Kronidiot Startet 8.Februar.2015 Del på Facebook Startet 8.Februar.2015 Fra min Hitachi dynamo går det en kabel fra kontakt merket BAT inn på starters 12v kontakt. Videre går den inn på kontakt merket Common på batteribryter. Denne bryteren er en 1, 2, 1+2 bryter. Denne skal fjernes. Er det kabelen som går inn på common som skal flyttes over til + på forbruksbank (jeg vil at dynamo skal lade forbruksbanken)? Det går også en annen kabel fra dynamo. Denne utgangen er merket E (earth?) og går inn på starter. Denne går videre inn på en "klædd" under starter, ser ut som det er samme enhet. Denne ska vel ikke røres, eller? Håper noen skjønner hva jeg spør om! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Du ser E = Earth = Batteri Minus BAT er B+ utgangSå ser du et T-utformet kontakt.På klistremerke like ved finner du betegnelsene L og IGL = Ladelampe IG = + fra tenningslås, evtl fra din "Common". Er dynamoen original da henger det en ledning ut på side.Den er AC for turtall-måleren Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kronidiot Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 (redigert) Joerg: kabel fra E går ikke til batteri minus, men inn på starter og en liten ledning derifra igjen inn lenger ned på starter. Du har rett i at det henger en ledning som ikke er koblet til. Jeg er fortsatt usikker på hvilken kabel som skal fra dynamo og inn på mitt forbruksbatteri for å lade dette. Redigert 8.Februar.2015 av Trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Kanskje at E også er koblet til starter-minus.Har du topolt anlegg da er det sannsynlig. BAT er B+, den går til batteri-pluss.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kronidiot Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Takk, det var oppklarende! Hvordan finner jeg ut om jeg en- eller topolet anlegg? Hva er den praktiske forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Et topolt system er lokket i seg selv.Betyr i grunn at både + og - er komplett isolert til hele resten av båten.(normale enpolte systemer har gjerne fellesminus også mot skrog / girkasse / aksling / propell ( mm.)Hvis det er ok og virker da finnes det ikke noe elektrolyse."Ultra"-viktig når det dreier seg om noe aluminium-båt. (skrog)Ved feil spisses den opp "med en gang". "Google" litt her på forum med slike begrep (se på øverste høyre hjørnet), da får du masse input frem til våren. ....kanskje også til neste våren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kronidiot Svart 9.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Da er det enpolet system jeg har. Takk for oppklaring! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Da kan det likevel være noe samle-punkt rett på motoren/startmotoren siden den må ha god minus også.Bare se først.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.