Jump to content

Er Volvo Penta (perkins) bare noe dritt???


snekko

Recommended Posts

:sailing: I dag kom Snekko ( Snekko er en stor Nidelv 24 fra 1979) på fjorden og endelig er sesongen i gang. Den gamle Volvo Penta MD11C starta på første slaget også i år..... Men motoren er saltvannskjølt og hele 26 år og hvor lenge varer den? Siden turerne skal være litt lengre enn bare tuffing i indre Oslofjord tørr vi ikke mer og en ny motor, en VP MD 2030 står på ønskelista. Men når vi snakker med div båtfolk er det med en smule skepsis å spore når vi sier Penta...... (MD2030 er jo egentlig en Perkins.... ) Men hvordan er oppfattning blant Båtplassens lesere om Penta og er det et annet alternativ vi heller burde ha valg i stedet????
Link to post
Share on other sites

Også får du andre gode japanere marinisert i Europa;

Vetus-Mitsubishi, Sole-Mitsubishi, Beta-Kubota, Nanni-Kubota. Lavere pris, vel så gode, men kanskje en ufortjent noe lavere annenhåndsverdi.

Alle disse kan såvidt jeg vet leveres med adapter til VP gir.

 

Og jeg tillegger at jeg er ekstremt fornøyd med min Vetus-Mitsubishi M.309 (25 hk), etter at jeg kastet ut en pill råtten VP-MB7B fra 1983. Den talte såvidt 20 år.

 

Jeg tror medlemmet Kotnes gjorde en innstallasjon med en Vetus-Mitsubishi på en snekke, som ble omtalt her på forumet.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har aldri hatt Volvo men kan ikke tenke meg at dette er dårlige motorer, utan at jeg vet det vil jeg anta at det er disse om det er solgt flest av her i landet. Hadde i min forrige snekke en liten Solè motor. Kan bare si gode ord om denne maskinen. I snekka jeg hadde året før den sto det en gamel Yanmar, har ikke noe galt å si om den heller. Foreslår som Barsk II også å sjekke ut Vetus og Solè sine motorer. Det er vel ikke uten grunn til at mange av sjarkfiskerne i Nord Norge velger Solè sine maskiner som motorisering av sine båter...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Efaringen min med VP er fra mine foreldres seilbåter (3-4 stk med VP motor)- samt at jeg har VP motor i Bitteliten III (men den har jeg bare kjørt 18 timer med). Så langt har jeg ingen negative erfaringer. Gode motorer som ved regelmessig vedlikehold og normal omtanke "går og går".

 

En annen observarsjon: OM VP er dårlige motoer -hvorfor er de da markedsleder på innenbords diesel i Europa? Fordi alle kundene tar helt feil? Fordi alle båtbyggere putter dårlige maskiner i båtene sine? Eller fordi konkurrentene har så mye bedre motorer - men klarer ikke å få det frem fordi de ikke kan markedsføring? Ikke vet jeg - men høy markedsandel over lang tid oppnås ikke ved å ha dårlige produkter.

 

Så langt har jeg også erfart helt suveren service fra Volvo Penta Norge på egen motor. Har hatt et par bagateller som måtte rettes opp - har tatt mindre enn 2 dager fra feilen ble varslet til VP mekaniker var ombord. Topp service fra VP og fra forhandler (Dockside Marine - Vallø) :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:VP MD 2030 står på ønskelista. Men når vi snakker med div båtfolk er det med en smule skepsis å spore når vi sier Penta...... (MD2030 er jo egentlig en Perkins.... )

PENTA =PERKINS :confused: har de slått seg sammen nå ....har jeg sovnet i timen :eek:

Svenske og Engelskmann ...tja alt er jo mulig :crazy:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet må man vel innse at de forskjellige kjente fabrikatene kvalitetsmessig er nokså like. Neste spørsmål er :"Hvor får jeg service i det geografiske området båten brukes?" For mitt vedkommende som bor i Son og trafikkerer svenskekysten, ville Volvo vært et nært valg. I Son er det forhandler med omfattende delelager og teknisk kunnskap. Nå er Hulda mekaniker selv, så teknisk innsikt teller lite. Bilmotoren som ble konvertert finnes "over alt", og delene er rimelige. Så det ble ikke Volvo, Yanmar eller noen av de andre. Det er m.a.o. flere hensyn vedr. valg av motor, personlig ville jeg satt tilgjengelighet på service og deler som 1. pri.

Link to post
Share on other sites

"Har aldri hatt Volvo men kan ikke tenke meg at dette er dårlige motorer."

På hvilken grunnlag uttaler du deg?

Hva skal en sånn uttalelese tjene til?

"På hvilken grunnlag uttaler du deg?"

 

I min lille båthavn med 80 båter har minst halvparten Volvo motorer, disse båtene ligger ikke stille av den grunn. Etter som dette er den mest solgte motoren så kan dette ganske enkelt ikke være dårlige motorer, mennesker er ikke så dumme at de kjøper det dårlikste som er å få kjøpt...

Klart Volvo motorer også får problemer og ettersom det er flest av de, er det de vi hører om...

 

"Hva skal en slik uttalelese tjene til":

 

Denne uttalelaen sier noe om at jeg ikke har fordommer mot Volvo`s motorer.

Leser en masse annonser over brukte båter og når hver andre annonse sier meg at det står en Volvo i god stand montert i båten så regner jeg med at det er det. Når dette så kobbles mot erfaringer fra de båter jeg kjenner med Volvo motorisering så er denne uttalelsen helt ok. Ikke prosentvis mere feil på de enn de andre motorer.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

PENTA =PERKINS  :confused: har de slått seg sammen nå ....har jeg sovnet i timen  :eek:

Svenske og Engelskmann ...tja alt er jo mulig :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

De har ikke slått seg sammen, men det er inngått samarbeidsavtale for en del år siden. Omtalt i Båtmagasinet 12-92 - Volvo Perkins. Mindre Perkins-motorer mariniseres av VP og selges som VP. F.eks. er VP sin D2-55 samme motor som Perkins 404C-22, som for sikkerhets skyld er produsert i Japan. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

:sailing: I dag kom Snekko ( Snekko er en stor Nidelv 24 fra 1979) på fjorden og endelig er sesongen i gang. Den gamle Volvo Penta MD11C starta på første slaget også i år..... Men motoren er saltvannskjølt og hele 26 år og hvor lenge varer den? Siden turerne skal være litt lengre enn bare tuffing  i indre Oslofjord tørr vi ikke mer og en ny motor, en VP MD 2030 står på ønskelista. Men når vi snakker med div båtfolk er det med en smule skepsis å spore når vi sier Penta...... (MD2030 er jo egentlig en Perkins.... ) Men hvordan er oppfattning blant Båtplassens lesere om Penta og er det et annet alternativ vi heller burde ha valg i stedet????

Kan ikke uttale meg om penta generelt med har selv MD2030, og det er ikke noe galt med den motoren. Har heller ikke hørt noe negativt fra andre jeg kjenner og som har samme motor.
Link to post
Share on other sites

Det er m.a.o. flere hensyn vedr. valg av motor, personlig ville jeg satt tilgjengelighet på service og deler som 1. pri.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette bør jo være et vektig poeng. Jeg har gammel VP nå (22 år) og bytter til ny VP på seinsommeren. Når jeg har valgt å fortsette "kontrakten" er det fordi jeg har hatt en positiv erfaring med å kunne hente ut reservedeler langs hele kysten fra Oslo til København, og at alle seriøse verksteder nedover har dratt ut den samme delekatalogen fra hylla - og i tillegg har hatt delene på lager. De litt mindre kjente merkene (Solé, Vetus) er sikkert utmerkede alternativer, men har de et tilsvarende nettverk?

Link to post
Share on other sites

Dette bør jo være et vektig poeng. Jeg har gammel VP nå (22 år) og bytter til ny VP på seinsommeren. Når jeg har valgt å fortsette "kontrakten" er det fordi jeg har hatt en positiv erfaring med å kunne hente ut reservedeler langs hele kysten fra Oslo til København, og at alle seriøse verksteder nedover har dratt ut den samme delekatalogen fra hylla - og i tillegg har hatt delene på lager. De litt mindre kjente merkene (Solé, Vetus) er sikkert utmerkede alternativer, men har de et tilsvarende nettverk?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Trenger ikke slikt nettverk, ringer bare Bolga maritime som er imortør av motorene(sole) og han skaffer det du trenger kjapt. Det gjør han til de fleste motor merker Volvo/Yanmar osv..

festus

Link to post
Share on other sites

Hei

Trenger ikke slikt nettverk, ringer bare Bolga maritime som er imortør av motorene(sole) og han skaffer det du trenger kjapt. Det gjør han til de fleste motor merker Volvo/Yanmar osv..

festus

Hei festus

 

Tror ikke du fikk med deg poenget til fenix her.

 

Det er sikkert greit å ringe importøren så lenge du befinner deg hjemme, men motorer kan også slå seg vrange når du er på tur. Hva gjør du når du befinner deg langt hjemmefra ? Det er da du har fordelen av at at det finnes et penta verksted på hver holme.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

:flag: Takk for svar. Det blir en VP MD2030 i Snekko vår. Var på båtmessa på Lillestrøm og tittet på div motorfabrikanter vi fikk den beste magefølesen for Penta (og den skal man jo lytte til). Men når noen forståsegpåere sier det bare er trøbbel blir jeg litt enkstelig.......

Men det er vel som med blier.... Jeg kjører Ford og da er WV bare noe dritt osv.........osv. VI har fått time for bytte av motor i begynnelsen av juni og den skal jeg ikke avbestille.

Nå skal vi ta oss en tur på fjorden og nyte at sesongen endelig er i gang... :smiley:

 

 

Snekko

Redigert av snekko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gikk fra Yanmar 75hk diesel til VP 86 hk diesel. VP er så mye greiere enn Yanmar å skru på for meg som hobbymekaniker at da VP`n begynte å nærme seg større investeringer mht overhaling eller utbytting så var valget veldig enkelt. Det ble en ny VP.

Mye pga service og nærhet og forhold til forhandler-Røeds Motorservice på Tjøme. Jeg har intet grunnlag for å si at VP er bedre er bedre enn Yanmar,men den grønne tiltaler meg mere. Og hvorfor "døde" den gamle grønne da? Jo,den stod seg ihjel og var offer for dårlig vedlikehold over flere år før den kom i mine hender. Å dra inn slakken på sånt gadd jeg ike etter å ha tulla rundt fra 97-04 med gjentagende problem på med teknikken.

Holder den nye like lenge lenge som den gamle gjorde så er jeg fornøyd,men jeg gjør mitt for at den skal holde min båtkarriere.

Vedlikehold er nøkkelen uansett motor fabrikant.

Link to post
Share on other sites

Hadde en VP 7,5 HK saltvannskjølt i båten i 16 år uten problemer, men eksosmanifolden holdt i 15 av årene. Da rustet det hull.

Har nå en VP 2020 fra 1996 i samme båten. Selve motoren går meget bra, men det gjør vel alle motorer i dag dersom de vedlikeholdes. Et svakt punkt er instrumentene. Selv om de sitter beskyttet under en sprayhood mesteparten av tiden, tåler de lite fuktighet. Timetelleren går av og til, og jeg har ikke fått rettet på dette. Volvo anbefaler å skifte hele instrumentpanelet !!! Det kombinerte gass og girhåndtaket beholdt jeg fra den gamle motoren, men det var utslitt i fjor.

Da jeg skulle skifte motor i 1996 vurderte jeg andre merker, men på det tidspunktet var tilgjengeligheten på sevice den best utbygde hos Volvo. Volvomotoren var den tyngste av de jeg vurderte, men støyet minst slik jeg husker det.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Jeg har nå min tredje båt med VP. De to første var fra midt på 80-tallet. Gode motorer hvor eneste minus var at de var tungstartet når de var kald (ingen gløding)

Nå har jeg en 2030 med gølding. Den starter som et skudd. Ellers håper jeg den er like driftsikker som de gamle.

Jeg trodde motoren var Svensk, helt til jeg opdaget et skilt på motoren hvor det stod Perkins. Har også hørt at Perkins får denne motoren produsert i Japan.

Jeg ser bare positivt på det. Perkins har jo et godt rykte. Det samme gjelder japanske motorer.

Ellers er jeg enig med de som mener at Volvo ikke kunne vært markedtleder hvis produktene de selger er dårlig.

Jeg vet om mange saltvannskjølte VP over 20 år gamle som putrer og går fortsatt.

Kanskje er det viktigste i dag å vurdere importør og forhandler, og ikke hva motoren heter ?

Link to post
Share on other sites

Hei festus

 

Tror ikke du fikk med deg poenget til fenix her.

 

Det er sikkert greit å ringe importøren så lenge du befinner deg hjemme, men  motorer kan også slå seg vrange når du er på tur. Hva gjør du når du befinner deg langt hjemmefra ? Det er da du har fordelen av at at det finnes et penta verksted på hver holme.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Jo jeg fikk med meg poenget, men man trenger ikke et verksted på hver en holme når man kan ta kontakt med "noen" som skaffer deler raskere enn den lokale Yanmar/volvo penta forhandlerne.

Link to post
Share on other sites

man trenger ikke et verksted på hver en holme når man kan ta kontakt med "noen" som skaffer deler raskere enn den lokale Yanmar/volvo penta forhandlerne.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette funker helt fint det. Jeg har hjulpet folk med motortrøbbel, og vedkommende har bare ringt til en forhandler som kanskje holder til langt unna, og de bare sender delen i posten. Er fremme over natten den, hentes på nærmeste postkontor eller post i butikk.

Har selv benyttet samme metode når baugpropellen streiket på gamle båten min. Ringte Sleipner, som formidlet kontakt til nærmeste forhandler i Sverige, som igjen sendte nytt rele til postkontoret jeg oppga som nærmest for meg. I dette tilfelle skjedde uhellet utenfor Fjellbacka et sted, jeg sa at jeg var i Marstrand to dager senere, og da lå delen og ventet på postkontoret når jeg kom dit.

Ikke dårlig service det! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jo jeg fikk med meg poenget, men man trenger ikke et verksted på hver en holme når man kan ta kontakt med "noen" som skaffer deler raskere enn den lokale Yanmar/volvo penta forhandlerne.

Dette fortår jeg ikke. Hvis du befinner deg på et eller annet sted langt hjemmefra og motoren din går i stykker så kommer det en mekaniker med helikoper full av reservedeler og reparerer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...