Jump to content

Hva er viktig når man skal kjøpe båt 37 - 43 fot

Noreide

Recommended Posts

Dette med "ikke for stor båd" er et godt point!

Jepp. Jeg har fortsatt ikke solgt forrige båt på 29 fot. Det har ikke blitt tid til å bruke den særlig i sesongen som var, men jeg har ikke helt lyst til å kvitte meg med den muligheten.

Jeg er ofte i båthavna i disse dager, alene eller sammen med barn, fikler litt på småprosjekter o.l. Pequod er kanskje enda oftere i båthavna - men han bruker båten omtrent hver gang. Med en mindre båt går det an. Jeg tørr ikke prøve meg på å gå inn i båsen på egenhånd. Enkle longsidebrygger kan jeg klare dersom vindretningen er optimal eller dersom noen kan ta i mot taustumpen når jeg ankommer, men noe mer avansert tillegging enn dét, da må jeg ha mer hjelp. Det er ikke godt nok at jeg kommer meg ut av båthavna på egenhånd, jeg må jo som regel kunne komme meg tilbake også, dermed blir det lite med turer på egenhånd.

Ellers har jeg drodlet litt om emnet på Båtwiki - kjøp av båt - letefasen - ulemper med stor båt

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har du stor båt, må en tilpasse utstyret. Sett inn hekkthrustler og ha fjernkontroll på både bau og hekkthrustler.

Det gjelder både seil og motorbåter. No problem.

Jeg drar på tur alene, og har hatt både seil og motorbåt. Og seilbåten sist var større den.

Men uansett, man må trene på havnemanøvre. Liten kuriositet, har venneparet til en av medlemmene her en Princess 88. Han og kona drar på tur i den. Alt går :)

Vi sees!

Spenstig valg å gå for såpass stor båt som første familiebåt. Litt usikker på hvorfor du tenker det må være flybridge? Man får jo så godt som like gode fasiliteter i en sportscruiser, men slipper trappa opp og ned. Vedlikeholdsmessig er det også endel forskjell da man ikke trenger "dobbelt opp" av alt av kontroller og navigasjonsutstyr. Med barn på 7 år vil du også få stressmomentet med hvor barnet er under fortøyning og fart hvis du selv og madammen sitter på flyen - mye mer oversiktilg i en sportscruiser.

Når det er sagt - jeg hadde uten tvil gått for en engelsk kvalitetsbåt fremfor noen av de norske. Kort og godt fordi produksjonsvolumet og kvaliteten er skyhøyt mye større i England. Fairline topper min liste, med Princess like bak. Sealine har jo en litt alternativ stil, men her får man mye bår for pengene - dog noe lavere kvalitet. Hvis jeg var deg ville jeg vurdert Fairline Phantom 40 og Princess 42 først. Skal du gå "all in" og kjøpe ny, er Fairline Sqadron 42 et toppvalg, men Princess 43 er jo også et godt valg. Da er du imidlertid rimelig høyt opp i pris. Men båtene er jo i motsetning til norske båter endel større enn modellnavnet tilsier. (Engelske båter måles ofte fra baug til "transom" som er veggen mellom cockpit og badeplattform, mens norske jo måles fra utterste tupp og helt bak på fenderlista på badeplattform)

Hver sin kabin til ungene.

...

Og om vi skal ta et par korte ord om byggekvalitet å kan man feks sjekke om skroget er isolert slik at det er kjølig og tørt når det er varmt og tørt og varmt når det er kaldt. Slik tenker man ikke så mye på før sengetøyet er klamt om morran, og da innser at båten nok ikke har isolert skrog :-)

NordWest 390 er min klare favoritt. Eller Viknes 1030/1080 med flybridge.

Dette synes jeg er gode poeng. Vi ønsker oss jo som alle andre større båt, og da er dette momenter på listen, både det med tre kabiner og isolert skrog. Litt av utfordringen er at båter i aktuell størrelse og pris lett får det til å havne på Princess eller Fairline, og ingen av disse produsentene oppfyller nevnte krav i størrelsen 30-42 fot så vidt jeg vet. Jeg har tidligere nevnt Vaagen som også ser ut til å være ganske alene om å oppfylle vårt krav om en motor.

Bitteliten, du nevner NW og Viknes. NW har er vel bygget i sandwich, det mener jeg du har nevnt før. Men er den utstyrt med isolerglass også? Viknes har vel så vidt jeg vet isolerglass som ekstrautstyr, noe antagelig så godt som ingen har, men isolert skrog har den vel ikke etter som jeg har forstått?

Ikke sikker på om det er isoler glass. Det er tykke, limte ruter i hvertfall. Båten er alltid tørr. Og kald om sommeren og varm om vinteren.

El system er en annen ting man ser kvaliteten på

Også om det er mulig å fikse ting som ligger skjult. Dvs kan innredningen tas fra hverandre slik at man kommer til inn mot skroget.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei, må innrømme at jeg er blitt litt forelsket i Princess P42 og P45.. men muligens drømmen min blir fjern da jeg har begynt å tenkte på flytebryggen i marinaen. Har en bås med 5 meter åpning så da tenkte jeg alt var OK. Men da jeg sjekket nå er det bare 8 meter gangbar uteriggere på hver side.. Dette er litt i korteste laget vil jeg tro til en båt på 13,5 meter og 14 tonn. Forstår ikke helt hvorfor de har bås med 5 meter lysåpning og bare 8 meter utriggere.. Blir båt drømmen om en P42 slettet ? Tror dere marinaen vil kunne akseptere endring av uteriggere eller er det slikt om må søkes om til kommmune osv.. ( da er jo det mye vanskeligere)... ? Ble litt skuffet nå... :-(

Hva med en Windy 40 Maestro. Dette er vel drømmebåten min. Selv om jeg er meget godt fornøyd med min 37 Grand Mistral, som for øvrig også er en god båt innenfor sjangeren din, men dog uten fly.

Jeg må i hvert fall innrømme at båten imponerer meg fortsatt selv om jeg har hatt den i 9 mnd. allerede. både når det gjelder sjøegenskaper og plassutnyttelse.

Jeg har hekktruster på min og manøvrering med denne i havn er en lek.

Windy 37 Grand Mistral har vel også like fine lugarer som en P42

Redigert av Jørn Kynningsrud (see edit history)

Skal ikke si noe lugarene, men GM 37 er en liiiiiiiten båt i forhold til P 42. :). Men fortsatt en kjempefin båt.

Ellers har 8 eller 10 m utriggere hvor jeg ligger. Mye vind, men ingen bølger.

Det kan vi nok være helt enige om.

Jeg vurderte flere båter før jeg havnet på GM 37, men havnet her nettopp pga. bruken vi har. Dette er en båt det går helt fint og bo komfortabelt 2 uker i. samtidig som den er smidig nok til og komme seg inn på steder hvor en P42 må gi opp.

P42 er en fantastisk fin og lekker båt, men det blir et litt annet bruksmønster en på GM 37.

Men jeg går jo og sikler på en Windy 40 Maestro da. så jeg snakker vel egentlig litt mot meg selv her.., :giggle:

Redigert av Jørn Kynningsrud (see edit history)

8 meter utrigger på 42 fot kan vel kanskje marinaen være med på hvis det ikke er forferdelig værhardt? hekken er godt inn er både vinfang og vekt godt inn i båsen, og den dype v bunnen foran hindrer jo litt vandring.

har selv hatt en bås med en utrigger på 8 meter og en på 7 meter iflg båtforeningen. selv tror jeg de har vært 7 og 6 meter. båten er 39,1 fot iflg fabrikk. har bruk store fendre og store kulefendre på den ene siden. slik sett rekker båten ikke å få fart på vandringen. Men det oppleves veldig kort. Får en upgrade til neste år med 8 meter på hver side, og det ser jeg frem til. Frem til i år var 8 meter det største vi hadde i foreningen, og ble brukt opp til 40 fot. Nå er det kommet noen på 10 meter, og det vurderes at det holder til 48 fot. Men reglene i foreningen åpner ikke for det riktig ennå.

Jo, det går bra. Har ikke formelt overtatt båtplassen i marinaen enda. Må sjekke litt når jeg har formelt overtatt den hvilken båt jeg kan ha liggende ( vekt og mål). Den har 5 meter bredde. Litt usikker på utliggerne. Mulig begge er 8 meter eller en på 8 meter og en på 10 meter. Tenker det kan være lurt å få aksept på størrelse og vekt fra marinaen før jeg helt forelsker meg i en type båt :-)

Enig med Framtia. Først båt og deretter bryggeplass. Jeg ligger nå på en 4,5m plass som skal gi ca. 4,3m i lysåpning. Passer utmerket til min båt som vel er snaut 4,20 ved fenderlistene. God plass til fendere på begge sider. Utriggerne er 8m trur jeg og det fungerer også bra. Har du en svært vindutsatt plass bør du prøve å finne deg en plass med 10m utriggere. Bakk inn i båsen vha. aktertruster så kommer du lett inn og ut av båten

.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Enig med Framtia. Først båt og deretter bryggeplass.

YMMV. Det kan være vektige grunner til å la valg av bryggeplass diktere båtstørrelse.

Dersom man kjøper båt først og så ikke finner noe sted å ha den, så har man et problem - ref åttitallsfilmen "deilig er fjorden", hvor en råflott Nauticat blir kjøpt i Danmark og tatt med til Norge - ved ankomst til båtforeningen (hvor hovedpersonen har kjøpt et dyrt medlemsskap) får han høre at det er mange års ventetid på plass, blir forvist til en bøye og må betale havnesjefen en hundrelapp i fergeavgift hver gang han skal ut til båten. Nå er heldigvis markedssituasjonen ganske endret siden den tid, i allefall i Oslofjorden er det i dag fint mulig å få plass uten ventelister og til fornuftige priser. Selv har jeg vært i modus "båt først, båtplass etterpå" etter at jeg flyttet til Oslo.

Hadde jeg bodd i umiddelbar nærhet til kysten, så hadde det vært båtplass først, båt etterpå. Kort avstand til båten er verdifullt. Da jeg bodde i Tromsø anla jeg min egen moring i tidsrommet mellom signering av kjøpekontrakten og henting av båt. Det kan jo også finnes andre grunner til at man har sterke preferanser til båthavn - f.eks. at man allerede har vært båtforeningsmedlem på venteliste i åtte år og får veldig billig plass, e.l.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har aldri kjøpt båt jeg ikke har båtplass til.Da vi kjøpte NordWesten ble vi i beita for plass pga en surrete utbygger av ny havn som ikke holdt det han lovet mtp tid for når ny havn skulle være klar. Det løste seg det også - ved at vi fikk låne en plass av en bekjent av en bekjent. Men ideelt var det ikke

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 uker senere...

Muligens den ikke heter P45 men bare 45. Slik det ser ut for meg er den mye lik P42 og ser ut som den er produsert i samme årstallene som P42 ble solgt.
P42 er også aktuell men holder en knapp på 45 da den har 3 lugarer, da jeg er blitt litt oppfordret til å ha 3 lugarer i denne tråden.

Nyere en 2007 blir nok for kostbart i forhold til mitt budsjett.

her er noen utenlandske eksempler:

http://www.rightboat.com/all/boats-for-sale/princess/45

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...