Haba Startet 16.Februar.2015 Del på Facebook Startet 16.Februar.2015 Har i det siste lest litt om dieselkvalitet og det betyr at det dukker opp spørsmål. Der jeg fyller insisterer de på at de kun selger dieselkvalitet EN590 som jeg forstår skal være farget autodiesel med lavt svovelinnhold. Min motor fra 1998 er antagelig designet for diesel med høyere svovelinnhold som visstnok er med til smøre pumpe og injektorer. Vil EN590 bli for tørr for min motor og bør jeg tilsette et eller annet lurium (forslag mottas) for å smøre dieselpumpa ? Det selges også såkalt gasoil som båtdiesel, den inneholder betydelig mer svovel. Er det kanskje et alternativ ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Noen absolutt sannhet angående dette tror jeg ikke det foreligger, men vil man ha litt mere smøring kan man tilsette en dæsj 2 takts outboard olje i dieseltanken etter hver fylling. Det er et billig lurium som smører hele dieselsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Ville være veldig rart om du trenger å tilsette noe når du bruke EN590 standard diesel. Har selv brukt Omega 903 på en 6LP, men har ikke hørt det er påkrevd. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 (redigert) De som får oppgitt at de fyller farget diesel med EN590 standard bør ta en kikk i Norsk Petroleuminstitutt sin "NORSK BRANSJESTANDARD FOR OLJEPRODUKTER" Les fra side 10 og utover her: http://www.np.no/getfile.php/Filer/Tema/Bransjestandarder%20-%20veiledninger/Brstd%2013.pdf EN 590 er en europeisk standard for blank Autodiesel og inneholder opp til 7% BIO-innblanding (FAME) (Minimum 2%). Dette er den vanlige dieselen man fyller på bilen i Norge og Europa. Så til de fargede, såkalte "avgiftsfrie" variantene i Norge. Felles for de alle er at ingen av de har EN590 klassifiseringen, ingen av de inneholder BIO og alle er fargede. -Anleggsdiesel - den letteste fargede dieselen. Uten BIO. Også den dyreste. -Lett og tung fyringsolje - som navnet sier er dette en fyringsolje hvor mange av verdiene oppgitt for diesel ikke er med i databladet. Flere som kjører tankbiler som fyller opp fyringsanlegg i hus og større bygg selger denne også til båter. Koster mindre enn Anleggsdiesel. -Marine Gassolje - Til større skipsdiesler. Det "tyngste" og antagelig det billigste produktet. Så er spørsmålet hvem av variantene over man får når man tanker båten og hvorfor det ofte er så vanskelig og opplyse konkret hvilket produkt som selges. EN590 finnes i følge NP ikke som farget. Selv mener jeg Anleggsdieselen er den mest optimale for moderne båtmotorer og det nærmeste EN590 man kommer på farget produkt og heldigvis uten BIO. Redigert 16.Februar.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.