Jump to content

Herjer "Ole" voldsomt?

Tombåt

Recommended Posts

Fikk meg en jobb med å få kontroll på båt og brygge. Litt uvanlig vindretning så Ole fikk godt tak i båt og rigg.

Da jeg kom. Vinden sto nesten 90grader inn på BB. Bukta er veldig skjermet mot sjø fra vest. 100 meter lenger ute var det brytende sjø.

bilde

Ferdig....

bilde

Fikk satt opp et langt tau fra land, BB side av båten, til pullerten i bauen. Det tar opp all belastning.

Skal ta meg en tur ned igjen om et par timer.

Full flo på 204cm var for en drøy time siden. Skal bli spennende å se om vannstanden holder seg iom at vinden dyttet vannmassene inn Borgundfjorden.

Kaffelars, er det du som er båtbyggeren? :)

Redigert av Eureka (see edit history)

Ole herjer i Lofoten og Vesterålen: Hele Lofoten uten strøm

Må være forberedt på at strømmen kan være borte i flere timer.

Publisert: 07.02 2015 14:01 Sist oppdatert: 07.02 2015 14:02

Først blinket strømmen, så ble den borte stadig flere steder i Lofoten, skriver Lofotposten.

Lofotkraft meldte til avisen etter 12.00 at kun Svolvær og østover har nå strø, m, resten av Lofoten er uten strømforsyning. Ved 13.00-tida falt også de østlige områdene ut.

- Hele Lofoten er nå uten strøm. Vi jobber med å få oversikt over omfanget, men ting er svært ustabilt og vi kan ikke si noe nå, når dette vil endres. Folk må være forberedt på at strømmen kan være borte i flere timer, meldte strømselskapet til avisen. http://www.ht.no/incoming/article10625078.ece

Redigert av navid (see edit history)

Nå har Ole herjet i 3 timer i Harstad, og revet alt av presenninger av det meste av mine båter og ting i hagen iallefall.

Så kan bare tenke meg hvordan det har vært i mere utsatte strøk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

En eller annen plass må jo hurtigrutene gjøre av seg, til tross for været...

http://www.nrk.no/nordland/_ole_-herjer_-_-20-meter-hoye-bolger-slo-inn-pa-sjuende-dekk-1.12195485

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ofte tryggere å ligge inne i en fjord opp mot været i motsetning til å ligge fortøyd i slikt vær. En kai hvor du får dønninger og vindråser er ikke særlig for hurtigruten nå. Begynner en trosse å slite så sliter fort resten. Da kan det bli mye skader..

Selv om trossene holder er det lite gunstig å ligge ved kai og "gnage"

Redigert av ollebolle2 (see edit history)

Vi ligger i beredskap nord for Tromsø. Rundt halv fem økte vinden fra frisk bris til full storm med orkan i kastene i løpet av 10-15 minutter. Akkurat nå blåser det 36 knop og er på minkende. I dag under dagslys har det faktisk vært ganske fint her da vi har ligget i lavtrykkets sentrum. + 4,5 grader som brått snudde med vinden og ble til flere minusgrader i ettermiddag.

Til å være nordlending så synes jeg nå Ole biter ganske godt fra seg her på Karmøy også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Ole har endelig nesten gitt seg her i sør-troms, etter over et døgn med ustabile forhold og kraftige kast.

Det kostet meg en helg med div. bekymringer, da Ole bl.a. rev av begge presenningene over hagebåten Windy 27.

Hadde doble presenninger fordi kalesjen fra 1998 var på tur til å ryke, og takluka av kalesjeduk og spiler i hardtopen var kassert. Skulle finne på noe nytt der etterhvert.

Ole rev effektivt av begge presenningene på presenningstativet i løpet av et kvarters tid, så da ble båten stående relativt åpen for snø og vind. Og nå kommer snart mildvær, regn og mere vind.

Så jeg får en hel jobb med å berge stumpene her. Men det er nok de som har verre skader.

Neste gang blir det dobbelt antall maljer i presenningen tror jeg. Evt. litt bedre kvalitet enn Europris transparent type på tilbud :giggle:

Men hadde jo 2 stk 6x10 m liggende så de måtte jo brukes. Ante ikke at 100-års stormen skulle komme akkurat denne vinteren.

Neste gang blir det dobbelt antall maljer i presenningen tror jeg. Evt. litt bedre kvalitet enn Europris transparent type på tilbud :giggle:

Men hadde jo 2 stk 6x10 m liggende så de måtte jo brukes. Ante ikke at 100-års stormen skulle komme akkurat denne vinteren.

Da maljene gikk sønder på presenninga mi for over et år sida, knøt jeg den fast ved å lage flere halvstikk rundt hjørnet på presenninga. Har holdt.

Her på grensa mellom Nordmøre og Sør Trøndelag i Trondheimsleia var det mellom liten til full storm i en periode i går ettermiddag/kveld.
Leia går SW / NE og er som ei "grøft" mellom fastlandet og Hitra og det settes opp kraftig vind og krappsjø.

Det gikk greit i havna vår (Kjørsvikbugen) med da vinden dreide mot NW og vind og sjø kom rundt moloenden ble det svært urolig.

Så flere båter som faktisk bare gikk med styrefart SW-over og ventet av været her.
Tydeligvis var det bedre å ligge her noen timer enn å møte uværet lenger sør på Hustadvika.
Uansett, nå er det verste over og ingen skader på verken båt eller bruk :smiley:

Kom mye snø med stormen også. Må ut og måkke...

Behøver ikke det. Meldt sommertemperatur ut dagen og de neste 3 dagene :giggle:

Tenkte at moloene på nye Grilstad Marina ville få en test i går, men vindforholdene gjorde slik at bølgene "blåste forbi" ute i fjorden. Faktisk ganske rolige forhold her på Ranheim lørdag->søndag.

Ja vet det. Presenningen er litt feilkonstruert så vannet renner ikke ut, men danner et lite basseng bak i båten..

Nå er det snart vår så det får være sånn for denne gangen..

Nei det tok ikke så hardt over alt. Jeg synes heller ikke denne stormen var så ille som de vi har hatt før, men så var ikke Trondheim det mest utsatte stedet heller.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...