mentor70 Startet 10.Februar.2015 Del på Facebook Startet 10.Februar.2015 Jeg kjøpte en båt for kr 600.000 i 2006. Jeg solgte den igjen for kr 520.000 i 2012. Er det noen som vet om jeg kunne ført dette tapet som fradrag på selvangivelsen? Jeg regner med at det må være noen regler rundt dette, i hvertfall dersom man har registrert ilgningsverdien av båten til Skatteetaten og betalt formueskatt av den. Er det noen som kjenner til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 (redigert) Du får kun fradrag for kostnader "til inntekts ervervelse", som i praksis betyr at du kun vil kunne få fradrag for et slikt tap dersom båten var kjøpt i virksomhet (for utleie/til jobb osv). Til privatbruk vil du ikke få fradrag for det. I likhet vil du heller ikke måtte skatte for en eventuell gevinst. Om du skulle være på utkikk etter lovhenvisning så ligger dette i skattelovens kapittel 6 (med tilhørende forskrifter). Googler du salg av løsøre vil du også få opp flere fagartikler på området. Redigert 10.Februar.2015 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kaskazi Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Det er ingen fradragspost for verditap dessverre. Du har fått redusert formuen din. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 (redigert) Hei Dersom båten er brukt som privatbåt har du ikkje frådragsrett for tapet. Dersom båten er brukt i næring har du frådragsrett for tapet. Ask www.advokat-okland.no Redigert. Det var eit par som svara før meg. Redigert 10.Februar.2015 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 (redigert) Skatteloven $ 9-3(1) a. $9-3.Skattefritak for visse realisasjonsgevinster (1) Gevinst ved realisasjon av følgende formuesobjekter er unntatt fra skatteplikt utenfor virksomhet: a. innbo eller annet løsøre som har vært brukt i eierens eller vedkommendes families bopel eller husholdning. Og så: § 9-4.Fradragsrett for tap (1) Det gis fradrag for tap ved realisasjon i samme utstrekning som en gevinst er skattepliktig etter bestemmelsene i dette kapittel. Redigert 10.Februar.2015 av bjornas (see edit history) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Møkkalasset Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Jeg kjøpte en båt for kr 600.000 i 2006. Jeg solgte den igjen for kr 520.000 i 2012. 80 000 kr/6 år. Det var da et befriende lite tap. Ville vært lykkelig. Regner med spørsmålet var en fleip. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Har ikke satt meg så mye inn i dette - men jeg får i alle fall fradragsrett for tapet ved å ha eid en fritidsbolig. Skatteetaten sendte meg til og med et delvis forhåndsutfylt skjema. Men fritidsboliger er jo særregulert i skatteloven. Men om jeg også kunne fått fradrag for tapet på båten hadde jeg følt meg som en Lotto vinner - og ville vurdert realisasjon umiddelbart. Bare 80' i tap på disse årene høres heldig ut for trådstarter jeg har vel tapt omlag det dobbelte for den båten jeg har nå i min eiertid. Per år. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Jeg tape faktisk 200000 på en bil over noen år, det er samme greia som med en båt.. Er selvsagt noe ikke noe å hente der gitt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Goodspeed Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 (redigert) Har ikke satt meg så mye inn i dette - men jeg får i alle fall fradragsrett for tapet ved å ha eid en fritidsbolig. Skatteetaten sendte meg til og med et delvis forhåndsutfylt skjema. Men fritidsboliger er jo særregulert i skatteloven. Men om jeg også kunne fått fradrag for tapet på båten hadde jeg følt meg som en Lotto vinner - og ville vurdert realisasjon umiddelbart. Bare 80' i tap på disse årene høres heldig ut for trådstarter jeg har vel tapt omlag det dobbelte for den båten jeg har nå i min eiertid. Per år. Dette er som følge av særbestemmelser i skatteloven og knytter seg normalt til varighet du har eid/benyttet boligen som fritidseiendom ifht at den skal fritas fra skatteplikt. Fritas det for skatteplikt på gevinst, får man ikke fradrag for tap ved salg, og vice versa om den ikke faller under fritaksvilkårene. Hadde du dermed hatt en verdistigning på boligen ville du tilsvarnede måtte skattet for den inntekten. Dessverre gis det ikke slike fradragsåpninger for båt (eller bil) når ikke i virksomhet. Redigert 10.Februar.2015 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Mouche Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Hvis båten var brukt i næring så ville vel nedkrevet verdi være langt lavere enn salgssummen i dette eksempelet slik at det ville fremkomme en fortjeneste ved salg og ikke et tap? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Goodspeed Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 (redigert) Hvis båten var brukt i næring så ville vel nedkrevet verdi være langt lavere enn salgssummen i dette eksempelet slik at det ville fremkomme en fortjeneste ved salg og ikke et tap? Det er riktig. Grunnen til det er at dersom båten f.eks hadde vært nedskrevet helt til null, så ville du jo allerede ha fått fradrag for hele båtens anskaffelseskost (gjennom de årlige avskrivningene). En eventuell salgsgevinst (i dette tilfellet du beskriver - hele salgsvederlaget) ville derfor være skattepliktig fordi du da jo ville ha fått fradrag for kostnader du faktisk ikke hadde hatt (dvs. forskjell på dine totale avskrivninger og det beløp du faktisk solgte for). Redigert 11.Februar.2015 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Mouche Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Prinsippet har jeg nok skjønt (derfor mitt innlegg), men skjønte ikke egentlig kommentarene tidligere i tråden som snakket om skattefradrag hvis det var i næring etter eierskap på seks år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Goodspeed Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 (redigert) Jo, det er riktig - etter seks år ville skattemessig verdi være lavere enn det TS her selger for --> han ville fått en skattepliktig gevinst (jeg skjønte bare ikke at det var poenget ditt - trodde det var et spm om prinsippene..) edit; kommentarene tidligere ifht fradrag for tap har nok siktet til at var innforstått skattemessig tap (som det altså ikke ville vært i dette konkrete tilfelle). Redigert 11.Februar.2015 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
bjornas Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Nå må vi ikke forvirre TS helt her da. Så lenge vi snakker om kapitalgjenstand til privat bruk (og altså utenfor næring), så har han hverken skatteplikt for gevinst (sjelden i fritidsbåtsammenheng :-/) eller fradragsrett for tap. Det er det lovstedet jeg viste til over som regulerer dette. Mer er det vel egentlig ikke å si om saken, annet enn: Tenk så mange færre skoler, barnehageplasser og sykehus vi hadde hatt dersom folk skulle trekke fra tapet på gamle 80-talls plastbåterpå skatten. Evt. råd til asylsøkere, islamforskere og reintegrering av Syria-farere. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.