Jump to content

Kortslutning -> strøm fra forbruksbatt borte, laderegulator død?

Vestafor

Recommended Posts

Da jeg tappet vann fra vannutskilleren greide jeg å komme borti den nederste terminalen på platen som vist på bildet under. Jeg hadde selvfølgelig hovedbryteren på, og tydeligvis er vannutskilleren jordet. All forbruksstrøm var umiddelbart borte. Start strøm er fortsatt ok, og når motoren går er det strøm på annlegget og alt virker, dvs bortsett fra lading av forbruksbanken (lading av start-batteriet fungerer).

Hovedbryteren er en gammel type som kun bryter felles jord.

Jeg finner ingen sikring på kabel mellom batteri og fordelerkort (som jeg antar at jeg har tatt bilde av)

Vil en slik kortslutning ta ut laderegulatoren, eller må det være en sikring jeg ikke har funnet?

Har grei forståelse for hvordan 12v anlegg funker, men dette er nytt territorium for meg. Har søkt litt her og der, men om noen har noen tips for feilsøking hadde det vært nydelig.

Dette er en Volvo Penta 2002 som står i en Comfortina 32.

bilde

For min oppfatning likner dette på bildet heller en (temmelig enkelt) shunt.
Slik kobles -vanligvis- på en side rett på (gjerne forbruks-) batteri, og på andre side felles til både ladekilder og forbruk.
I dette tilfellet virker skildringen på meg slik at jeg ville sjekke alle kabel, ringsko, inkl. shunt, fra shunt og ut til batteriet.
Logikken ligger i det at du har spenning når det finnes spenning fra dynamo, men ikke ellers.

Du kan bruke et normal multimeter (innstilling VDC, innstilt passe til bordspenningen din) .

Men det enkleste er å bruke prøvelampe med riktig glødelampe inni (ikke bare LED).
Prøvelampen vises da ikke bare spenning, men at det også kan flytte strøm, noe som man ikke ser med bare multimeter.

Obs: Prøvelampe med pære/belastning brukes med fordel men kun for å sjekke strømforsyning, fordi lampen trekker effekt.
Slik brukes ikke på elektronikk siden det kan ødelegge styre- og målekrets nettopp pga. effekten den tar opp.

Sjekk først om det fortsatt er liv på batteriene. (!)
Igjen, ren spenningsmåling kan lure deg, f.eks. hvis batteriene er sulfatert.

Så finner du fram kablene og sjekker utgående fra batteri og frem til fordelingen.
=> Dessuten også på minus på batteriet.
=> Alltid enten rett mot batteri eller mot (+/-) målepunkt som er klarert allerede.

Så finner du denne feilen nesten garantert.

Lykke til!

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Her var det mange gode tips.

Da er den sikkert shunten til det orginale volt/ampermeteret. Har en BEP versjon også, den viser også lading på husbatteri når motoren går, men måling med multimeter viser ikke lading. Shunt er her på minus siden av forbruks/hus batt.

Skal teste batt med lampe/belastning, men voltmeteret viser 12,7 på husbatteri.

Håper fortsatt på en sikring jeg ikke har sett. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...