Jump to content

Reversering på Marna M1 - løs trekkhylse


Svaap

Recommended Posts

Hei,

 

Forrige uke så ble rederiet øket med en båt som jeg skal bruke til fritidsfiske rundt Karmøy (mest i Karmsundet).

 

Skøyta mi SVAAP II blir for omfattende å ta laus for en rask tur ut for å sjekke rusene, så jeg ønsket en mindre sjark-lignende båt.

Jeg kom over en båt på finn som var rent gratis, og som jeg nå er eier av. Dette iflg forrige eiere den første kravellbyggede Kommedalsbåten, fra 1946.

 

Hjertet ombord er en Marna M1 (dunk dunk dunk), med vribart anlegg.

Her har jeg en utordring:

 

Vridningen skjer ved at en trekkstang blir skjøvet fremover/bakover for å oppnå ønsket vridning på propellbladene hhv fremover/bakover. Utenpå trekkstangen ligger trekkrøret, og dette skal være fiksert.

På min båt er trekkrøret løst, og jeg kan ikke se helt hvordan det har vært festet i utgangspunktet.

Resultatet er at jeg skyver hele propellen fremover/bakover når jeg betjener reverseringen, og oppnår ingen endring i pitch på propellbladene.

 

Jeg er sikker på at det er ekspertise på forumet her, og håper på litt hjelp for å finne ut av dette.

 

Legger ved noen bilder fra sprengskisse av det aktuelle området fra manualen:

 

 

bilde

 

Det er enten innfesting av del 40 eller 41 som er problemet.

 

 

 

Her et par bilder tatt i dag, etter jeg har forsøkt å fjerne det værste av skit og fett som har samlet seg over flere tiår:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

 

 

 

Det siste bildet viser antakelig best det jeg tror er problemet. Den mutterlignende delen nederst på bildet er gjenget inn på trekkhylsa. Kan det være sånn at denne mutteren skulle vært festet til flensen som vises øverst i bildet, og at det på den måten fikserer trekkhylsa, og kun trekkstanga beveger seg ved reversering?

 

Virker kanskje dårlig forklart dette her, men jeg tror de som kjenner denne mekanikken forstår på tross av klønete formulering ;-)

 

 

Noen med forslag?

 

 

Ellers så var henteturen fra Stavanger til Kopervik en fantastisk opplevelse, i vakkert vær!

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

Håper på litt hjelp fra dere :-)

 

 

Hilsen Ole

Link to post
Share on other sites

 

Vridningen skjer ved at en trekkstang blir skjøvet fremover/bakover for å oppnå ønsket vridning på propellbladene hhv fremover/bakover. Utenpå trekkstangen ligger trekkrøret, og dette skal være fiksert.

 

På min båt er trekkrøret løst, og jeg kan ikke se helt hvordan det har vært festet i utgangspunktet.

 

Resultatet er at jeg skyver hele propellen fremover/bakover når jeg betjener reverseringen, og oppnår ingen endring i pitch på propellbladene.

 

Hei, Svaap. Eg må sei eg tviler på at alt dette stemmer. Eg har nettopp sett ein masse på Marna si nettside, for å få peiling på kva eg snakker om her.

 

bilde

So vidt eg skjønner dette, so er den mutteren nederst på bildet, ein pakkboks som tetter mellom aksel og hylse, og er som sådan riktig plassert. Det som eg trur skal skje ved omstyring av propellen er at den indre akslingen skal vera fast, og at hylso utenfor skal skyvast fram og bak, for omstyring.

Eg har tegna ein raud ring på bildet, inni der kan ein sjå enden av kilesporet i akselen, men ogso at der er akselen so blank at eg trur at den glir ut og inn i denne muffa. Det kan i so fall vera heile problemet. Inni den blå ringen som eg har tegna er der ein settskrue, som ser fastgrodd ut, og eit krater som enten mangler settskrue, eller inneheld ein knekt settskrue. Eg held det sannsynlig at desse skruane ikkje lenger held det dei skal.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg i tillegg informerer om at jeg har såvidt pitch fremover, som går ut i ingenting når jeg har full pitch akterover?

 

Jeg skal se om akslingen beveger seg ved bruk av reverseringen (det blanke feltet).

Båten ligger rett innenfor vippebrua i Kopervik, på Karmøy.

 

Takk for tips!

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Da finner jeg den nok, er opprinnelig fra Kopervik og skal ut dit med det første.Men jeg klarer ikke la vær å spørre : du har adresse

Akershus og har båt i Kopervik ! Er kanskje litt dum, men den forsto jeg ikke. Er nok så frekk at jeg går ombord og kikker, skal ikke

gjøre noe galt og håper det er ok

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann,

 

En liten oppdatering på denne saken.

 

Dinamo påpekte at det kunne være at trekkstanga gled på flensen mot gearet.

Dette stemte, men var ikke så lett å avdekke, siden det er svært utilgjengelig å komme til, og jeg regnet med at settskruen satt dønn fast i sporet.

 

Etter litt 'vennlig frisering' av et støvdeksel over selve flensen, så kom jeg til. å kunne konstatere at settskruen var løs (!).

Jeg strammet denne, og hadde plutselig utslag både fremover og bakover.

 

Har nok såpass stor slitasje i selve reverseringsmekanisken, at denne slarken gir meg for lite utslag frem/bak, men det blir et annet problem.

Har nå justert plassering av aksel slik at jeg har like mye/lite utslag fremover som akterover.

 

Denne settskruen skal vel ned i et passende spor i akslingen vel - slik at den får skikkelig inngrep og låsing?

 

(Det enkleste er ofte det beste sies det...)

 

 

Takk for bidrag, og fortsatt kommentarer :-)

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

 

Har nok såpass stor slitasje i selve reverseringsmekanisken, at denne slarken gir meg for lite utslag frem/bak, men det blir et annet problem.

Har nå justert plassering av aksel slik at jeg har like mye/lite utslag fremover som akterover.

Eg trur eg ville vurdert dette litt annerleis: Det er på forover motoren drar det aller meste av tida. Dermed so tenkjer eg som so at det kan vera greit å få so mykje stigning som mulig forover, men med hensyn på at der skal vera nok igjen til å kunna bakka forsvarlig. Er der forresten, slik som på Sabb, ein stoppskrue som justerer kor langt mot forover omstyringa går?

Ein annen ting som eg såg for lenge siden, var at ein slik settskrue som denne som held akslingen blei tatt heilt ut, og der blei bort eit krater i akslingen gjennom skrueholet, for å få skruen til å holda bedre.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei og takk for sist, var ombord i Svaap under Skudefestivalen og hilste på. Sist lørdag var jeg ombord i kommedalsbåten og kikket litt. Du la ut to bilder i starten av tråden og på

det første vises en del med to nye bolter. Den er ikke festet skikkelig til bakkerøret(trekkrøret). I tillegg har hele greia forskjøvet seg. Fikk min sønn til å bevege reversering mens jeg

studerte propellen, du har omtrent ikke "vinger" akterover. Men hvis akslingen er fast i forkant så trodde jeg kanskje at ved å forskyve festet(med de nye skruene) og få det fast

på bakkerøret så skulle du bli hjulpet. Vet IKKE om jeg har rett, brukte bare noen minutter ombord. Håper vi snakkes

Link to post
Share on other sites

Heisann, og takk for hyggelig prat på Skudefestivalen. (Ikke visste jeg heller at sønnen din har berget meg fra uhell med bil - verden er ikke stor :-) )

 

Det stemmer at jeg (nå) ikke har vinger akterover. Tidligere hadde jeg ikke vinger forover.

Du har helt rett i dine observasjoner, men problemet er at gjengene i det ene hullet er gåen, og jeg må gjøre tiltak for å få strammet dette sammen igjen for å unngå at det beveger seg.

Trøsten er at jeg har skikkelig fart fremover nå da, og det ser mye smartere ut å komme på fjorden den veien :-)

 

Vi snakkes helt sikkert - og takk for at du engasjerer deg, det setter jeg pris på!

 

Hilsen Ole.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...