Kronidiot Startet 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2015 På batteriet står det 3 forskjellige amperestyrker. Vises best på batteriet i midten, må zoomes inn. Noen som kn forklare dette? Og hvilken hovedsikring bør jeg ha? Har to slike batteri til forbruk. Aner ikke hvor mye som trekkes av disse, men største forbruk er ankervinsj og kjøleboks. Også kommer jo lys og radio i tillegg, kartplotter. Ikke de helt store forbrukerne mao. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Nå er det vel kun en "amperestyrke" på hvert batteri, og det er hvor mange hundre ampere (A) batteriet kan belastes med i et kort øyeblikk som ved start. Og så står det kapasiteten på batteriet i amperetimer (Ah). Å zoome inn på bildet ditt gir ikke lesbare resultater. Kan du som har originalbildet heller fortelle hva det står på batteriene? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kronidiot Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Selvfølgelig, tenkte ikke på at oppløsning ble dårlig... LFS 105 12V 105AH (c20) 85AH (c5) RC 190 Min CCA (EN) 750A MCA 938A Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Ehh, kan du sette et komme eller skille tallene for hvert batteri litt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kronidiot Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Ehh, kan du sette et komme eller skille tallene for hvert batteri litt? Dette er ett batteri... Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 (redigert) Du kan trekke 105Ah ut fra batteriet dersom du belaster det med 1/20 av kapasiteten (C20) 85Ah dersom du belaster det med 1/5 av kapasiteten (C5) RC = Reserve Capacity = tid i minutter foer batteriet dropper til 10.5V ved en belstning paa 25 A CCA = Cold Cranking Amps = Antall ampere batteriet kan levere i 30 sekunder foer spenningen dropper til 7.2 V. Maales ved 0 grader F (ca -18 celsius) MCA = Marine Cranking Amps. Samme som CCA, men maales ved 0 grader celsius. Redigert 10.Februar.2015 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Batteriene oppgis med kapasitet i Ah og startstrøm, CCA (cold cranking amps). Kapasiteten avhenger av hvor høy strøm de utlades ved. Brukes de til forbruk som trekker lite strøm vil kapasiteten være høyere enn den som oppgis for startstrøm. Alle batterier har nemlig indremotstand som medfører varmeutvikling ved høy strøm. Batteriet kan altså ha en kapasitet på 140Ah ved 1000A men ved 10A kan kapasiteten være 180Ah CCA er maksimal startstrøm og er et annet mål på hvor lav indremotstanden er. Dette er viktig for start av tunge motorer, til forbruk er dette uinteressant. Høy CCA gir vanligvis også høy selvutladning som ikke er ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 OK, da har batteriet en kapasitet på 105Ah ved normalforbruk etter C20 som vil si at batteriet er flatt etter 20 timer med 5,25A belastning 1(05/20). Belastes det hardere ette C5, er det flatt etter 5 timer med 17A (85/5). Og husk, tapper du batteriene ned med mer enn 50% av oppgitt kapasitet, reduserer du levetiden betraktelig. CCA sier at batteriet kan levere opp til 750A ved start.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaffelars Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 ..selv om alle batteripolene er koblet av, klarer jeg ikke å la være å plages over alle usikrede 'sytrådene' i bildet på 0,5/0,75 og 1,5kvadrat som er klasket rett på polkoblingene, MÅ ikke være sånn! Kortslutningsstrøm er mye høyere enn MCA/CCA!! Lykken, siden lederne er så tynne, er at de muligens brenner rett av på noen tidels sekund ved kortslutning, istedet for å lage brann.. Bruk sikringer! Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Jeg vet!Hvilken kvadrat bør jeg gå opp til, og hvor store sikringer? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Begge deler er avhengig av hvor mye strøm du skal trekke i hver kurs og hvor lange kabelstrekk det blir. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 tabell her http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/dimensionera-en-kabel/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Husk at du må sikre ledningene i forhold til tverrsnittet, ikke bare behovet ditt for strøm. Sikringen er først og fremst for å verne ledningen mot for høy strøm med påfølgende varmgang. Ut fra det du skriver med vinsj, kjøleskap osv. vil behovet ditt avvike veldig på de ulike forbrukere, viktig at du også sjekker at du har tilstrekkelig tverrsnitt. Hvis du har en vinsj på 1000W vil den trekke ca 80-90 ampere, avhengig av hvor mye spenningsfall du får. Men har du kraftige kabler er det ikke noe i veien for å sikre dem med mer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.