Viknes 6BY Startet 11.Februar.2015 Del på Facebook Startet 11.Februar.2015 (redigert) Gents, Noe her inne som har målt tempratur på smøreolje under drift, Tenker da på motoroljen? Redigert 11.Februar.2015 av Viknes 6BY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Det er forskjel fra motorprodusent til motorprodusent. Det er ikkje uvanlig at temperaturen stiger langt over 100 grader Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Hadde termometer på oljetemperaturen på en gammel Detroit Diesel, i en 63fots treskøyte fra 1917. Dette var en kjempefin løsning. Temperaturen under gange kom gjerne opp i 105-110grader. Når den datt til 50-60 grader var det bare å ta lensepumpa fatt, for da sto sjøvannet oppunder bunnpanna på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Skal selv til med termometer, da jeg kjører 5-50 olje, men lurte litt røflig på dette hos andre. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 På Yanmar 6ly2-stp som jeg hadde lå olje tempen på ca 95c på marsjfart og ca 110c på fult. Begge motorene lå omtrent likt hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 11.Februar.2015 Del på Facebook Svart 11.Februar.2015 Det er ikke bare hver motorprodusent som er forskjellige, men hver motor. Detroiten jeg skrev om tidligere var en fantastisk motor. Startet på første slag uansett temperatur, og hadde grom lyd under gange. Båten var imidlertid klasset, og servicerapport måtte jevnelig gies fra autorisert motorverksted/servicemann. Gjengangeren for denne motoren var litt høy oljetemperatur, og lavt(for lavt)oljetrykk. Det ble alltid bagatellisert med - starter meget lett. Dessuten var kompresjonen litt under fabrikkens anbefalte minimum på en sylinder, også etter overhaling av toppen. Glemmer aldri servicemannen (GM godkjent) litt tykkfallen og skjeløyd, som la seg over blokka, mens han prøvde å tørne motoren med en stor skralle på klemkoplinga. Magan passa godt for å tette mellom sylinder og atmosfæren, og det ble med ett halvhjertet forsøk. Dette var for å sjekke at alt så greit ut før vi monterte toppen. Hva med bøss, spon, osv spurte jeg, idet toppen ble lagt på, med nye pakningsringer for kjølekanalene, nye toppakninger(løse foringer) osv. Det går i filtra,repliserte han, og "denne motorn får du". Slapp billig fra det, da han egentlig ville/anbefalte å bytte foringer, osv. Dette er over 10år siden, og motoren går som ei klokke daglig/ukentlig nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.