Jump to content

Hva er viktig når man skal kjøpe båt 37 - 43 fot

Noreide

Recommended Posts

Da har jeg tatt litt feil her, trodde P45 ikke fantes til nyere enn ca. 2003-2004. Men da stiller det seg annerledes. Bl.a. var det betydelige oppgraderinger hos mange produsenter av elektronikk på denne tiden og holder en knapp på at det er er vesentlig mer moderne på en 2006/2007 enn en som er et par-tre år eldre. Ville nok dessuten foretrukket de kraftigere og mer moderne D9 motorene opp mot TAMD selv om sistnevnte har vært en solid arbeidshest beheftet med få problemer. Disse kjører med lett belastning på marsjfart på denne båten.

Kan ikke mye spesifikt om denne båten men i kjent Princess-stil er nok dette ikke mye å bekymre seg for. Bra løsninger, god byggekvalitet og en anerkjent båt i markedet er viktig, spesielt den dagen du selv skal selge. Dessuten har de bra representanter i Norge med mye kunnskap. Som så mye annet et det viktig med servicehistorikk på motorer,sinkbytter, objektets generelle tilstand etc. Sjekk under motorer, i brønner, dørkplater som går ned i kjøl etc. Her finner man fort ut om båten har vært tatt godt vare på, de skal ikke være fulle av dritt. Er det svinete på badene under besiktigelse der det alltid skal være rent kan man bare tenke seg hvordan det ser ut andre steder der det er mindre tilgjengelig.

Har du vært å sett på noen konkrete modeller?

Da var båtplassen i marinaen i havn. Nå gjenstår det kjøp av båt :-)
Jeg har fått mange gode tips her på hva som man bør vurdere med en familie i båt. Ser jo raskt at jeg ikke kan få alt. Må gi og ta litt.. . Har vell kommet fram til at det vi prioriterer høyt er en båt med tre kabiner slik at vi kan ha ungene med oss en del år til samt at de kan ha med seg venninner. Videre ser jeg at det er stor forskjell mellom norske og utenlandske båter på innredning og vekt.. Foreløpig så vurderer vi noen engelske utgaver.
Når det nærmer seg besiktigelse og prøvekjøring så ser jeg at det er mange innlegg i dette forumet vedr. div. sjekklister osv, men mitt spørsmål er. Kan det være lurt å benytte en takstmann for vurdering av en fritidsbåt i 42-45 fot størrelse til over 2 mill ? Neon som har erfaring med slike takstmenn? Evt forslag til takstmenn på vestlandet ?

Om du vurderer Princess har du jo kanskje mulighet for å rådføre deg med Nye norsk båtsenter, de kan jo en god del om disse båtene, importforholdet og dette med reell prissetting i forhold til markedet både i utlandet og hjemlandet. ting har jo skjedd de siste par årene bl.a. vedr. bevegelse i valuta etc.

Der er stor forskjell på vekt bl.a. på skrog mellom Fairline og Princess kontra norske båter siden de simpelthen er mye mer solid bygd. Det ser man med en gang man tar en titt nede i kjølstokkene, motorfundamentene etc. enkelte norske båttyper er så tynne i skroget at du i sollys kan se lyset trenge gjennom skroget der det ikke er malt topcoat på innsiden. Da er det ikke snakk om mange millimetere med glassfiber.

Tvi tvi. håper du kommer i mål med et fint og velholdt eksemplar.

• 2 uker senere...

Takk for alle gode innspill og tilbakemeldinger.

Da var valget tatt og kontrakt signert. Da blir det nok mange gode båt spørsmål fra meg på dette forumet :giggle:

Det var i hovedsak ett moment jeg måtte vike på som jeg i utgangspunktet var litt opptatt av. Det var det at hele familien skulle se i fartsretningen når man kjørte båt. Dette måtte settes til siden til fordel for andre momenter. Håper far ikke får lide for det. :lol:

Denne tråden heter jo "hva er vikitg når man skal kjøpe båt 37-43 fot". Jeg fikk denne 2 fots syken før jeg kjøpte / tok valget jeg.Muligens det er noen av dere også som har hatt det slik..

Ellers tror jeg mange av momentene er ivaretatt. Selvfølgelig pluss og minus med alt, men ja... hadde fruen med meg på visning og prøvetur og hun sa JA :thumbsup::thumbsup:

Da gjenstår det å se om dette blir bra greier for en familie med to barn som aldri har hatt overnattings båt før. Må jo nå jobbe videre med hva som er viktig for å få barna til å trives.. TV, Internett, IPAD, gummibåt....

Da må man bare få lov til å gratulere så mye med flott båt :fireworks1: Tipper dere er litt i syvende himmel om dagen :smiley:

Da var valget tatt og kontrakt signert. Da blir det nok mange gode båt spørsmål fra meg på dette forumet :giggle:

Denne tråden heter jo "hva er vikitg når man skal kjøpe båt 37-43 fot". Jeg fikk denne 2 fots syken før jeg kjøpte / tok valget jeg.Muligens det er noen av dere også som har hatt det slik..

Her er en til som fikk trefot-syken og signerte kontrakt på en P45, har lagt ut linken før, men det får stå sin prøve.

https://www.youtube.com/watch?v=cV1vf3w92XM

hadde fruen med meg på visning og prøvetur og hun sa JA :thumbsup::thumbsup:

For andre gang eller :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...