det ikke er noen feil på en gammel motor gir den da samme ytelse som en tilsvarende ny motor. Men en kan jo regne med at en ny motor vil være lit mer økonomisk med tanke på drivstoff forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Det som gjør at gamle to-taktere mister effekt, er vel som regel veldig slitte stempelringer og/eller utslitte sylindervegger. En kompresjonstest vil kjapt gi svar på det. Er kompresjonen innenfor fabrikantens krav og forgasser, reedventiler etc uten for mye dritt og avleiringer, bør den yte som før. Skal igang med restaurering av en 18hk 1958 modell snart, og når jeg er ferdig med honing, nye stempelringer, overhalt forgasser etc regner jeg med at den yter omtrent det samme som for 57 år siden når den var ny. Bensin og oljeforbruket er dog ut av en annen verden. Men 4-6% olje og bensin som nærmest renner igjennom motoren skal jeg ta meg råd til, siden den er så pen... Men det er overhode ikke snakk om "daglig bruk". Da hadde jeg brukt pengene på en ny firetakter eller e-tec. Kjøper du en 60hk firetakt i bytte for en 60hk totakt, man det være du blir skuffet på både vekt og følt prestanda, den gamle totakteren vil vanligvis føles mye "råere" i akselerasjon osv. E-tec er her en konstruksjon som jeg har mer og mer sansen før, særlig etter at jeg fikk meg båt med E-tec selv. Firetakterens rimelige gange paret med totakterens rappe respons. Og mye finere lyd på full fart (synes jeg). Redigert 6.Februar.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Teerex Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) En 50 hk som er bygd på samme motorblokk som 60 hk gir noe mere kraft enn en 50 hk som deler blokk med 40 hk. Eksempelvis Yamaha 50/60 og Honda 40/50. Hvis vekta spiller noen rolle så bør du kanskje velge den nye Tohatsu 50 som er den sterkeste i klassen under 100 kg http://www.tohatsu.no/index.php?id=16574 E-tec er litt midt imellom siden 40/50/60 deler samme motorblokk. E-tec 50 er bra, har hatt den selv. Gunstig forbruk og lite eksos og støy sammenlignet med de gamle 2-takterne. Men det er tross alt en over 10 år gammel konstruksjon, og Tohatsuen som er splitter ny er nok et hakk bedre på både forbruk og støy, og 10 kg lettere. Redigert 6.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TMe Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 I tidligere tider var det ikke uvanlig på totaktere at eksosporten grodde igjen av sot. Om dette er et problem på påhengere vites ikke, men var abs. tema på motorsykler på 60 og 70-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Målte man ikke effekten på veiven før i tiden, og på propellakslingen nå ? Da er det jo naturlig at en gammel 50 hk yter mindre enn en ny..... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 En kjenning byttet ut en 80 tals to sylindret 40 HK Yamaha med en ny 40 HK Mercury 4t motor. Resultatet var at han fikk 2 kn mindre fart med den nye motoren og noe mindre drivstofforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Etter 1986 skal effekten oppgis på propell. http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/007372.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.