Mons Olav Startet 10.Februar.2015 Del på Facebook Startet 10.Februar.2015 (redigert) Er det forsvarlig å krysse over til snøvlelandet med en 32 fots plattgatter ganske lik den på bildet? Og er dette gode sjøbåter som tåler bølger,eller ikke?Tre ungdommer lurer på å ta turen til sommeren,men er usikker på om båttypen er den rette selv om den er i god stand,god Yanmardiesel om bord. Noen som har råd for eller imot? Redigert 10.Februar.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
puddingen Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Var jo i sin tid en gubbe ved navn Terje Vigen som rodde over dit, så det skulle vel ikke by på nevneverdige problemer om nødvendige forhåndsregler tas. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Vi har også tilgang på en Saga 27 fot snekke,hadde den vert ett bedre valg om det skulle blåse opp litt?Ser for meg at den er en bedre sjøbåt? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Flammingokid Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Bare ikke ta den du har i profilbildet ditt, så går det bra med begge de to andre båtene.... se an været på forhånd. og bruk hue selvsagt :-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Vær er det mest relevante - rutevalg er det nest mest relevante. Drar man langt nok ned langs svenskekysten før man krysser over, så er Kattegat en kort etappe. Drar man fra sørlandet eller vestlandet er det en relativt lang etappe. Men, er været ille, så kan det være værre å være nært land langs de etappene langs svenskekysten som er utsatt sammenlignet med å være midt i Skagerrak eller Kattegat! Vi dro til Kristiansand og derfra til Danmark, gjennom Limfjorden og tilbake via Læsø og Marstrand. Det var nærmest vindstille da vi dro fra Kristiansand til Danmark, ble en god del motorbruk selv om vi har seilbåt. Det var temmelig rolig, kunne nok fint ha rodd over med ei åpen jolle om så. Da vi kom i land og inn i en liten butikk følte vi ganske kraftig gynging ... men, det skyldes bølger med lang bølgelengde, de er ganske så ufarlige, i allefall i åpent farvann. Det som er farlig er store, krappe bølger med kort bølgelengde. Turen fra Læsø til Martrand var ille, vi var glad det ikke var lange strekket! Frisk bris, og båten rullet godt. Plattgatter betyr (så vidt jeg har skjønt) at hekken er flat - således er det aller meste av moderne seilbåter og skip også plattgattere. Det som er signifikant er hvor langt over båten kan krenge før den hvelver - samt om den retter seg opp igjen etter å ha hvelvet. En god enskrogsseilbåt skal kunne komme på rett kjøl igjen av seg selv, selv om den blir slengt overende av en bølge. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Vi har også tilgang på en Saga 27 fot snekke,hadde den vert ett bedre valg om det skulle blåse opp litt?Ser for meg at den er en bedre sjøbåt? Begge båtene greier dette, men velg den i best teknisk stand og se deg ut et godt værvindu. Blir slitsomt i lengden om det er mye sjø, og fort dramatisk om noe med fremdrift/ styring svikter i dårlig vær. Så sørg for at det tekniske er i orden og ha med det nødvendige av sikkerhetsutstyr, deler (filter, reimer, impeller etc) og verktøy. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tobixen Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 ... og fort dramatisk om noe med fremdrift/ styring svikter i dårlig vær. Men det er langt mer dramatisk om fremdrift/styring svikter nært land enn ute på åpen sjø, skulle jeg tro :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
sap_2000 Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Jo sant nok det som du selv erfarte i vinter. Poenget var mer å sørge for at det tekniske er på stell så man minimerer risikoen for å havne i en kinkig situasjon. Burde vel heller sagt ubehagelig. Ligge på tverra med motorbåt i mye sjø og finne ut hva som er galt og så mekke mens alt går hurramegrundt er ikke lett. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bare lek(k)er Svart 10.Februar.2015 Del på Facebook Svart 10.Februar.2015 Hei. Ville brukt den som er i best teknisk stand. Hvis de er noenlunde i lik stand. Plattgatteren! Pen, litt større og endel større fart? Trygve ps som flere er inne på. Ved greit vær bør begge være helt uproblematisk å bruke. Faren til en kamerat pleide å seile alene i en delvis åpen 22 fot seilbåt i tre fra Snarøya til Skagen. Tok turen på direkten, men var alltid fleksibel på avgang og hjemkomst. Så da dro han når værmeldingen var stabil og gunstig noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Ha stasjonær VHF og et stort drivanker med. Ellers ingen problem i godt vær. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Takker alle for svarene som er gitt Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.