Jump to content

Trenger hjelp til koblinga av Hitachi dynamo

Kronidiot

Recommended Posts

Fra min Hitachi dynamo går det en kabel fra kontakt merket BAT inn på starters 12v kontakt. Videre går den inn på kontakt merket Common på batteribryter. Denne bryteren er en 1, 2, 1+2 bryter. Denne skal fjernes. Er det kabelen som går inn på common som skal flyttes over til + på forbruksbank (jeg vil at dynamo skal lade forbruksbanken)?

Det går også en annen kabel fra dynamo. Denne utgangen er merket E (earth?) og går inn på starter. Denne går videre inn på en "klædd" under starter, ser ut som det er samme enhet. Denne ska vel ikke røres, eller?

Håper noen skjønner hva jeg spør om!

Du ser

E = Earth = Batteri Minus

BAT er B+ utgang

Så ser du et T-utformet kontakt.
På klistremerke like ved finner du betegnelsene L og IG
L = Ladelampe

IG = + fra tenningslås, evtl fra din "Common".

Er dynamoen original da henger det en ledning ut på side.
Den er AC for turtall-måleren

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg: kabel fra E går ikke til batteri minus, men inn på starter og en liten ledning derifra igjen inn lenger ned på starter. Du har rett i at det henger en ledning som ikke er koblet til. Jeg er fortsatt usikker på hvilken kabel som skal fra dynamo og inn på mitt forbruksbatteri for å lade dette.

bilde

Redigert av Trampeklapp (see edit history)

Et topolt system er lokket i seg selv.
Betyr i grunn at både + og - er komplett isolert til hele resten av båten.
(normale enpolte systemer har gjerne fellesminus også mot skrog / girkasse / aksling / propell ( mm.)

Hvis det er ok og virker da finnes det ikke noe elektrolyse.
"Ultra"-viktig når det dreier seg om noe aluminium-båt. (skrog)
Ved feil spisses den opp "med en gang".

"Google" litt her på forum med slike begrep (se på øverste høyre hjørnet),

da får du masse input frem til våren. ....kanskje også til neste våren. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...