Møkkalasset Startet 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2015 Forrige eier var tydeligvis ikke så opptatt av å bruke kartbordet til det det er ment for. Han har limt på noen oppbevaringsrom og en elektrisk defroster. Dette er festet med slik porøs dobbeltsidig tape. Disse er umulig å fjerne mekanisk. Er det noen som har tips om hva jeg skal bruke for å fjerne dette? Noen som vet hvilke løsemidler som ikke vil skade plexiglasset? Her noen bilder av elendigheten: Sånn ser taperestene ut: Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Prøv med sitrusrens på et lite område der det ikke synes så godt. Det burde være ganske mildt for pleksiglasset. Skrap forsiktig med en isskrape. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Herman Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Du tar vel det grøvste med et barberblad av typen som brukes for å fjerne fastbrent mat på koketopper. Selges bl.a. hos ClasOhlson Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Knappern Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Ja bruk barberblad og feks labeloff fra Biltema. Den funker.. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Erik Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Sitrus er fantastisk på taperester. Vanlig sitron eller sånn som man har i teen funker fint. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Møkkalasset Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Takker for tips folkens. Får tak i sitrusrens. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Ellers er rødsprit også mulig på plexi. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Ikke bruk barberblad. Da lager du bare merker i plexien. Sitrusrens er helt genial. Jeg har kun erfaring med Wurth sin industriens som er samme greia. Denne er helt konge. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 De flesta typer av plexiglas tål kemisk ren bensin. Prova lite i ena hörnet först. Går detta bra så prova för det löser de flesta sorters lim. Efteråt går det bra att rubba upp en fin yta på plexiglaset. Som vanligt prova ett litet hörne först. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 ...eller bytt hele glasset. 4mm plater koster ikke allverden på biltema. Tipper faktisk det er mindre arbeid Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 ...eller bytt hele glasset. 4mm plater koster ikke allverden på biltema. Tipper faktisk det er mindre arbeid Har prøvd meg på bearbeiding av plexi før..... Vil prøve å berge det jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) Tror jeg har mest sans for bytte-tipset over, men skjønner også godt skepsisen for å mekke på plexiglass selv. Dette firmaet http://www.kreativplast.no/ har hjulpet meg et par ganger med diverse småting, og det har blitt helprofft resultat til en grei pris hver gang. Da får du alt etter dine mål og kanskje noen forbedringer du ønsker i tillegg. Send en skisse på e-post så får du sikkert en pris tilbake ganske raskt. Redigert 11.Februar.2015 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 WD 40 og litt tolmodighet,,,,,,,,,,, Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jakob T Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Vanlig bensin løyser dette uten problemer.Meiner pleksi tåler bensin.Det enkleste er ofte det beste Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Fjernet limrestene etter tape og klistremerker på plexiglassplate på kartbordet i Amica II med matolje. Måtte gnikke litt med et par tøyfiller, men det gikk likevel raskere enn om jeg hadde kjørt til nærmeste fargehandel for å kjøpe sitrusrens. Det var dessuten skånsomt mot plexiglassplata. Mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
3rik Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) Har prøvd meg på bearbeiding av plexi før..... Vil prøve å berge det jeg har. Gammel plexi sprekker ganske lett opp når det sages. Men ferske plater er overhodet ingen problem å sage, i uten at det sprekker. Bruker selv bordsirkelsag med et ganske grovt blad. Redigert 11.Februar.2015 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Kontorutstyr/Teip-og-Lim/Label-Off-36590/ Den funker Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Torsen67 Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Trodde sitrusrens ville ødelegge plexiglass jeg? På jobben var det noen som prøvde å fjerne tagging på buss-skuret som sto på utsiden. Plexiglasset krakelerte som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Dersom alt går til h..... Jeg har Co2 laser som kan skjære ut nytt plexiglass, Trenger design og nytt plexiglass Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Møkkalasset Svart 14.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Da fulgte jeg majoriteten av tipsene her og gikk til innkjøp av sitrusspray. 3M-produkt som kosta ei halv skjorte hos den lokale malerforretningen, Dvs 153 kr for 200 ml. Jeg sprayet på og lot virke i noen minutter, men effekten så ikke lovende ut. Sprayet anda en gang og la en klut over, slik at merkene holdt seg fuktige, Dette var veien å gå. Spraye, vente, skrape, spraye igjen o.s.v. Det hjalp å holde klutene fuktige. Etter ca en time inklusive venting har jeg nå endelig fått et kartbord man kan være bekjent av. Takk for alle gode tips på BP. Alltid raske og kvalifiserte svar. BP er stedet ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.