Sunnmøring78 Startet 16.Februar.2015 Del på Facebook Startet 16.Februar.2015 Hvilken melder er best i motorrom? Optisk, Ionisk eller Termisk? Har dere noen anbefaling på merke/ modell der en har releutgang så jeg får varsling med adressering. (Har 2 motorrom) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 (redigert) Ved et godkjent system skal det være to uavhengige systemer. Det ene skal være optisk. Her ser det ut til å være godt utvalg: http://www.sikkerheten-selv.no/category/26/trådløs-seriekoblet-røykvarsler Redigert 16.Februar.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Det er vel strengt tatt ikke krav til røykvarsler i fritidsbåt, så det er vel ikke snakk om hva som er godkjent her. Men for all del, jeg hadde ikke sovet en natt i båten uten. Jeg har tre seriekoplede optiske røykvarslere i min båt, en av de har jeg montert under dørken. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Kva type "godkjent system" som det blir henvist til over kjenner ikkje eg til. Men på større fartøy med konvensjonelle brannalarmanlegg, blir det brukt ein kombinasjon av optiske detektorar og temperatur-detektorar I maskinrom. Det er verd å merka seg at den optiske meldaren er ein spesiell type for maskinrom, den blir plassert slik at den "ser brannen" ved eit branntilløp på maskinen. Det er altså ikkje ein vanleg optisk røykdetektor, som er konstruert for å "sjå partiklar I lufta" Ein slik type er ueigna pga. nedstøving/soting I slike miljø. Typisk bestykning er generelle detektorar I rommet, og dedikerte detektor-kombinasjonar pr. maskin / boiler etc. Til fritidsbåt med ei enklare løysing ville eg brukt ein varmedetektor I maskinrommet, med justerbart varslingsnivå / fast nivå tilpassa små motorrom. Kombinasjon med videokamera / automatisk slokkeanlegg osv. er ei god løysing. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Det virker ofte som om BP har gått over fra å være et diskusjonsforum til å være en "pissing contest". Men jeg mener fremdeles at den best egnede brannvarsler i en fritidsbåt er av optisk type, gjerne med en eller en annen form for fjernmelding. Så kan man blåse den ren en gang i året med elektronikkspray. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøring78 Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Tror du slår ett slag ut i skogen her Mulligan. Syns svaret til Havlengt er godt begrunnet og gjennomtenkt. Er det noen meldere med grei pris du vet om som har relekontakt da Havlengt? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Det kjem litt an på korleis du har tenkt dette... - Skal det kun vera brannvarsling for maskinrom eller vil du ta med resten av båten på same systemet? - Skal andre alarmar inkluderast? ( lensing / innbrudd / gass ) - Skal det vera kabla system eller trådlaust... - Kva med automatisk slokkesystem? Viss du har / skal anskaffa dette, bør du sjekka utløysetemperatur på dette, slik at varsling blir I henhald. Eg ville har teke stilling til desse spørsmåla før eg valde komponentar. Går du for sløyfebasert system. så kan du ha indikasjon på felles panel, ev. ind. lampar sentralt eller lokalt. Med trådlaust system så fins det også enkle ind. panel som kan kodast mot ein respektiv detektor. - Like klok..? Sjå nettsidene til Holars AS, Elotec AS, Deltronic for enkle og rimelige system. Eltek, Tyco og Autronica er leverandør av større konvensjonelle system, men dei har også enklare løysingar tilpassa mindre fiskebåtar og liknande, ikkje sikkert det vert så mykje dyrare. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøring78 Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Jeg har Bonpet anpuller i motorrom for slukking. Utover det bruker jeg Mastervolt/BEP sitt CZone system for signal og alarm. Jeg i mitt enkle hode hadde tenkt å finne en melder med releutgang som jeg kunne koblet inn på dette. Da blir det slik jeg forstår det å velge mellom en varmemelder eller en optisk melder (eller begge) for dette formålet. Jeg er enig med deg at en kan ha ett kamera i motorrommet i tillegg. Det er videre selvsagt ett spørsmål om pris. Noen av disse systemene er relativt dyre regner jeg med, så hadde en funnet en enkel melder som tåler miljøet og som kan fungere standalone med ett enkelt rele (og gjerne innebygget sirene) så hadde det vært det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Ok, då kan kanskje denne dingsen fungera? http://www.deltronic.as/r%c3%b8ykvarsler/traadlost/deltronic-cm-01-og-cm-02/ Viss du brukar denne som interface mot CZone så kan du i prinsippet få ekstern varsling frå forskjellige varme / røyk, vann og gass-detektorar. Bakdelen er at det vil bli felles alarmsignal frå CM-01. Men kva med resten av båten? - har du brannvarsling frå før, eller er det ein idè å tenka eit lite system? Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøring78 Svart 28.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Jeg har vanlige trådløse meldere koblet i serie. Fra motorrommene ønsket jeg meg noe mer robust og kablet som passer å stå i ett motorrom uten å gi falske signal. Jeg vil og kunne vite hvilet motorrom som gir varsel. Detvar her jeg i mitt enkle sinn tenkte at det enkleste var om det fantes meldere med innebygget releutgang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.