Jump to content

Dieselvarmer - har luftvarmer, legge til vannvarmer?

JSM

Recommended Posts

Hei!

Har en 45 fots seilbåt fra 1990 som jeg bodde i inntil i fjor da madammen fant drømmehuset. Mens jeg bodde i båten la jeg opp til vannbårent varmeanlegg med en 2000W 230V el-kolbe som fungerer bra. Fra tidligere eier står det montert en Ebersprecher D3LC, vintage fra 90-tallet som fungerer nesten prikkfritt, men som jo sannsynlig vil ta kvelden grunnet aldring.

Mens jeg bodde i båten var det veldig greit med el-kolben da det jo tross alt er flest døgn ved brygga, men har sett for meg å sette inn en diesel vannvarmer for bruk på tur. Da er spørsmålet til dere som kun har vannvarmer, savner du luftvarmer? Har nå opplegg for dieseluttak i tank og eksos ut i skrogsiden til luftvarmeren og vil helst ikke borre flere hull enn jeg må hverken i tank eller skrog. Er det da like greit å sette inn en vannvarmer og bruke uttak og hull fra den gamle? Ser for meg at dieseltanken må tømmes om man skal borre nytt hull? (Har hørt at det ikke er greit å brukt et ledig uttak på dieselfilterhuset?)

Båten brukes på tur fra mars til oktober/november primært, liker seg svært godt i uthavn og da har luftvarmeren vært i flittig bruk, tørker jo fint opp båten også...

Håper på gode råd!

Ja takk, begge deler.

Vi har både luftvarmer og vannvarmer og ville ikke vært noen av dem foruten.

Du behøver da ikke to dieseluttak fra tank. Det du har holder da plenty til to varmere. Eller hva i all verden er problemet med å benytte uttak fra dieselfilteret?

Felles eksosuttak er nok mer betenkelig. Det ville vel være fare for å få eksos inn i retur gjennom den andre varmeren når bare en er i bruk.

Takk for råd! :smiley: Da tenker jeg det blir Ole Brumm-løsningen, ja takk begge deler.

Usikker på hvorfor det var dumt å bruke dieselfilteruutak, men det betyr at jeg kan gjøre det så enkelt om å sette på en Y på det uttaket fom er der allerede da. Felles eksos er jeg også betenkt på, satser på en til hver.

Har fundert litt på 3kW eller 5kW hva gjelder størrelse på vannvarmeren, den bør gå på maks så mye som mulig av tiden? Syns 2kW el-koblen har gitt mye varme...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...