Jump to content

Dynamo,turteller


alnorbåt

Recommended Posts

Hei,har ikke så mye greie på dette men kanskje noen kan forklare meg litt.Skal koble turteller på dynamo,snakket med will,han sier at det skal være en dynamo merket med w,bak på dynamoen.Da jeg sjekket dynamoen i dag er det 3 poler på den,2 er opptatt,på den 3 står det B,eller B+,vanskelig å se.Er dette det omtalte W -uttaket,eller skal det stå W.Dynamoen er ikke original,det står Ford på den,55 amp.Noen som kan gi svar på dette.?

Link to post
Share on other sites

......kanskje noen kan forklare Noen som kan gi svar på dette.?

Ser at ingen har svart deg enda, alnorbåt.

Selv er jeg ingen ekspert på strøm, dynamo, og lading forøvrig. MEN, da jeg skulle montere dynamo på min 1-syl. Sabb i vinter - se tråden: Sabb 10hk - Hjelp til montering av dynamo - har jeg hatt meget god hjelp av Ingar sin båtside, som du finner her: Ingars Båtside.

 

Under "Artikler" og "Lading" står det en god del om Dynamoens virkemåte. Prøv der, du! :o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

takk walter s.for tips,har sjekket siden som du hadde lagt ved,den var lett leselig,men kunne ikke finne noe om at B+ uttaket var det samme som det berømte W-uttaket,såg samtidig bilde av din dynamo,der stod det merket w,det finner jeg ikke på min dynamo.Noen som har god greie på dette med dynamoer,og hvet hva som sjak stå av bokstaver på bakssiden av dynamoen.?

Link to post
Share on other sites

....men kunne ikke finne noe om at B+ uttaket var det samme som det berømte W-uttaket

Nei, det er det nok IKKE! Såpass vet jeg også. B+ skal vanligvis kobles enten direkte til batteriets Pluss eller kobles via Starter-Pluss.

 

B+ er der hvor strømmen genereres.

 

P.S. Det er ikke alle dynamo'er som har W-uttak - i hvertfall ikke synlig. Jeg mener å ha lest, her på baatplassen, om en dynamo som ble bygget om til dette formål. Var en nokså detaljert beskrivelse, men husker ikke hvem det var - var det index???? Usikker.....

 

Har du sjekket "Ingars Båtside" ??

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

hei igjen walter s,har sjekket ingars side,men som sagt jeg finner ikke noen w-på min dynamo,trodde kanskje at stort sett alle dynamoer hadde dette uttaket,men har ikke særlig greie på dette,men kanskje dukker det noen opp som ser dette inlegget,og kan stadfeste med sikkerhet hva som skal stå av bokstaver bak på en dynamo,uansett takk for svar walter s.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke slikt uttak på min dynamo, men det var egentlig latterlig enkelt å lage til (på min i alle fall). Jeg skrudde av det svarte plastdekselet på baksiden, og innnenfor der var det tre like terminaler med mutter på. Satte en ledningsstump med kabelsko fast under en av disse mutrene, lagde et lite hull i plastdekselet til å trekke ledningen ut gjennom og skrudde dekselet på igjen. Ferdig! Fungerer fint som bare det. Jeg er ikke sikker på om alle dynamoer har skruetilkopling på diodene, tror at noen må loddes på. Men alt i alt mye lettere enn jeg hadde trodd.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hei igjen walter s,har sjekket ingars side,men som sagt jeg finner ikke noen w-på min dynamo,trodde kanskje at stort sett alle dynamoer hadde dette uttaket

Nei, det er ikke alle dynamoer som har W uttak, siden det stort sett bare benyttes ifm dieselmotorer.

Men man kan altså lodde på en kabel selv fra en av stator-viklingene.

B+ er som Walter sier selve uttaket fra dynamoen og skal til batteri pluss.

Uttaket fra den ekstra likeretteren (som skal til ladelampe/regulator) kan ha mange navn, D+, 61, Ind, Aux....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...