Jump to content

Hva er viktig når man skal kjøpe båt 37 - 43 fot

Noreide

Recommended Posts

3 lugarer, to bad. Drivstofføkonomiske motorer. Ca 110 l/ timen i 27 knop.

Og akkurat denne kjenner jeg veldig godt. Jeg kjøpte den ny i 2008, og den er vedlikeholdt svært godt av NordWest

http://www.finn.no/53209874

Sjøegenskaper som tåler det meste. Kvalitet som holder år etter år. Løpende oppgradert, svært godt utstyrt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vanskeleg spørsmål. Smak og behag, og ein får ikkje i pose og sekk. Sjølv ville eg ha satsa på ein meir trawlertype om du ikkje skal kome deg fort vekk frå eit kjedeleg område. Fart med dertil stor motor, kostar for min del mykje meir enn det smakar. Men med god økonomi er dette sjølvsagt ikkje noko problem. Flybridge er sjølvsagt kjekt å ta i solskin, men ikkje like kjekt når det bles. Mykje vindfang og topptung, og berre nokre få(Viknes) av desse har luka i taket. Dette er etter mitt syn eit stort minus med desse båtane. Som sagt, mykje smakk og behag

Viknes med flybridge skal man ha mye kjærlighet til båtmerket for å velge. Makan til stygg båt; fiskebåt med flybridge. Jeg innrømmer selvsagt at smaken er som baken, he, he.

Viksund 360 må vel kunne tas med i vurderingen. Her sitter man høyt og båten er godt utnyttet, synes jeg. Fast aksling. En motor. Bra saker.

Lykke til!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Jeg vil tilføje at der bør være et rummeligt agterdæk. Efter snart ti år med flybridgebåde er det vores erfaring at det der, vi aller mest opholder os. Ja, flybridgen er perfekt under sejlads i godt vejr og når man ligger i havn på den perfekte sommerdag og jeg ville ikke undvære den.

Men agterdækket er det sociale sted. Det er her vi spiser, drikker vin om aftenen når det er blevet fugtigt og koldt på fly' en. Det er her vi opholder os når det blæser lidt men ellers er sol. Med en lille varmeovn eller udtag fra dieselvarmeren er det her vi sidder til langt ud på natten - også i ydersæsoner.

Jeg fortrækker desuden en agterdæk, der ikke er optaget af faste sofaer langs alle sider. Vi bruger et transportabelt bord og løse stole så vi kan fjerne dem under gang og få god plads til cykler mm.

Salonen er vi kun i når vejret er virkelig dårligt, vi laver mad eller ser tv. Ellers ville jeg prioritere kun et toilet. To synes jeg er spild af plads når man kun er en familie..

To bad er fantastisk når det er to damer ombord MA - og akkurat der prater jeg av erfaring :wink: Det er ikke grenser for hvor mange flasker som må med når en tenåringsdame må klargjøre seg for sjølivet. Og el kapasitet slik at livets store utfordringer - som feks hårføner og krølltang kan løses - er uvurderlig.

at ungene har hatt hvert sitt rom med dobbeltseng har gitt fred ombord hos oss i mange år.

Jeg anbefaler å prioritere byggekvaltiet og gjennomført vedlikehold fremfor byggeår. En 2004 modell av god kvalitet som er godt holdt er bedre enn en dårlig, nyere båt.

Uansett koster en så stor båt mye å både bruke og vedlikeholde.

Jeg vil tilføje at der bør være et rummeligt agterdæk. Efter snart ti år med flybridgebåde er det vores erfaring at det der, vi aller mest opholder os. Ja, flybridgen er perfekt under sejlads i godt vejr og når man ligger i havn på den perfekte sommerdag og jeg ville ikke undvære den.

Men agterdækket er det sociale sted. Det er her vi spiser, drikker vin om aftenen når det er blevet fugtigt og koldt på fly' en. Det er her vi opholder os når det blæser lidt men ellers er sol. Med en lille varmeovn eller udtag fra dieselvarmeren er det her vi sidder til langt ud på natten - også i ydersæsoner.

To bad er fantastisk når det er to damer ombord MA - og akkurat der prater jeg av erfaring :wink: Det er ikke grenser for hvor mange flasker som må med når en tenåringsdame må klargjøre seg for sjølivet. Og el kapasitet slik at livets store utfordringer - som feks hårføner og krølltang kan løses - er uvurderlig.

Jeg anbefaler å prioritere byggekvaltiet og gjennomført vedlikehold fremfor byggeår. En 2004 modell av god kvalitet som er godt holdt er bedre enn en dårlig, nyere båt.

Enig i argumentene ovenfor. At båten har vært tatt godt vare på gjennom sin livssyklus er svært viktig. Man snakker dessuten tomotors og dermed potensiale for betydelige kostnader om drivlinje/motor etc. ikke er i god stand.

Hvis du søker cabincruisere med tre lugarer i dette prisleiet begrenser utvalget seg, jeg mener som de fleste andre at innredningen må være praktisk ift bruken. Stor salong under dekk går på bekostning av andre rom, generelt liker jeg at cockpit er trukket langt fram. Byssa bør ikke være i "kjelleren". Jeg er heller ikke enig at flybridge alltid er av det gode, det kan ofte gi en dårlig løsning og plassutnyttelse. Det er stor forskjell på flybridger, noen er nesten bare en "styreposisjon på taket". Andre igjen er meget romslige og sosiale.

Hva med noe sånt? http://www.finn.no/54848641

Jeg ville også sett på Trawler. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=38949959

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Swift Trawler er jo litt av en drømmebåt! Hadde jeg hatt økonomi til det hadde den stått høyt oppe på lista :yesnod:

Et annet alternativ som tilfredsstiller flere av kravene som er nevnt er Vaagen 40. Et problem er at det er begrenset med båter i markedet, og de er populære og sjelden til salgs. Den har mange fine løsninger, og en kombinasjon jeg ikke har sett i andre båter. Den har kun en motor, og den står på V-gir. Det gjør at motoren samt dieseltanker kommer vesentlig lengre bak enn på en Princess/Fairline, og dermed påfølgende mer plass til lugarer. Den har to sidelugarer som er utrolig romslige! Kan overhode ikke sammenlignes med Viknes 1030 osv. Videre har den isolert skrog og isolerglass, noe som gir en lun og kondensfri båt. Perfekt på vestlandet samt til helårsbruk. Hvilke andre båter har det? Den er smalere enn en Princess/Fairline 40, så størrelsesmessig kan den nok mer sammenlignes med 38-foterene derfra. Den er imidlertid med sin singelinstallasjon lettere, noe som gir et lavere drivstofforbruk.

Ja, da har jeg fått mange flotte tilbakemeldinger og forslag. Selv om det er litt ulike meninger om flybridge og utforming av salong med tanke på sikt for hele familien så ser det ut som de aller fleste støtter følgende for en familiebåt med to unger på 7 og 10 år:

- Båten bør ha flybridge

- Se i fartsretning for alle sammen

- Eget soverom for barna ( 3 soverom)

Så kan man spørres videre om det er lurt å kjøpe en 2014 modell som koster 400.000 til 500.000 dyrere en en 2010 modell. Er tapet størst de første årene? Har studert på nett Skorgenes 375 og 395. Noen som har erfaring med de som en familiebåt? Har de noen svakheter?

Vi er nok litt i samme situasjon som deg (tydeligvis bortsett fra det økonomiske handlerommet :giggle: ) En annen forskjell er muligens også at vi bruker båten mye. Vi holdt på å slå til å en Vaagen 39 for noen år siden, dette var et oppgitt halvfabrikatprosjekt, men av flere årsaker ble det ikke noe av handelen. Det er nok en av de tingene jeg har angret mest på her i livet. Vi kjørte fra Fredrikstad til vestlandet for å se på båten, og brukte en hel dag på det. Noe av det som gjorde mest inntrykk var hvor romslige sidelugarene var, men også på andre områder oppfylte båten våre ønsker på en måte som vi ikke har funnet igjen på andre båter i denne størrelsesklassen siden. Båten var utstyrt med en 600hk MAN på 14 liter og V-gir. Det ville gi den en toppfart på 30 knop. Giret var en robust konstruksjon levert fra Progress Ingeniørfirma. Jeg kan ikke se at båten var verken undermotorisert eller dårlig dimensjonert selv om den hadde singelinstallasjon. Båter med hekkagregat (skrekkagregat) er utelukket for min del.

Det er kommet mange forslag til båt her, men jeg synes det har vært alt for lite fokus på bredden av båten. Flere av de norske båtene som er nevnt her er etter min mening alt for smale. Du bør ta en kikk i de engelskproduserte kvalitersbåtene og sammenligne med de norske i samme størrelse så vil du nok oppleve stor forskjell i volum. Når det gjelder sitteplasser inne i båten i kjøreretningen så ikke heng deg for mye opp i det! Min erfaring er at flybridgen er plassen hvor det meste skjer under seilasen og der har jo alle god utsikt i alle retninger. Og når det regner så er utsikten innenfra såpass dårlig at passasjerene stort sett finner på noe annet å gjøre enn å kikke ut. Jeg ser ingen hensikt med to toaletter på en så begrenset plass som det er i de størrelsene på båt som du ser etter. Har du en tenåring eller fler ombord så står ikke de opp før vi voksne begynner å tenke på lunsjen så køavviklingen på dette rommet går ganske greit i 99% av tilfellene ;-)

Hvis du skal ha gigantisk med plass i 42 fot så er Bavaria 42 Sport en mulighet. Ikke flybridge men enormt med plass ute og inne. IPS-drev med joystick gjør den til en drøm å manøvrere.

Uansett; Velg båt med god bredde og 2 motorer:) De norske båtene er ofte smale og bygget for single motorinstallasjon. Har man fått motorstopp på 1 stk motor ved Jærens rev i liten kuling pga rusk i dieseltanken takker man dypere makter og kjøper aldri båt med bare en motor.

Ja, det er mulig vi heller skulle sett på Princess, Farline eller lignende som er ca. 50 bredere en de norske i samme størrelsen. Da ser jeg at vi må vike på muligens 3 kabiner og utsikt for alle i fartsretning. Men veldig bra poeng som Vinke Lanke over skriver. Mulig vi overvurderer dette litt og mulig flybridgen blir brukt mye mer en vi tror. Noen andre familier med barn som har slike båter med "nedsenket" salong og kjøkken ? Er det noe stor ulempe for dere ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...