Antoga Startet 16.Februar.2015 Del på Facebook Startet 16.Februar.2015 Har kjøpt meg en daycruser med en 2007 modell Yamaha F150HK 4 takts motor på. Ifølge manuallen til motoren står det jeg kan bruke Yamaha Lube 4-M FC-W or 4-stroke motor oil whit a combination of the following SAE and API oil classifications : Engine oil type SAE : 10W -30 or 10W - 40 Engine oil grade API : SE, SF, SG, SH, SJ or SL. Pa jobben min får jeg gratis olje. Vi har der en 5W - 30 og en 10W - 40 olje som begge er syntetiske med en spesifikasjon API : SN ACEA : C2 Er dette en olje jeg kan bruke ? har jeg forstått dette riktig kan jeg bruke en olje som har samme spes som yamaha sin olje eller bedre. Er spesifikasjonene på oljen vi på jobben min bedre eller dårligen en yamaha sin ? Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.mobil1.no%2Fhva-er-syntetiske-oljer%2Fvalg-av-riktig-olje%2Fklassifiseringer.aspx&ei=ZE3iVL3kAcjBPKXEgagN&usg=AFQjCNHLbPVDrydQ2SejVDaGIhWZxcWU6g&bvm=bv.85970519,d.ZWU&cad=rja Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 (redigert) 10W-40 ja 5W-30 nei Biltemas relativt rimelige FC-W 10W-30 outboard motorolje er også kurant http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/4-takts-utenbordsolje-10W-30-36882/ Kr 299 for 4 liter. Redigert 16.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Vet ikke helt hva som er riktig for din F150, men det står uttrykkelig i manualen til min F50 at den SKAL ha mineralsk 10-40 olje... IKKE syntetisk. En påhengs brukes neppe i minus 20.... Har i alle år brukt Biltemas 10-40 eller 10-30 Mineralsk som man får rimelig i 4-ltr kanne Redigert 17.Februar.2015 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 SN er jo en nyere og "bedre" spec enn SJ, SL - men ikke dermed sagt at den er bedre for en motor som er beregnet for de eldre spesifikasjonene. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lyst på båt Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Hmm. Den har da bunnpanne akkurat som en bilmotor. Den går riktignok kaldt iforhold mtp. at termostaten mest sannsynlig åpner omtrent ved 68 grader, Men bruker man en KVALITETS olje av typen 10W-40 tror jeg ikke det er mye som kan gå galt. Å peile oljen med jevne mellomrom er en god ting og da vil forbruk avsløres raskt. Forskjellen på en syntestisk kontra en mineralsk olje er vel beskrevet før her på forumet vil jeg tro. Å bruke en billig olje på en kostbar investering synes jeg blir å spare krona og kaste tier`n. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) En båtmotor med typisk fritidsbruk vil ikke nyttiggjøre seg i særlig grad de evt. fordelene en helsyntetisk olje måtte ha, og man skifter jo uansett hvert år. Så man trenger ikke være redd for å ikke bruke masse penger på olje så lenge den tilfredstiller kravene. Mineralsk eller delsyntetisk er mer enn bra nok, og i mange tilfeller bør ikke motoren kjøres på helsyntetisk. Biltemas 4-T outboard olje: -Førsteklasses halvsyntetisk olje for marine vannkjølte, 4-takts, utenbords bensinmotorer. -Framstilt for å oppfylle de strenge kravene som det marine miljøet stiller. -Inneholder tilsetninger som gir effektiv slitasjebeskyttelse og binder sot og slaggprodukter. -Dette opprettholder motorens maksimale ytelse og forlenger dens levetid. Beskytter mot rustangrep Redigert 17.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Så lenge oljen tilfredsstiller smørekravene er det tut og kjør. Det viktigste er at du skifter olje og filter 1 gang i året uansett hvor dyr oljen er. Dritten må ut av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Med få motortimer pr. år kan man godt sløyfe oljefilterbytte hvert år, det holder evig nok med annethvert år. I forhold til en bilmotor så er jo en båtmotor nærmest helt ren, og går dessuten som regel færre timer samt under gunstigere betingelser enn en bil med kaldstarter, kondens, støv og småkjøring hele vinteren. Så det blir ikke mye møkk i båtolja. Og oljefilteret filtrerer bedre når det er litt brukt enn når det er nytt. Men filterprodusentene skal jo også leve... Redigert 17.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jerognal Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Og kjøper du filteret på en bilrekvistia koster det under en femtilapp kontra det mangedobble hos merkeforhandler. :-) (Bare husk å notere nummer på filteret for bilrekvisita har nødvendigvis ikke liste over påhengsmotorer). Sitér dette innlegget Link to post
Antoga Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Her var det kommet noen svar ja. Jeg er ikke redd for å bruke endel penger på bra oljer. Har alltid brukt bra oljer ( Mobil 1, Castrol etc) før på alle mine biler og alltid skiftet orginal filer og olje en gang på høsten og en gang på våren. Men nå er jeg over på båt og tenkte selvfølgelig å bruke orginalt filer og olje her også. Men jobber på en toyota butikk og vi ansatte får gratis olje til eget bruk. og hvis den oljen da er like bra eller bedre en orginal olje, så hvorfor bruke orginal olje tenkte jeg. Googlet litt på denne oljen som instruksjonsboken til min Yamaha F150 2007 modell hadde og fikk opp denne siden :http://yamahaoutboards.com/Marine_Rigging_Parts_Catalog/files/assets/basic-html/page221.html Den mitre oljen der er jo en full syntetisk olje som heter det min motor skal ha. Den nederste heter også det sammen men den vet jeg ikke om er syntetisk eller mineralsk. Det virker som on det er forskjell på vanlig 4 takts olje til person biler og 4 takts olje til marine forbruk. Blir ikke riktig klok på dette. Som Ivar her sier så er jo Sn spesifikasjonen( som den oljen vi har på jobben ) en nyere og bedre spesifikasjon en den motoren min krever. Men så sier jo instruksjons boken igjen : Yamaha Lube 4-M FC-W or 4-stroke motor oil whit a combination of the following SAE and API oil classifications : Engine oil type SAE : 10W -30 or 10W - 40 Engine oil grade API : SE, SF, SG, SH, SJ or SL. Den sier jo rett ut her at jeg kan bruke en olje som har disse spesifikasjonene. ( den sier faktisk bare : Yamaha Lube 4-M FC-W or 4-stroke motor oil) nevner ingenting om marine olje. Mitt korte spørsmål blir da: Ville Dere brukt den gratis Oljen jeg kan få gratis på jobben eller ville dere ikke tatt kjangsen og brukt yamaha sin marine olje ? ( jeg kommer ikke å kjøpe biltema sin olje) takk for svar. Redigert 17.Februar.2015 av Yamarin fan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Yamaha lager ikke olje. De kjøper den som alle andre av en produsent og får egen emballasje for å kunne selge den til 3-dobbel pris. Det samme gjelder alle motorpodusenter. kjør på med den oljen som du har, som tilfredstiller kravene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Jeg ville brukt olje med SJ eller SL spec Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Antoga Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Jeg ville brukt olje med SJ eller SL spec Fordi de er den med den høyste spesifkasjonen som yamaha anbefaler eller eller vet du noe mer om den som F .eks at den er til marine eller noe tilsvarende ? Sitér dette innlegget Link to post
Antoga Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Yamaha lager ikke olje. De kjøper den som alle andre av en produsent og får egen emballasje for å kunne selge den til 3-dobbel pris. Det samme gjelder alle motorpodusenter. kjør på med den oljen som du har, som tilfredstiller kravene. Samme som oljen vi har på jobben da. Det er en toyota olje, men helt sikkert produsert av noen andre. Vet bare ikke om jeg kan bruke den da det er en bil olje med høyere spesifikasjon en den motoren min anbefaler. Er det noen forskjell på 4 takst olje til bil kontra Marine bruk tro ? Vet jo at Påhengsmotorer rusler og går noe kaldere en enn bilmotor. Dette kan vel også ha noe og si. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Hvorfor ikke bruke Biltema's olje? , Yamaha's olje kan utmerket godt være tappet på samme faseliteter som førstnevnte olje. En 4t motor krever ikke ekstreme spesifikasjoner på oljen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Fordi de er den med den høyste spesifkasjonen som yamaha anbefaler eller eller vet du noe mer om den som F .eks at den er til marine eller noe tilsvarende ? Fordi det er høyeste spec Yamaha anbefaler. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Jeg bruker Biltema sin 4takt outboard olje. Den var bedre enn den merkeverksted bruker og billigere. Ingen lager vel oljen sin selv uansett.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Draco24styling Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Er ikke den motoren en 2l Ford motor? Du kan fint bruke oljene du har fra toyota hylla. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Antoga Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Hvorfor ikke bruke Biltema's olje? , Yamaha's olje kan utmerket godt være tappet på samme faseliteter som førstnevnte olje. En 4t motor krever ikke ekstreme spesifikasjoner på oljen. Sikkert ikke noe galt med Biltema sin olje. Men liker bare ikke biltema butikkene her i området. prøver å unngå den mest mulig. Takk for svar uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Antoga Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Er ikke den motoren en 2l Ford motor? Du kan fint bruke oljene du har fra toyota hylla. Vet ikke hva slags motor det i i bunn og grunn. Vil også tro at jeg kan bruke den olje jeg får gratis ifra jobben min. Ville bare sjekke. Ble jo mange og forskjellige svar. Men ingen har kommet med noe svar om det er noe og evnt hva som er forskjellen på vanlig 4 takst olje og evnt en marine utgave. Sitér dette innlegget Link to post
Antoga Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Jeg bruker Biltema sin 4takt outboard olje. Den var bedre enn den merkeverksted bruker og billigere. Ingen lager vel oljen sin selv uansett.. Funker nok minst like bra. Bare jeg som ikke er så glad i biltema butikken her. Også er jeg så heldig at jeg har gratis olje på jobben min. Sitér dette innlegget Link to post
Antoga Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Fordi det er høyeste spec Yamaha anbefaler. Men tror det det er galt og bruke en bedre spec ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Det er ikke noe forskjell på oljen som er merket med marine. Kun gimmick får å tjene noen ekstra kroner på olje. Tilfredsstiller olja spec eller bedre så er det greit. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Teerex Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 (redigert) FC-W er en marine spec som anbefales av båtmotorprodusenter https://www.nmma.org/certification/certification/oil/fc-w.aspx Biltemas outboard olje har denne spec'en, så for meg blir det en "no-brainer". Da gjør man iallefall ikke noe galt, og ikke er den så veldig dyr heller. Men det er nok mange andre oljer som funker like godt for vanlig beskjeden fritidsbruk med oljeskift hvert år, særlig om man gjerne vil bruke en som man får gratis. Redigert 18.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.