Jump to content

Verkstedshåndbok Volvo Penta d6-310


bergetun

Recommended Posts

Hei,

Denne linken gir i hvert fall en web-utgave. Litt knotete å bruke, anbefaler å sitte ved en stor pc-skjerm. Har ikke greid å finne noen måte å laste ned denne komplett i pdf.. Du finner i hvert fall en grei beskrivelse av demontering varmeveksleren.

 

http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/d4-d6service.html#/0

 

 

Ellers har du fine "exploded view" på denne linken: Søk etter D6 av riktig type osv.

 

http://www.marinepartseurope.com/en/default.aspx

 

Hvis du skal rense varmeveksleren så anbefaler jeg å samtidig sjekke den andre varmeveksleren på D6en, dvs intercooleren/ladeluftkjøleren til turboen. har lett for å samle seg mye saltavleiringer i denne.

 

Jeg og mange andre har skrevet litt om dette, se bl annet mitt innlegg #23 i denne tråden.

https://baatplassen.no/i/topic/115078-varmgang-volvo-penta-d6-370/page-2

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

HansH: Takk for linker. Jeg har fått komplette verkstedhåndbøker tilsendt, så alt er bare velstand :)

 

Grunnen til at jeg spør om varmeveksler spesielt. er pga en lekasje på varmevekselerens bakre endelokk (Oljekjøler siden).

Vet du om det er mulig å bytte første o-ring fra endelokk uten å bytte o-ringene innover på varmeveksleren?

Det ser ut som skruene er gjennomående fra endelokk og helt inn selve varmeveksleren. (Forbi flere o-ringer). I teorien skal jo alle o-ringer byttes om skruene som holder disse på plass løsnes.

Dette har mye å si på om jobben er stor eller liten :)

Link to post
Share on other sites

Hei bergetun, flott at du fikk hjelp.

 

Her er enda et explded view som viser hele kjøleren i detalj.

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-26-6717.aspx

 

Kan ikke se at det er noen grunn til å bytte alle o-ringer så sant de ikke er helt deformert eller begynner å råtne. Du kan jo også supplere o-ringer med silikonmasse av f eks type Wurtth RTV.

Jeg har en teori om at lekkasjen kanskje kan skyldes saltavleiringer innvendig i kjøleren som hindrer sjøvannet i å strømme fritt. Da får du økende trykk og press på o-ringene hvor vannet til slutt presser seg forbi. Med en grundig rens vil problemet løses og presset på o-ringene blir mye mindre. . Men du må nesten sjekke tilstanden på o-ringene og vurdere tilstanden selv.

 

Hvis du ikke allerede har åpnet systemet så kan det hende at en systemrens løser hele problemet, evt med litt ekstra etterstramming av skruene. Uansett, lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...