Bitteliten Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 (redigert) Jeg bruker 30-40 tusen i året på diesel. Det er relativt sett en liten del av kostnaden ved å ha båten. Jeg kjører 80-100 timer i sesongen. Farten bestemmes av forholdene og lysten, ikke økonomien. 110 liter i timen i 27-29 knop Redigert 14.Februar.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 (redigert) Jeg tror MajorAndy er inne på noe vesentlig. Drivstoffkostnaden er noe man har kontroll på, sakte fart under 8 kn <= 11 liter diesel i timet =ubekymret forbruk. Snakker vi 125 liter i timen begynner det å bli mindre morsomt. Selv om drivstofforbruket utgjør en forholdsvis liten andel av årlige utgifter. Regner man 5 % i verditap i året, blir det fort penger, men den kostnaden dukker først opp på bordet når man skal selge. Og det skal man. Jeg regner med at båten koster meg ca 200 tusen i året. Og da snakker vi om 70 l/t ved marsjfart. Redigert 14.Februar.2015 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 - Støttar også MajorAndy sitt ressonement! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Bruker båten heile året,så forbruk var viktig for oss.Ein helgetur til Haugesund 40nm,og så skal me heim igjen og.Samme om me skal til Bergen 28nm.ein vei.Til Haugesund går det ca 1.5t på marsjfart,og 4,5 til 5t på sakte fart.Til Bergen 1t på marsj,3,5 på sakte.så me ligger på marsj på 28 til 29.Diesel er jo å få kjøpt. Har vel ganske mange nm for året,så det har påvirka valget av båt.Hadde båten blitt brukt på saktefart i nær området,hadde vel valget kansje vert annerledes.Men som Major Andy skriver er det jo grett å kunne ta seg ein tur i marsjfart uten at det skal koste skjorta.Greit å komme fram før kvelden er omme Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Har planende båt som jeg fint kan marsje i 25 knuter med. Men gjør det sjelden. Nyter hvert minutt i sakte fart og synes det er mer avslappende. Kunne forsåvidt hatt en snekke. Men da spærres muligheten til å gi på. Når jeg blir rik. Skal jeg ha trawler☺ Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
tobixen Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 (redigert) Jeg mener ikke at det er bedre eller dårligere at sejle hurtigt end langsomt. Det bygger på mine egne erfaringer med en planende båd: Vi tager ofte på en aften- eller weekendtur til fx Hven, der ligger 10 nm væk. Det er en halv time i planingsfart men næsten fire gange så lang tid i 6 knob. Og det fungerer dårligt med den tid, man som fuldtidsarbejdende har tid rådighed på en hverdag. Og børnene havde slet ikke tålmodighed til det. Den der ser jeg veldig godt - det kan være naturlig å ønske at det første strekket blir unnagjort så fort som mulig. Når man først er kommet et godt stykke hjemmefra har man det ikke fullt like travelt lengre. Dette kommer selvfølgelig mye an på hvor man bor. Første båten min ble kjøpt i Tromsø - det var veldig stas bare det å komme seg ut i båten i begynnelsen, og det var også veldig stas å kunne bruke båten til dagligdagse ærender som barnehagelevering og jobbpendling - men fine turdestinasjoner for båtfolk på en hverdagskveld i en saktegående seilbåt, det finnes det omtrent ikke (med mulig unntak Grindøya) - det går bilveier langs hele kystlinjen. Da motoren streiket ble det også ganske begrenset aksjonsradius for en vanlig helg (særlig fordi man måtte legge inn solide sikkerhetsmarginer på returen). Andre båten min ble kjøpt i Drammensfjorden, et stykke innenfor Svelvik. Det var ganske idyllisk der, og Svelvik var også fint, men ... man blir fort lei av Drammensfjorden. Vi var jo ute med båten på kveldsturer flere ganger, men vi ble etterhvert ganske så lei av å gå akkurat samme strekning ut og så måtte snu på "timeout" like ved utløpet av Drammensfjorden. Hadde jeg bodd i Drammen med båt, så måtte det ha vært en hurtiggående båt, evt båtplass i Holmestrand e.l. Nå i indre Oslofjord føler jeg sjeldent behov for større fart - Bærum og Asker er et paradis for å ligge på svai, det er få nautiske mil. Det går fint an å ta båten til Bærum etter jobb, ankre opp utenfor Sandvika og ta toget til jobb neste dag. Det blir litt knapt med tid, men det går også an å ta båten til Moss en torsdag etter jobb, stikke en snartur på jobb med toget fredagen, og så starte helga i ytre Oslofjord. Mange muligheter til å kombinere jobb og båtliv, selv om båten går sakte. Redigert 14.Februar.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dykker Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Vi har også lyst til å bytte til større båt. Har en 10 år gammel 29-foter (Scand Baltic HT), som egentlig er 32 fot etter LOA (968 cm), men det diskuterer vi ikke i denne tråden. Uansett, så har vi lyst til å bytte til noe mellom 40 til 45 fot, ikke større, da det skal være mulig å håndtere båten lett alene. Ser på FB av Princess, Fairline ol. Men som nevnt i tråden er vi i dag med vår lille båt med enkel Yanmar 6lpa på skarve 290 AHk glad for lite forbruk. På maks fart som båten vår gjør er det 65 liter i timen (24-26 knop avhengig av ferielast osv). Det er ikke mye ifh til store båter. Men stort sett ligger vi i 17-18 knop på distanser hvis vi skal gå korte strekninger og ikke kose oss i dorgefart. Reiser vi i ett strekk f. eks til Strømstad fra Oslo, går vi rundt 23 knop. Godt med liten motor og båt. Men drømmen er stor båt (blir vel det etterhvert, men da kanskje en FB fra nittitallet). www.naledi.no Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Ser, det er litt ulike oppfatninger her om hva som man tenker på når det gjelder forbruk. Konklusjonen er vel at dersom man greier å ha en båt som man kan benytte og kose seg med uten at det går utover å hele tiden tenke på hvor mye det koster er vel det best. Helst slik jeg bruker bilen. Skal jeg bruke bilen så skal jeg det og tenker ikke på hvor mye det koster med drivstoff, bompenger, etc... (selv om det ikke helt kan sammenlignes på utgift siden) Litt over på et annet tema vedrørende at jeg skal kjøpe båt. Som informert før er vi en familie med to barn på 10 og 7 år . Vi har aldri hatt båt med overnattingsmulighet samt ikke brukt båt til å reise på turer. Viktig at jeg derfor får barna fornøyd (og da fruen) når vi er på turer. Hvordan gjør man det? Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Det er viktig at de får hver sin seng, hvis du velger båt med to kabiner.Våre unger er 11 og 16. I vår båt sitter det to stk Yanmar på 290hk. Fyller diesel for mellom 11 og 13k i året. Har rundt 100 døgn ombord Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Jeg tror du misforstår, REM.Tja? Tror ikke det egentlig Major.Mitt poeng og råd til en som vurderer å kjøpe ny båt er at forbruket velger du i stor grad selv. Ikke i første omgang pga. båttypen du velger, men mer pga. bruksmønsteret. Går du i sakte fart er forbruket forbausende likt på de fleste båter, cruisere på 14 tonn og 960 Hk inkludert. Nå aner ikke jeg hvor Hven er, og jeg kjenner ikke forholdene i Danmark særlig godt. I Oslofjorden hvor vi tar kvelds- og weekendturene våre har vi mange muligheter innenfor en drøy time i 6 kn. Og jeg ser intet poeng da å legge seg 25 kn. Unntaket kan være når det blåser opp og det blir ubehagelig for passasjerene. Det skjer en skjelden gang i fjorden, og de gangene er det bekvemt å kunne legge seg i planingsfart. Det å ha denne muligheten er grunnen til at vi valgte den båttypen vi har. Nå står Påsken og en begynnende ny båtsessong for tur. Det kribler i blodet bare ved tanken. Blir årets sessong like fin og varm som den forrige mon tro? Ha en fortreffelig ny sessong for deg og dine Major. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bonus Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 (redigert) ... Konklusjonen er vel at dersom man greier å ha en båt som man kan benytte og kose seg med uten at det går utover å hele tiden tenke på hvor mye det koster er vel det best. ... Det er nok et av de viktigste kriteriene når man investerer i mer kostbare kapitalvarer. Som båt. Vi har også (er det kronisk, tro ..) lyst på ny - annen - større båt. Hele tiden. Men, har idag en båt vi kan bruke så mye vi vil, kjøre fort så lenge vi vil, spise ute så mye vi vil, besøke "dyre" gjestehavner så mye vi vil, uten å måtte snu på krona. Det gir frihet. Så, et viktig råd er å ikke kjøpe "mer båt" enn at man opprettholder den friheten. Vedrørende forbruk, så identifiserer vi oss veldig med Major Andys innlegg 73. Uten å gå inn på diskusjonen hva som er koselig, vi er alle forskjellige (heldigvis ..), så ser vi av erfaring at for kortere helgeutflukter ligger vi gjerne i planefart (25-30 knop) en time hver vei ... Uten å tenke over hva det koster oss i diesel ... Redigert 15.Februar.2015 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Har du sjekket lillesøsteren til Benatauen som det ble linket til over: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55699469&searchclickthrough=true. Det er en veldig stor 34-foter som også gir deg fart opp mot 20 knop. Hadde vært en av favorittene mine til en båt for en familie på fire. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Å holde frue og barn fornøyd, er vel det tilværelsen stort sett handler om både på land og hav. :-) Her er våre erfaringer: - alltid kjekt å ha med en kamerat eller venninne! - spill som ligger kun i båten og hører til der. - tegnesaker. - en tv med innebygd dvd. For min del trenger en ikke tuner og antenne. Greier meg godt med en tur innom iPad-en etter behov og dekning. - ta av og til en tur innom et større sted med litt restauranter og butikker for shopping. Du kan jo ta en lur i captains cabin. - kjøp våtdrakter til barna og mor så de kan bade sånn litt uavhengig av temperatur. - jolle med en liten motor holdt vår gutt opptatt det meste av tiden, men da helst i uthavn. En uting når disse freser rundt i gjestehavner. - fiskeutstyr. Til bruk både på land og sjø. En teine er også stas. Legg den ut med gummibåten og sjekk for fangst neste dag. Gøy! Ellers enig med BårdK: Den vesle trawleren er et lite flott skip! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gabi Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 For at barna og konemor skal trives kan du jo tenke på; - 12V uttak for lading av mobil og spillemaskiner på flere aktuelle steder - 12V/230V omformer så barna kan spille på pc en stund hver dag - ikke stresse med å stå opp om morgenen. Kanskje de har lyst til å sove lenge og "schlækken" litt om morgenen? - jolle -kajakk til mor? - ikke kjefte og smelle når dere skal legge til land eller kai -hyggelige kveldsstunder med kortspill etc - ha med kamerater på tur - feire bursdag ute på en øy for barna (barna kan be med seg venner) -sørge for at motor og diverse fungerer så dette ikke blir til irritasjon og bekymring når dere er utpå og sånt...! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 - jolle med en liten motor holdt vår gutt opptatt det meste av tiden, men da helst i uthavn. En uting når disse freser rundt i gjestehavner. Det er ikke noe bedre at disse freser rundt andre båter i uthavner. Folk som legger seg i uthavner gjør ofte det for å slippe ståket som er i gjestehavner. Det verste er de foreldrene som jager sine håpefulle ut i jolla og kjører fram og tilbake et annet sted enn der de selv ligger, og dermed bar ender opp med å plage andre. Da må det jo være bedre å kjøre i ring inne i gjestehavnene, der folk allikevel er for å få litt liv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bergen dørk Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Ja, ja, jeg mente det vel ikke helt slik. I uthavn kan det jo være mer å utforske og lettere å komme litt bort fra der båtene ligger. Jeg mener rent generelt; uten at vi trenger å ødelegge denne tråden med en slik diskusjon, at vi som foreldre får ta ansvar, være med barna ute i jolla og lære de å hensynta andre både i gjestehavn og uthavn. Hovedpoenget er vel at det er kjekt med jolle. Fungerer fint uten motor også. Ikke minst de yngste har stor glede av det. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bitteliten Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Hver sin kabin til ungene. God plass også når været er dårlig. Solide og gode sjøegenskaper så alle er trygge ombord. Plass til jolle for ekspedisjoner. Lettmanøvrert så havnemanøvre ikke blir stress. Ikke for stor båt, for da blir det trangt i havner. Derfor 40-42 fot med tre kabiner. Og om vi skal ta et par korte ord om byggekvalitet å kan man feks sjekke om skroget er isolert slik at det er kjølig og tørt når det er varmt og tørt og varmt når det er kaldt. Slik tenker man ikke så mye på før sengetøyet er klamt om morran, og da innser at båten nok ikke har isolert skrog :-) Bra bad med skikkelig dusj øker trivselen ombord. NordWest 390 er min klare favoritt. Eller Viknes 1030/1080 med flybridge. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Sjekk Azimut nøye. Virker godt skrudd, gjennomførte løsninger. Finnes i 2 og 3 kabiner. Ellers kommer du ikke bort fra Princess og Fairline. Ting skal selges og. Sealine 42 også et alt, 2 og 3 cabinere. Skikkelig trapp til FB, og ingen gardinstige. En venn kjøpte ny Skorgernes 395, han er fornøyd han. Og det er en linjelekker båt. Blir 3. Sesongen med den. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kenneth 81 Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Hver sin kabin til ungene. God plass også når været er dårlig. Solide og gode sjøegenskaper så alle er trygge ombord. Plass til jolle for ekspedisjoner. Lettmanøvrert så havnemanøvre ikke blir stress. Ikke for stor båt, for da blir det trangt i havner. Derfor 40-42 fot med tre kabiner. Og om vi skal ta et par korte ord om byggekvalitet å kan man feks sjekke om skroget er isolert slik at det er kjølig og tørt når det er varmt og tørt og varmt når det er kaldt. Slik tenker man ikke så mye på før sengetøyet er klamt om morran, og da innser at båten nok ikke har isolert skrog :-) Bra bad med skikkelig dusj øker trivselen ombord. NordWest 390 er min klare favoritt. Eller Viknes 1030/1080 med flybridge. 1030/1080 med fly er definitivt blant mine ultimate drømmebåter. Håper Hamar ringer snart Det ligger en fin 1030 Sunbridge på finn nå. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
guddal Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Jeg har også Azimut 42, veldig godt fornøyd etter en sesong. Åpen og luftig i salongen. Går lett i sjøen på marsjfart 25 knop, ikke så bakpå som en del Princess'er kan virke som. Her er en 3 lugars versjon til salg i Stavanger (dvs de importerer den) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=55513120&length_feet_to=50&price_from=1250000&year_from=1998&make=1000018&price_to=2800000&class=6923&length_feet_from=36&sort=1&ref=fas Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Jeg har også Azimut 42, veldig godt fornøyd etter en sesong. Åpen og luftig i salongen. Går lett i sjøen på marsjfart 25 knop, ikke så bakpå som en del Princess'er kan virke som. Her er en 3 lugars versjon til salg i Stavanger (dvs de importerer den) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=55513120&length_feet_to=50&price_from=1250000&year_from=1998&make=1000018&price_to=2800000&class=6923&length_feet_from=36&sort=1&ref=fas Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 (redigert) 1030/1080 med fly er definitivt blant mine ultimate drømmebåter. Håper Hamar ringer snart Det ligger en fin 1030 Sunbridge på finn nå. Fin den 1030'en.. er vanskelig å forstå fra bilder hvor stor og sosial plassen på akterdekket er, og hvor god og enkel adkomst det er med samme nivå på badeplattform, akterdekk > flytebrygge. Her går det lett 8-10stk. + en kassegitar :) Stigen til balkongen stjeler vel litt, men kan sikkert stues vekk. Med unger og som flerbruksbåt anna en ren sofacruiser synes jeg ikke det er mange gode konkurrenter i denne klassen. En 1080SB blir vel rundt 3,5mill når man har krysset av det mest nødvendige på utstyrslista, fint alternativ å finne en lett innkjørt 1030 på bruktmarkedet. Ikke bombastisk her, men som jeg forstår det er trådstarter relativt 'ny' i denne størrelsen, og jeg mener 1030/1080 kan være endel lettere å håndtere en eks. en P45.. mindre stress og enklere håndtering er en viktig familiefaktor. Som nevnt tidligere, er smaken angående designet og se-på-meg faktoren svært delt på denne båttypen, og det kan jeg godt forstå. Er jo også en godt innelukket og isolert båt, men med sun/flybridge synes jeg disse er et kinderegg på mange måter :) Et annet poeng er at de holder seg godt i pris og er populære på markedet faktisk. Redigert 16.Februar.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Nå aner ikke jeg hvor Hven er Hven (sv. Ven) er ei øy i Øresund. Karlskrona kommune. Hjemmehavna til briggen "Tre Brøder". Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Dette med "ikke for stor båd" er et godt point! Igen komme det jo an på brugsmønsteret, men ligger man mest i "rigtige" havne (ikke naturhavn), så bliver det let en kamp for at få plads de attraktive steder i sommerferien. Og her kan 3-6 fod fra eller til let gøre forskellen på om man lige kan smyge sig ind i et ledigt hul eller om man skal sejle videre. For os var der en verden til forskel på plads-situationen da vi gik fra 33 til 39 fod. Da vi havde Aquadoren på 23 fod, var det med pladser ikke et problem. Vi fandt altid et ledigt hul. Med Forbinaen blev det lidt sværere, men med Nord Westen stiller det krav om god planlægning. Vi skal ankomme i en havn mellem klokken 10 og 13 for at være nogenlunde sikre på en plads, men selv da har vi nogle gange måttet opgive (her taler vi om Bohuslän i fællesferien). Mange gange har jeg siddet på fly'en og set 42+ fods både komme ind sent på eftermiddagen og lede forgæves efter plads. Og situationen er jo også den, at de får pladser, der er tilbage, er udenpå-pladser. Og af disse er det næsten altid mindre både, der ligger indenfor. Og det giver sjældent point at komme med sin 45 fods Princess og lægge sig udenpå en 22 fods snekke eller en 31 fods sejlbåd. Så: Køb en båd, der er stor nok til at den løser jeres behov, men ikke FOR stor, for det hare sine problemer - i hvert fald i gæstehavne. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Viknes 1080 har jo også en grei skyvedør ved førerplassen når man skal legge til og gjøre alt alene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.