Ask Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Uansett; Velg båt med god bredde og 2 motorer:) De norske båtene er ofte smale og bygget for single motorinstallasjon. Har man fått motorstopp på 1 stk motor ved Jærens rev i liten kuling pga rusk i dieseltanken takker man dypere makter og kjøper aldri båt med bare en motor. Hei Kanskje ei delvis avsporing, men... Plar slike motorbåtar som har to motorar òg ha to heilt separate dieselsystem? Vår 38 fot seglkatamaran har to motorar, men berre ein tank. Det har gått fint i 11 år. Dersom tanken ein gong må skiftast blir det nok heller to halvparten så store tankar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 (redigert) ... Plar slike motorbåtar som har to motorar òg ha to heilt separate dieselsystem? Vår båt (som ikke er i Trådstarters søkekriterier) Windy 37GM har to motorer og to tanker. Helt separate diesellinjer inkludert to påfyllingsrør. Alle våre tanker, begge dieseltanker - septiktank - ferskvannstank er montert under senger eller dørk, og kan taes ut uten større demontasje av øvrige konstruksjoner. i lyset av alle tanklekasjetrådene på forumet, er det et råd jeg vil gi til trådstarter; "I båt er det ikke spørsmål om ting går istykker, det er kun spørsmål om når. Derfor er tilgangen til sentrale installasjoner viktig" Redigert 13.Februar.2015 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 (redigert) Ut i fra hvor dere bor tenker jeg at sjøegenskaper er viktig. Smale skrog går bedre i sjøen enn brede skrog En av de tingene jeg mest verdsetter med NordWesten min er at den er behagelig selv i mye sjø og vind. Det hjelper ikke med store lugarer om dere ikke kan bruke båten som dere vil der dere bor :-) Separate drivstoffsystemer er viktig. Redigert 13.Februar.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 I min Princess så er det en dieseltank til hver motor. Og det er vel det normale på de engelske båtene med to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Henrik M Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 På denne youtube kanalen finner du mange flotte båter, som man kanskje ikke hører så mye om. Når man først kjøper en større båt, så ta en båt med to motorer og med separate dieseltanker. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Jeg kan ærligt sige at jeg aldrig har savnet siddepladser til alle i fartsretningen. I det Nordiske layout, hvor salonen er oppe og man ser hele vejen rundt, synes jeg ikke det er en dealbreaker. Noget andet er selvfølgelig hvis man har en salon, der er lidt mere forsænket. Tre kabiner er derimod vigtigt hvis du vil have glade børn - også når det bliver lidt større. Hvis du kan leve med drev er Forbina 42 også en mulighed for at have tre kabiner. Ud over NW 390, altså Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Denne hadde jeg vurdert hvis jeg var i markedet for en båt i denne prisklassen! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=941198&finnkode=55757575 Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Henrik M Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Her er en billig tre kabiners båt, men kjenner ikke kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 (redigert) Å følge noen som er på jakt etter ny båt er nesten like spennende (og mye billigere) som å være på båtjakt selv... Vi kjøpte vår Viksund 350 i 2010. Gikk da fra Scand Baltic, men ønsket lukket båt. Helst med flybridge. Barna var da 12 (gutt) og 6 (jente), så vi hadde tre lugarer meget høyt opp på prioriteringslista. Budsjettet var riktignok en del lavere en TS sitt, og vi så på båter opp til 35 fot. Det ble altså en båt med tre lugarer, noe som fremdeles settes veldig stor pris på av oss alle. Badet ble dermed noe mindre enn i en tilsvarende to-lugarers versjon, men det er jo slike valg man må gjøre. Antall seter i fartsretning har vist seg å ikke være veldig viktig hos oss. De unge forsvinner stort sett ned til lugarene sine når vi skal forflytte oss, selv om de av og til sitter på flybrigde når den er i bruk. Men barn og ungdom er forskjellige, så i en annen båt kan praksis være en helt annen. Vi har en motor, aksling og thrustere i begge ender av båten. Funker fint for meg. Jeg setter pris på et romslig motorrom, der jeg kommer lett til det meste av motoren. Som andre også har vært inne på; det er noen grunnleggende forskjeller på nordiske og øvrige europeiske båter bl.a. når det kommer til planløsning. Jeg skal innrømme at jeg ser mest ut av Norden når jeg ser etter vår neste båt. Dessuten er det et spørsmål om tid før behovet for tre lugarer ikke er like stort. Ungdommen på snart 17 kommer jo ikke til å være med like mye på tur etterhvert, og da kan vi prioritere annerledes. Det er tross alt mer å velge i hvis man kan klare seg med to lugarer. Men for TS så er jo ikke det siste så veldig aktuelt nå. Se på den Rodman 41 (44 med plattform) som jeg linket til lenger opp. Finnes også med IPS, slik som denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52733500&searchclickthrough=true Kanskje litt i overkant av budsjettet? Edit: Jeg ser at TS oppgir budsjett til 1,9 - 2,5 mill. Da ville jeg absolutt sjekket ut Rodman med IPS! Redigert 13.Februar.2015 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Jeg har ikke skjønt dette med nedsenket salong eller ikke. I britiske båter har man salong og ikke benk. En stor forskjell. Er det noe å se på er det gjerne fordi været er fint. Da er vi ikke inne, utover å se i fartsretningen. At smsle båter nødvendigvis er forferdelig mye bedre i sjøen er jeg inne helt enig i - egen båt er veldig bred, med spiss v bunn foran og relativt flat bak. I uvær på tur fortsetter vi uproblemstisk videre når en del smalere båter av samme størrelse kaster inn håndkle. Ville selv strøket både drevbåter og IPS fra listen ut i fra teknikk/mekanikk og nødvendigvis vedlikehold over tid. Strake aksler. Engelsk (eller svensk) kvalitet med romslig og sosial fly og akterdekk med plass til alle. Litt opp på førtitallet og litt eldre båter har jo crewcabine akter med den ekstra lugarkapasiteten. Ser enkelte nevner andre båter enn opprinnelig forespurt. Da må i så tilfelle Fairline 48 Targa med fart innenfor potensialet, 3 doble lugarer og et relativt smalt skrog vurderes. En av de få ikke-fly båtene som står på min egen OK liste, og som jeg har en del kjennskap til. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 (redigert) Kjøpte sjølv ein Nord West 390 i fjor sommer.Denne er topp utstyrt og velholdt 2002 mod, med innendørs lagring siden ny.Ein av fordelane med disse båtane er skandekk rundt heile båten,som igjen gir trygg og lett adkomst tli akterdekk.Byggekvalitet er og godt gjennomført,med mange fine detaljer .I forhold til Engelske båter er dei trange i salongen,men det er to forskjellige løysninger,med salong oppe og nede Redigert 13.Februar.2015 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Bysse nede som i de engelske gir to lugarer og stort "entertaining area" i salongen. Bysse oppe gir tre soverom under dekk. Salongen på NWer må sees sammen med det overbygde og lukkede akterdekket. Båter er bygd for forskjellige behov :-) Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Da har jeg vært på visning på noen båter. Har tatt med meg mange flotte innspill fra dere. Jeg er uten tvil helt enig om at det er stor forskjell på norsk bygde båter og utenlandske som engelske. Det er mye større plass i utenlandske som princess og de veier ofte nesten det dobble. Jeg vurderer nå å fire litt på kravene når det gjelder alder. Muligens velge noe litt eldre (8-10 år) og få noen fot mer som 44 / 45 fot. Mulig disse også ikke er så mye tap i verdi som nyere båter ? Men selvfølgelig vil det gå litt mer drivstoff å flytte 14 tonn i steden for 8 tonn, 950hk i steden for 600 hk ? Noen synspunkt på mine tanker ? Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Da har jeg vært på visning på noen båter. Har tatt med meg mange flotte innspill fra dere. Jeg er uten tvil helt enig om at det er stor forskjell på norsk bygde båter og utenlandske som engelske. Det er mye større plass i utenlandske som princess og de veier ofte nesten det dobble. Jeg vurderer nå å fire litt på kravene når det gjelder alder. Muligens velge noe litt eldre (8-10 år) og få noen fot mer som 44 / 45 fot. Mulig disse også ikke er så mye tap i verdi som nyere båter ? Men selvfølgelig vil det gå litt mer drivstoff å flytte 14 tonn i steden for 8 tonn, 950hk i steden for 600 hk ? Noen synspunkt på mine tanker ? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Da nærmer du deg Princess P45. Der får du jo "alt". Tre lugarer, to bad, stor flybrigde... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Komodo Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Jeg synes tankene dine høres fornuftige ut. Som Key Freak sier kunne du jo vurdert en P45, da får du både god plass og tre lugarer. Når det gjelder drivstoff forbruk på en så stor båt blir det som natt og dag om du går i skrogfart før du begynner å dra opp hekksjø, eller om du går i plan. I skrogfart er vel ikke forbruket verre enn på en saktegående båt, mange går jo også med en motor. Er forresten litt imponert over hvor mange som snakker varmt om sine egne båter i denne tråden Skulle nesten tro de var ute etter å selge Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hølje Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Forbina 40' 3 kabiner, stort akterdekk, stor flybridge , nesten 4 meter bred og økonomisk å gå med . Vi er 7 stk i familien og har det greit ombord. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Kanskje ei delvis avsporing, men... Plar slike motorbåtar som har to motorar òg ha to heilt separate dieselsystem? Min båt ble modifisert litt av forrige eier, som var "motorbåtmann". Vi har én motor, men to separate dieseltanker og diesellinjer helt frem til finfilter, dette er det visst bare ett av. Også to separate innsug til kjølevann. Så, jeg tenker at svaret nokså sannsynligvis blir "ja" for motorbåter med redundans i fremdriften. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Henrik M Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Da har jeg vært på visning på noen båter. Har tatt med meg mange flotte innspill fra dere. Jeg er uten tvil helt enig om at det er stor forskjell på norsk bygde båter og utenlandske som engelske. Det er mye større plass i utenlandske som princess og de veier ofte nesten det dobble. Jeg vurderer nå å fire litt på kravene når det gjelder alder. Muligens velge noe litt eldre (8-10 år) og få noen fot mer som 44 / 45 fot. Mulig disse også ikke er så mye tap i verdi som nyere båter ? Men selvfølgelig vil det gå litt mer drivstoff å flytte 14 tonn i steden for 8 tonn, 950hk i steden for 600 hk ? Noen synspunkt på mine tanker ? Personelig hadde jeg ikke kjøpt mere enn 40-44 fot, man skal jo klare å bruke båten alene og om man har med seg uerfarne sjøfolk. Etter 14 år med en 13 tonns båt med 2x 9L på 1200hk, så har vi funnet ut hvor den er mest økonomisk :-) på land. Den er veldig snill på tommgang til 14 knop, men etter dette starter den å grave og turboene slår inn noe som gjør at den drikker fuel. Jeg vet ikke helt om kan kalle det plan, men når den har kommet seg "opp" som er rundt 23/24 knop bruker denne båten veldig lite fuel. Det er ikke ofte den har hvert kjørt på fult, da det koster for mye penger. :-) (30 knop) Det er bruken som avgjør, hvor mange tanker fuel du må fylle Sommeren 2015. En venn av med med en 10år gammel 14 tonns fairline opplever det samme, bare få den "opp" å prøv deg fram :-) man hører når båten ikke jobber så hardt, noe som for han var rundt 22/24 knop. Vi regner 2-3 tanker på en sesong, mere tar vi oss ikke rå til. Når man kjøper en eldre båt, så må man regne med å bruke en del penger på å oppdatere de utdaterte systemene. Ta en grundig sjekk i motorrommet før du kjøper båten, da det er her de store utgiftene sitter om noe er galt. Prøv alt det elektriske ombord inne og på FLYen, start generatorer og webasto om det er. lykke til med båtkjøp. Se bort ifra skrivefeil, da klokken var 04:40 når jeg skrev dette. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Men selvfølgelig vil det gå litt mer drivstoff å flytte 14 tonn i steden for 8 tonn, 950hk i steden for 600 hk ? Noen synspunkt på mine tanker ? Med litt fornuftig bruk vil ikke drivstofforbruket på en 14 tonn/ 950 Hk være noe å tenke på. Sjøl gikk vi hele ferienturen i fjor til DK og Vestkysten opp, en tur på totalt 376 Nm, med et snitt på 2,3l/Nm. Dette inkluderte for det meste cruising innaskjærs i 6-7 kn, men også kryssing over åpne havstrekk i 25 kn. La det allikevel være klart at planlegger du å gå mesteparten av tiden i 20+ må du regne med et betydelig forbruk. Regn ihverfall 125 l/t eller 5 l/Nm. Du kan nok finne båter med et lavere forbruk, men da snakker vi smalere enmotors med drev. (måtte Gudene forby):-) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Ser det blir nevnt å gå sakte for 'en motor. Vi gjør det mye når sjøen ligger flat og sola steiker. Har da et forbruk på ned mot 1 l/Nm. Vi kan gå slik i dager og uker, veksler på motorene innimellom, og gir på litt innimellom for å "blåse ut" Ellers ville jeg satt som et absolutt krav til en slik "full size" båt at den hadde et godt dempet agregat, gjerne i kombinasjon med høy batterikapasitet og tilhørende lader/inverter. Standardoppsettet som levert fra fabrikk holder ikke om man skal gå til alt annet enn gjestehavner. Likeens, standardstørrelse på trustere, duger ikke til annet enn manøvrering I gjestehavner ved flatt vann. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Noreide Svart 14.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 REM: Det var jo ikke så skrekkelig det forbruket. Blir spennende å se hvilken båt jeg ender opp med men slik det ser ut nå så tenker jeg meste på en utenlandsk type i størrelse 42 - 45 fot. Muligens Princess P42 eller P45 ?Jeg har jo da fjernet prioriteringen med å få alle til å se fram i fartsretningen til fordel for større volum i båten. Har også senket kravet til årsmodell for å holde budsjettet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Det med brændstofforbrug hænger jo vældig meget sammen med brugsmønsteret. Er man typen, der sejler på en lang sommerferie i flere uger, har god tid og tålmodige børn, så foregår det jo netop i 6 knob hvor rejsen er en del af oplevelsen. Bruger man båden megettil korte ture på weekender og hverdage og sejler fx til og fra havne, der ligger 10-15 nm fra hjemmehavnen og har man utålmodige børn i båden, så tilbringer man meget af tiden i 22-25 knob og så bliver der hurtigt et helt andet forbrug. Og selv om det er helt rigtigt at brændstofomkostningerne er en mindre del af de samlede udgifter ved en båd, så er det min erfaring at man hurtig bliver træt af at det koster 800-1000 kroner for en lille aftentur til nabohavnen. Det bliver en slags psykologisk begrænsning som er irriterende. Sommerturen derimod er en anden sag, for der indgår diesel som en del af det samlede budget for en familetur på to-tre uger og der oplever jeg det som noget andet og mindre generende . Nord Westen bruger 80 liter i timen ved 26 knob og en 11 tons bå og det er nok for mig.. Jeg ville have det meget svært med at have en båd, der bruger fx 120 liter i timen ved march. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Bruger man båden megettil korte ture på weekender og hverdage og sejler fx til og fra havne, der ligger 10-15 nm fra hjemmehavnen og har man utålmodige børn i båden, så tilbringer man meget af tiden i 22-25 knob og så bliver der hurtigt et helt andet forbrug. . Dette er med respekt å melde tøys. Jeg tror vel faktisk ikke folk i snekker, trawlere og seilbåter har mindre utbytte av båtlivet med sine saktegående båter enn oss med hurtiggående cruisere. Snekkefolk og seilere har vel barn i båten de også? Dette er jo nettopp førstebåten for mange yngre barnefamilier med dårlig økonomi. Nei, barn eller ikke, nyt båtlivet og sjøen i sakte fart. Det er best for sjelen, helsa og lommeboka. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
MajorAndy Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Jeg tror du misforstår, REM. Jeg mener ikke at det er bedre eller dårligere at sejle hurtigt end langsomt. Det bygger på mine egne erfaringer med en planende båd: Vi tager ofte på en aften- eller weekendtur til fx Hven, der ligger 10 nm væk. Det er en halv time i planingsfart men næsten fire gange så lang tid i 6 knob. Og det fungerer dårligt med den tid, man som fuldtidsarbejdende har tid rådighed på en hverdag. Og børnene havde slet ikke tålmodighed til det. Så det jeg mente var, at hvis man planlægger at sejle ofte og i planingsfart så har forbruget en mærkbar betydning. Jeg nyder at have muligheden for at sejle hurtigt - fx i rene transportetaper, men nu mere tilbringer vi langt mere tid i 6 knob, når vi har ferie i længere tid. Og vi nyder det! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.