Jump to content

Smøreoljetemperatur under drift


Viknes 6BY

Recommended Posts

Det er ikke bare hver motorprodusent som er forskjellige, men hver motor. Detroiten jeg skrev om tidligere var en fantastisk motor. Startet på første slag uansett temperatur, og hadde grom lyd under gange. Båten var imidlertid klasset, og servicerapport måtte jevnelig gies fra autorisert motorverksted/servicemann. Gjengangeren for denne motoren var litt høy oljetemperatur, og lavt(for lavt)oljetrykk. Det ble alltid bagatellisert med - starter meget lett. Dessuten var kompresjonen litt under fabrikkens anbefalte minimum på en sylinder, også etter overhaling av toppen. Glemmer aldri servicemannen (GM godkjent) litt tykkfallen og skjeløyd, som la seg over blokka, mens han prøvde å tørne motoren med en stor skralle på klemkoplinga. Magan passa godt for å tette mellom sylinder og atmosfæren, og det ble med ett halvhjertet forsøk. Dette var for å sjekke at alt så greit ut før vi monterte toppen. Hva med bøss, spon, osv spurte jeg, idet toppen ble lagt på, med nye pakningsringer for kjølekanalene, nye toppakninger(løse foringer) osv. Det går i filtra,repliserte han, og "denne motorn får du". Slapp billig fra det, da han egentlig ville/anbefalte å bytte foringer, osv. Dette er over 10år siden, og motoren går som ei klokke daglig/ukentlig nå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...