Jump to content

Er Volvo Penta (perkins) bare noe dritt???


snekko

Recommended Posts

Dette fortår jeg ikke. Hvis du befinner deg på et eller annet sted langt hjemmefra og motoren din går i stykker så kommer det en mekaniker med helikoper full av reservedeler og reparerer?

Jøssda, bare du har penger nok. Og hvis motorstyringen går på en common rail, så kommer mekanikeren dalende ned i fallskjerm med PC under armen. For uten programmering, får du trolig ikke greia til å gå. Dessuten er det ikke alle som er mekanikere heller. Og det er ikke alle Volvo-mekanikere som vil skru på Yanmar, og vice versa, eller på noe annet merke for den saks skyld. Det kan vel ha noe med høysesong, garantiansvar etc. å gjøre.

 

Hadde forresten en artig en for en del år tilbake. Jeg var på langtur med en bekjent. Volvoen sa takk for seg. Feilsøking viste at det var røket en "leppe" som holdt en av ventilen i diesel fødepumpe. Jeg klipte ut en passende bit av en messingramme vi fant ombord og skrudde det på plass med en liten skrue. Dette var så provisorisk at "garantien" bare gjalt tur-retur Skagen. Noen år senere la samme ut på tur Son - Kanariøyene - Bermuda og tilbake. På en eller annen øy over der streiket motoren. Volvo var fremmedord. Den eneste europeeren man kjente var Perkins. Egentlig visste man ikke hvor Norge var, knapt nok Europa. Ny pumpe ble bestilt med flyfrakt fra Göteborg. Den kom etter en drøy uke og kostet en formue. Feilen var at messing-betan til Hulda hadde tatt kvelden, den med "på-gata-garanti". Moralen? Fiks usikre greier med en gang. Service og deler er bra og ha. Selv om denne epistelen hører inn under kategorien "ekstreme opplevelser".

Link to post

Jeg overhørte en herværende innehaver av en båtforretning som uttalte følgende (med litt under statement da) på spørsmålet om hva man skulle velge av Volvo eller Yanmar. "Yanmar er en grei motor for nybegynnere, Volvo er for viderekomne". :rolleyes:

 

Av dette tolket jeg at Volvo-motorene er gode motorer, men at man må være litt teknisk oppegående, dvs. leve litt med motorene så vil man ha det greit. :wink:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

. Og hvis motorstyringen går på en common rail, så kommer mekanikeren dalende ned i fallskjerm med PC under armen. For uten programmering, får du trolig ikke greia til å gå.

<{POST_SNAPBACK}>

På de nye D motorene har ikke VP PC'er lenger. Mekanikerne bruker små PDA'er som de kobler til. Verden går videre her også. Fallskjerm mekanikere har jeg ikke opplevd fra VP - men god service har jeg opplevd. Veldig god faktisk.
Link to post

Stadig tilbakevendene diskusjon dette!!!!

 

Volvo har ett av de best utbygde servicenettene i norden,uten tvil!

 

Når det er sagt , forventer jeg at en marine-motor til flerfoldige tusen kroner skal GÅ, da skal jeg pinadø ikke være nødt til å ha delelager på hver odde for å holde motoren igang!

 

En marinemotor skal tåle å brukes uten at man til stadighet skal måtte erstatte deler i tid og utid!

 

Hvis noe likevel skulle ryke, tar det sjelden mer enn en dag eller to før man har det i posten uansett andre merker.

 

Volvo HAR desverre en del dårlige og simple løsninger, som f.eks overgang av ferskvann fra rørkoblinger inn til blokka, en billig form for rørkopling med krave som klemmes med EN skrue inn i ett hull med tetningsring av gummi som garantert morkner.

Meget dårlig løsning som kan forårsake totalhavari på motoren om dette svikter brått.

Slett og dårlig overflatebehandling og lakk som slipper taket og får motoren til å bli gammel på kort tid!! MS-gear med konkoplinger som glipper, og ofte forholdsvis store effektuttak på underdimensjonert basismotor.

Det har lite å si hvem som har produsert "basismotoren", når slike ting som dette gjøres av de som tilpasser motoren til det maritime miljøet og setter navnet sitt på den.

Motorene i seg selv er nok i utgangspunktet ok, men det er til syvende å sist mariniseringen og effektuttaket som bestemmer hvor lenge de skal vare.

 

Man må kunne stille krav til flere tusen timers drift forutsatt at man gjør de nødvendige foranstaltninger som filterskift, impeller, sink og olje og ikke utsetter motoren for unødig hard belastning, uten nødvendigvis å måtte ha et delelageret i nærheten.

 

Man må slutte med å løpe med åpen lommebok til delelageret, for så å prise seg lykkelig over at ferieturen til slutt kunne realiseres pga. det fantes ett delelager i nærheten og sogar bruke dette som argument for valg av motor??

Kan nevne at jeg hadde en Isuzu som hadde gått 3500 timer,uten feil. Skiftet kun olje,sink og impeller som jeg bestilte fra Berner & Larsen i Oslo.

Tar det som en selvfølge at den går minst 5000 timer til uten problemer.

 

Og sånn bør det være!!!!

Link to post

......Man må slutte med å løpe med åpen lommebok til delelageret, for så å prise seg lykkelig over at ferieturen til slutt kunne realiseres pga. det fantes ett delelager i nærheten

En del veloverveide momenter og sannheter her, rogeri!

 

Kjenner meg litt igjen i tankegangen du nevner her. Hvorfor har vi blitt sånn? Er det fordi båtverkstedene i alle år har vært "litt vanskelig" med henblikk til tid for en service / reparasjon, deler og priser? Vi er bare blitt vandt med at slik er det - og har avfunnet oss med at båtlivet, det bare er sånn?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg har en VP 41P som er totalt nyoverhalt (ikke byttet foringer, det var ikke nødvendig) den starter så lett som bare det - om den har stått noen dager er det ikke behov for å gi gass for at den skal starte, det er heller ikke gløding på den. :flag:

Så langt er jeg veldig fornøyd med motoren. :yesnod:

Link to post

Diskusjonen om maskinmerker er vel, i likhet med diskusjoner om bunnstoff, preget av "religiøsitet", dvs tro mer enn viten.

 

Jeg er absolutt teknologisk idiot, og har tenkt å fortsette å være det. Hadde Volvo i en tidligere båt. Maskinen sotet og gikk varm, og kom aldri opp i lovet turtall. Lokal representant for Volvo (der finnes to, jeg nevner ikke navn) hadde båten liggende i ett år, fakturerte for alt fra a til æ uten at det hjalp. Til slutt mobiliserte jeg min profesjonelle kunnskap som ligger innen naturvitenskap, laget en powerpointpresentasjon over "vann inn - vann ut", "diesel inn - eksos ut" og "luft inn - eksos ut". Analysen viste at jeg hadde blitt fakturert for alt unntatt det som i mitt fag heter tykktarm, i båt ble det eksos-slange. Det viste seg da også at denne var tett, uten at man hadde tatt bryet med, eller hadde kunnskap til, å undersøke det.

 

Forhandler hadde mage til å fakturere, og fakturere dyrt, arbeidet med skifte av eksosslangen.

 

Da var min foreløpige konklusjon gitt, nemlig at jeg ikke ser noen som helst grunn til å skjerme det jeg oppfatter som kompetansemangel hos nevnte forhandler. Da jeg ved neste "Sjøen for alle" fikk oppgitt på Volvo-standen (riktignok av dresskledd herre som ikke umiddelbart ga inntrykk av å ha hatt olje på hendene) at aktuelle forhandler var "en av våre absolutt dyktigste" var min konklusjon gitt; Volvo kan være gode maskiner, men her hvor jeg bor er forhandler ikke verdig min tillit. Importørens eventuelle kvalitetssikring av forhandlere må ha grandiose hull!

 

Derfor skal jeg aldri ha båt med Volvomaskin.

 

Dermed slutter jeg meg til tidligere innlegg; jeg tror man kan regne med at alle kjente merker stort sett er gode nok, kompetansen hos den lokale kolportør som er gitt tillit til å ha maskinmerket på ytterveggen må være avgjørende. For Volvo har jeg ikke funnet at det er grunnlag for slik tillit.

Laholm

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...