tobixen Startet 11.Februar.2015 Del på Facebook Startet 11.Februar.2015 Spørsmålet i emnetittelen kan vel reformuleres til ... koster det mer å etterfylle et tomt brannslokkingsapparat enn hva det koster å kjøpe nytt? Skal jeg kaste det gamle brannslokkingsapparatet eller ikke? Dette er et lite (2kg?) pulverapparat, jeg kunne ikke høre noen lyd da jeg snudde det opp-ned, så jeg antok at pulveret hadde satt seg fast. Jeg prøvde å slå det hardt i bakken uten at det hjalp noe. Dernest testet jeg det bittelitt (utendørs, selvfølgelig) - og det kom pulver ut - men gassen i flaska fortsatte å sive ut etter at jeg var ferdigtestet. :-/ Spørsmålet gjelder forsåvidt ganske generelt, jeg har mange brannslukkingsapparater både hjemme og i båten, og de går jo ut på dato etterhvert. Åh, faen, jeg tror jeg har et skumapparat liggende i den vinterkonserverte gamlebåten :-( Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
FM 8-12 Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/brann-og-sikkerhet/merke/brannslukningsapparater/pulverbrannslukningsapparat-442049/ Kjøp nytt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Enig! Det er ingen som tar jobben med å fylle det på ny for under 99,-. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dostum Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Kjøp nytt! Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Bare å kjøpe nytt Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rakkstingen Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Du får fyllt dem opp på brannstasjonen, vet ikke kostnaden, men hvis du har så mange som du sier, er dette kanskje en løsning fremfor å kjøpe nye.Du får jo også der beskjed om noen av dem er noe å satse på i fremtiden.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Aha. Å fylle på ett apparat koster langt mer enn ett nytt, men dersom man har femten apparater får man kanskje såpass med kvantumsrabatt at det lønner seg allikevel? Nå har jeg rydda såpass hjemme at jeg har greid å fylle søppelkassa - så jeg tar vare på dette apparatet i allefall i én ekstra uke :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Svarar seg ikkje uansett kor mange du har! Blitt bruk og kast her og diverre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Dernest testet jeg det bittelitt (utendørs, selvfølgelig) - og det kom pulver ut - men gassen i flaska fortsatte å sive ut etter at jeg var ferdigtestet. :-/ Dette er vel nesten det verste du kan gjøre! Et slikt apparat består av en trykktank og en yttertank fylt med pulver. Det du nå har gjort er å trykksette yttertanken, men uten å tømme den. Du har skapt deg en liten bombe, på sett og vis. Tøm det helt, slik at det ikke er farlig før du kaster det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
EiSvIn Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 (redigert) Minner også om at det er viktig å riste apparatet en gang i ny og ned dersom det er et pulverapparat. Pulveret kan sette seg fast i bunnen, slik at gassen ikke klarer å få det med seg ut. Snu det på hodet et par ganger, og vips så fungerer det slik det skal igjen. Begynner det å bli modent for utskiftning? Fyr opp et bål og la barna prøve hvordan det virker, så får du en brannøvelse på kjøpet. Edit: større apparater som skal kasseres har ikke så mye økonomisk verdi, men du kan gjøre mang en ølbrygger lykkelig da de gjerne brukes i tappeanlegg for øl etter litt ombygging. Redigert 12.Februar.2015 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/brann-og-sikkerhet/merke/brannslukningsapparater/pulverbrannslukningsapparat-442049/ Kjøp nytt Når mann først kjøper nytt bør mann vel satse på skum (altså ikke pulver) , slik at man slipper å renovere alt elektrisk dersom man må utløse det ? Eller er dagens pulverapparater mer skånsomme enn de var før ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Når mann først kjøper nytt bør mann vel satse på skum (altså ikke pulver) , slik at man slipper å renovere alt elektrisk dersom man må utløse det ? Stemmer vel det, en båt synker veldig mye i verdi dersom man utløser et pulverapparat. Ulempene med skum er at det må lagres frostfritt, byttes oftere, og større risiko for at apparatet ikke virker når man trenger det ... ref http://www.baatwiki.no/wiki/Brannslukningsapparat#Skumapparat Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 "skumapparatene er for dårlige" - http://www.dinside.no/867680/skumapparater-er-for-daarlige Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 (redigert) Ja off, pulver er i alle fall ut for min del.. Har tre skumapparater i båten og i tillegg et 6kg skumapparat i hver bil. Redigert 12.Februar.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Et annet moment med pulver er at visibiliteten i kahytten blir temmelig dårlig etter å ha blåst bort et pulverapparat, dette medfører at evakuering blir vanskeligere. Skumapparater har ikke dette problemet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
ares Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Til index, kva meinar du med trykktank og yttertank ? Sitér dette innlegget Ares Link to post
littmild Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Skumapparat er ikke i nærheten av effektive nok til at jeg ville satset på kun det. Det beste mener jeg er å ha begge deler, og bruke skumapparatene først, da slipper man å grise ned hele båten med pulver om det ikke er nødvendig. Co2 er også fint når man vil gjøre minst mulig skade, men virker ikke så vanlig å ha i private hjem/fartøy? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Her hjemme har vi fått utdelt fra borettslaget en slukker uten hverken pulver eller skum, kun vann med lurium. Skader etter bruk av et slikt aparat burde være minimale. Noen som kjenner mer til dette aparatet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaskazi Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 FlameX slukkeren er klart interressant, men det er en klasse A slukker ( brann i treverk og papir mm) Ikke egnet til å slukke væsker (kl B) eller gasser (KL C). Som jo er kalrt aktulet når det gjelder branner i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Har dere ikke båtplassen-treff på østlandet? - må jo være en ypperlig plass for å øve på å slukke brann og bruke opp utgåtte slukkere. -de aller aller fleste har et utgått apparat. Må jo være supert å trene med det. Da jeg hadde sikkerhetsgjennongang i huset, ble jeg anbefalt og kjøpe et par nye apparat og ha de gamle i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Vær klar over de ulike brannsukningsklassene. Mange av de billige slukkerne har en veldig dårlig brannslukkeklasse. Har du et slikt apparat vil jeg anbefale å kjøpe nytt, også ifht pris kontra å refylle. Har du et bra apparat er det etter min mening like greit å få det etterfyllt/kontrollert. http://www.siste.no/boligmagasinet/article5281127.ece Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Christoffer79 Svart 13.Februar.2015 Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Hmmm mange tomme svar her da.. har noen av dere fått pris på å etterfylle et apparat??? ser iallefall ikke at dette kommer fram av svarene her.. det er en ting, det andre er at skumapparater har like bra, og bedre effekt enn pulver noen gang vill få.. slukkekapasitet framkommer på alle apparater i dag, med et tall bak hver bokstav,.,. eksempelvis, A43. det finns skumapparater for bruk i oljebaserte branner også.. og ikke minst frostfrie apparater,. ned til -30c iallefall. og når det er så kallt er dere neppe ute og båter uansett, da vannet i sjøen har en lei tendens til å kunne fryse. om det skulle fryse i bein i et skumapparat, så går det i de fleste tillfeller fram fra produsent, hvorvidt apparatet tåler dette eller ikke. i de fleste tillfeller skal det være funksjonibelt når det tiner igjenn. apparater som er små får dere fra ca 0,5liter, i form av brann 110 skum på spreyboks. og opp til store tunge apparater, allt etter behov. det kan i tilleg være gunstig og ha et par apparater ekstra ombord, slik at man når ett uavhengig av om man er foran eller bak i båten,. det finns og et uttall av automatiske slukkere, som er 100%velikeholdsfrie, og plasseres dær det måtte være ønske. utløses av temperatur.. pulver er bra til og slukke med, men hindrer ikke serlig retenning, og ødelegger mye om det er snakk om en liten brann, som kunne vert slukket med vann/skum. men så r det jo sparebluset som framkommer her.. kjøpe apparat på jula for99kr??? hvem her kan sitte med hånda på hjertet, og si at dem føler seg sikker nok met det??? det er faktisk snakk om å berge liv, i ytterste konsekvens... spar heller pengene et annet sted,. for mitt vedkommende er det ikke på noen måte dyrt å bruke noen kroner ekstra på brannsikringa, så får jeg heller kjøpe mindre av noe annet, til jeg føler at jeg har råa.. prioritering kalles det vel på godt norsk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.