Jump to content

Til Danmark med plattgatter


Mons Olav

Recommended Posts

Er det forsvarlig å krysse over til snøvlelandet med en 32 fots plattgatter ganske lik den på bildet? Og er dette gode sjøbåter som tåler bølger,eller ikke?Tre ungdommer lurer på å ta turen til sommeren,men er usikker på om båttypen er den rette selv om den er i god stand,god Yanmardiesel om bord.

Noen som har råd for eller imot?bilde

Redigert av Miki-222 (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Vær er det mest relevante - rutevalg er det nest mest relevante. Drar man langt nok ned langs svenskekysten før man krysser over, så er Kattegat en kort etappe. Drar man fra sørlandet eller vestlandet er det en relativt lang etappe. Men, er været ille, så kan det være værre å være nært land langs de etappene langs svenskekysten som er utsatt sammenlignet med å være midt i Skagerrak eller Kattegat!

 

Vi dro til Kristiansand og derfra til Danmark, gjennom Limfjorden og tilbake via Læsø og Marstrand. Det var nærmest vindstille da vi dro fra Kristiansand til Danmark, ble en god del motorbruk selv om vi har seilbåt. Det var temmelig rolig, kunne nok fint ha rodd over med ei åpen jolle om så. Da vi kom i land og inn i en liten butikk følte vi ganske kraftig gynging ... men, det skyldes bølger med lang bølgelengde, de er ganske så ufarlige, i allefall i åpent farvann. Det som er farlig er store, krappe bølger med kort bølgelengde.

 

Turen fra Læsø til Martrand var ille, vi var glad det ikke var lange strekket! Frisk bris, og båten rullet godt.

 

Plattgatter betyr (så vidt jeg har skjønt) at hekken er flat - således er det aller meste av moderne seilbåter og skip også plattgattere. Det som er signifikant er hvor langt over båten kan krenge før den hvelver - samt om den retter seg opp igjen etter å ha hvelvet. En god enskrogsseilbåt skal kunne komme på rett kjøl igjen av seg selv, selv om den blir slengt overende av en bølge.

Link to post
Share on other sites

Vi har også tilgang på en Saga 27 fot snekke,hadde den vert ett bedre valg om det skulle blåse opp litt?Ser for meg at den er en bedre sjøbåt?

Begge båtene greier dette, men velg den i best teknisk stand og se deg ut et godt værvindu. Blir slitsomt i lengden om det er mye sjø, og fort dramatisk om noe med fremdrift/ styring svikter i dårlig vær.

Så sørg for at det tekniske er i orden og ha med det nødvendige av sikkerhetsutstyr, deler (filter, reimer, impeller etc) og verktøy.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jo sant nok det som du selv erfarte i vinter. Poenget var mer å sørge for at det tekniske er på stell så man minimerer risikoen for å havne i en kinkig situasjon.

 

Burde vel heller sagt ubehagelig. Ligge på tverra med motorbåt i mye sjø og finne ut hva som er galt og så mekke mens alt går hurramegrundt er ikke lett.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei. Ville brukt den som er i best teknisk stand. Hvis de er noenlunde i lik stand. Plattgatteren! Pen, litt større og endel større fart?

 

Trygve

 

ps som flere er inne på. Ved greit vær bør begge være helt uproblematisk å bruke. Faren til en kamerat pleide å seile alene i en delvis åpen 22 fot seilbåt i tre fra Snarøya til Skagen. Tok turen på direkten, men var alltid fleksibel på avgang og hjemkomst. Så da dro han når værmeldingen var stabil og gunstig noen dager.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...