Jump to content

Amperestyrke batterier


Kronidiot

Recommended Posts

På batteriet står det 3 forskjellige amperestyrker. Vises best på batteriet i midten, må zoomes inn. Noen som kn forklare dette? Og hvilken hovedsikring bør jeg ha? Har to slike batteri til forbruk. Aner ikke hvor mye som trekkes av disse, men største forbruk er ankervinsj og kjøleboks. Også kommer jo lys og radio i tillegg, kartplotter. Ikke de helt store forbrukerne mao.bilde

Link to post

Nå er det vel kun en "amperestyrke" på hvert batteri, og det er hvor mange hundre ampere (A) batteriet kan belastes med i et kort øyeblikk som ved start. Og så står det kapasiteten på batteriet i amperetimer (Ah). Å zoome inn på bildet ditt gir ikke lesbare resultater. Kan du som har originalbildet heller fortelle hva det står på batteriene?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du kan trekke 105Ah ut fra batteriet dersom du belaster det med 1/20 av kapasiteten (C20)

85Ah dersom du belaster det med 1/5 av kapasiteten (C5)

RC = Reserve Capacity = tid i minutter foer batteriet dropper til 10.5V ved en belstning paa 25 A

CCA = Cold Cranking Amps = Antall ampere batteriet kan levere i 30 sekunder foer spenningen dropper til 7.2 V. Maales ved 0 grader F (ca -18 celsius)

MCA = Marine Cranking Amps. Samme som CCA, men maales ved 0 grader celsius.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Batteriene oppgis med kapasitet i Ah og startstrøm, CCA (cold cranking amps). Kapasiteten avhenger av hvor høy strøm de utlades ved. Brukes de til forbruk som trekker lite strøm vil kapasiteten være høyere enn den som oppgis for startstrøm. Alle batterier har nemlig indremotstand som medfører varmeutvikling ved høy strøm. Batteriet kan altså ha en kapasitet på 140Ah ved 1000A men ved 10A kan kapasiteten være 180Ah

CCA er maksimal startstrøm og er et annet mål på hvor lav indremotstanden er. Dette er viktig for start av tunge motorer, til forbruk er dette uinteressant. Høy CCA gir vanligvis også høy selvutladning som ikke er ønskelig.

Link to post

OK, da har batteriet en kapasitet på 105Ah ved normalforbruk etter C20 som vil si at batteriet er flatt etter 20 timer med 5,25A belastning 1(05/20). Belastes det hardere ette C5, er det flatt etter 5 timer med 17A (85/5). Og husk, tapper du batteriene ned med mer enn 50% av oppgitt kapasitet, reduserer du levetiden betraktelig. CCA sier at batteriet kan levere opp til 750A ved start..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

..selv om alle batteripolene er koblet av, klarer jeg ikke å la være å plages over alle usikrede 'sytrådene' i bildet på 0,5/0,75 og 1,5kvadrat som er klasket rett på polkoblingene, MÅ ikke være sånn! Kortslutningsstrøm er mye høyere enn MCA/CCA!!

Lykken, siden lederne er så tynne, er at de muligens brenner rett av på noen tidels sekund ved kortslutning, istedet for å lage brann.. Bruk sikringer! :pray::smash:

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Husk at du må sikre ledningene i forhold til tverrsnittet, ikke bare behovet ditt for strøm. Sikringen er først og fremst for å verne ledningen mot for høy strøm med påfølgende varmgang. Ut fra det du skriver med vinsj, kjøleskap osv. vil behovet ditt avvike veldig på de ulike forbrukere, viktig at du også sjekker at du har tilstrekkelig tverrsnitt. Hvis du har en vinsj på 1000W vil den trekke ca 80-90 ampere, avhengig av hvor mye spenningsfall du får. Men har du kraftige kabler er det ikke noe i veien for å sikre dem med mer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...