Jump to content

Motorolje spesifikasjon til Yamaha F150 2007 modell


Antoga

Recommended Posts

Har kjøpt meg en daycruser med en 2007 modell Yamaha F150HK 4 takts motor på.

 

Ifølge manuallen til motoren står det jeg kan bruke Yamaha Lube 4-M FC-W or 4-stroke motor oil whit a combination of the following SAE and API oil classifications :

Engine oil type SAE : 10W -30 or 10W - 40

 

Engine oil grade API : SE, SF, SG, SH, SJ or SL.

 

Pa jobben min får jeg gratis olje. Vi har der en 5W - 30 og en 10W - 40 olje som begge er syntetiske med en spesifikasjon API : SN ACEA : C2

 

Er dette en olje jeg kan bruke ?

 

har jeg forstått dette riktig kan jeg bruke en olje som har samme spes som yamaha sin olje eller bedre.

Er spesifikasjonene på oljen vi på jobben min bedre eller dårligen en yamaha sin ?

Link to post

10W-40 ja 5W-30 nei

 

Biltemas relativt rimelige FC-W 10W-30 outboard motorolje er også kurant http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/4-takts-utenbordsolje-10W-30-36882/

Kr 299 for 4 liter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hmm. Den har da bunnpanne akkurat som en bilmotor. Den går riktignok kaldt iforhold mtp. at termostaten mest sannsynlig åpner omtrent ved 68 grader, Men bruker man en KVALITETS olje av typen 10W-40 tror jeg ikke det er mye som kan gå galt. Å peile oljen med jevne mellomrom er en god ting og da vil forbruk avsløres raskt. Forskjellen på en syntestisk kontra en mineralsk olje er vel beskrevet før her på forumet vil jeg tro. Å bruke en billig olje på en kostbar investering synes jeg blir å spare krona og kaste tier`n.

Link to post

En båtmotor med typisk fritidsbruk vil ikke nyttiggjøre seg i særlig grad de evt. fordelene en helsyntetisk olje måtte ha, og man skifter jo uansett hvert år.

Så man trenger ikke være redd for å ikke bruke masse penger på olje så lenge den tilfredstiller kravene.

Mineralsk eller delsyntetisk er mer enn bra nok, og i mange tilfeller bør ikke motoren kjøres på helsyntetisk.

 

Biltemas 4-T outboard olje:

 

-Førsteklasses halvsyntetisk olje for marine vannkjølte, 4-takts, utenbords bensinmotorer.

-Framstilt for å oppfylle de strenge kravene som det marine miljøet stiller.

-Inneholder tilsetninger som gir effektiv slitasjebeskyttelse og binder sot og slaggprodukter.

-Dette opprettholder motorens maksimale ytelse og forlenger dens levetid. Beskytter mot rustangrep

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med få motortimer pr. år kan man godt sløyfe oljefilterbytte hvert år, det holder evig nok med annethvert år.

I forhold til en bilmotor så er jo en båtmotor nærmest helt ren, og går dessuten som regel færre timer samt under gunstigere betingelser enn en bil med kaldstarter, kondens, støv og småkjøring hele vinteren.

Så det blir ikke mye møkk i båtolja. Og oljefilteret filtrerer bedre når det er litt brukt enn når det er nytt.

Men filterprodusentene skal jo også leve... :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her var det kommet noen svar ja.

 

Jeg er ikke redd for å bruke endel penger på bra oljer. Har alltid brukt bra oljer ( Mobil 1, Castrol etc) før på alle mine biler og alltid skiftet orginal filer og olje en gang på høsten og en gang på våren.

 

Men nå er jeg over på båt og tenkte selvfølgelig å bruke orginalt filer og olje her også. Men jobber på en toyota butikk og vi ansatte får gratis olje til eget bruk. og hvis den oljen da er like bra eller bedre en orginal olje, så hvorfor bruke orginal olje tenkte jeg.

 

Googlet litt på denne oljen som instruksjonsboken til min Yamaha F150 2007 modell hadde og fikk opp denne siden :http://yamahaoutboards.com/Marine_Rigging_Parts_Catalog/files/assets/basic-html/page221.html

 

 

Den mitre oljen der er jo en full syntetisk olje som heter det min motor skal ha. Den nederste heter også det sammen men den vet jeg ikke om er syntetisk eller mineralsk.

 

Det virker som on det er forskjell på vanlig 4 takts olje til person biler og 4 takts olje til marine forbruk. Blir ikke riktig klok på dette.

Som Ivar her sier så er jo Sn spesifikasjonen( som den oljen vi har på jobben ) en nyere og bedre spesifikasjon en den motoren min krever.

Men så sier jo instruksjons boken igjen : Yamaha Lube 4-M FC-W or 4-stroke motor oil whit a combination of the following SAE and API oil classifications :

Engine oil type SAE : 10W -30 or 10W - 40

 

Engine oil grade API : SE, SF, SG, SH, SJ or SL.

 

Den sier jo rett ut her at jeg kan bruke en olje som har disse spesifikasjonene. ( den sier faktisk bare : Yamaha Lube 4-M FC-W or 4-stroke motor oil) nevner ingenting om marine olje.

 

 

Mitt korte spørsmål blir da: Ville Dere brukt den gratis Oljen jeg kan få gratis på jobben eller ville dere ikke tatt kjangsen og brukt yamaha sin marine olje ? ( jeg kommer ikke å kjøpe biltema sin olje)

 

takk for svar.

Redigert av Yamarin fan (see edit history)
Link to post

Yamaha lager ikke olje. De kjøper den som alle andre av en produsent og får egen emballasje for å kunne selge den til 3-dobbel pris.

Det samme gjelder alle motorpodusenter.

 

kjør på med den oljen som du har, som tilfredstiller kravene.

 

Samme som oljen vi har på jobben da. Det er en toyota olje, men helt sikkert produsert av noen andre. Vet bare ikke om jeg kan bruke den da det er en bil olje med høyere spesifikasjon en den motoren min anbefaler. Er det noen forskjell på 4 takst olje til bil kontra Marine bruk tro ? Vet jo at Påhengsmotorer rusler og går noe kaldere en enn bilmotor. Dette kan vel også ha noe og si.

Link to post

Fordi de er den med den høyste spesifkasjonen som yamaha anbefaler eller eller vet du noe mer om den som F .eks at den er til marine eller noe tilsvarende ?

 

Fordi det er høyeste spec Yamaha anbefaler.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvorfor ikke bruke Biltema's olje? , Yamaha's olje kan utmerket godt være tappet på samme faseliteter som førstnevnte olje.

 

En 4t motor krever ikke ekstreme spesifikasjoner på oljen.

Sikkert ikke noe galt med Biltema sin olje. Men liker bare ikke biltema butikkene her i området. prøver å unngå den mest mulig. Takk for svar uansett.

Link to post

Er ikke den motoren en 2l Ford motor? Du kan fint bruke oljene du har fra toyota hylla.

Vet ikke hva slags motor det i i bunn og grunn. Vil også tro at jeg kan bruke den olje jeg får gratis ifra jobben min. Ville bare sjekke. Ble jo mange og forskjellige svar.

Men ingen har kommet med noe svar om det er noe og evnt hva som er forskjellen på vanlig 4 takst olje og evnt en marine utgave.

Link to post

FC-W er en marine spec som anbefales av båtmotorprodusenter https://www.nmma.org/certification/certification/oil/fc-w.aspx

Biltemas outboard olje har denne spec'en, så for meg blir det en "no-brainer".

Da gjør man iallefall ikke noe galt, og ikke er den så veldig dyr heller.

Men det er nok mange andre oljer som funker like godt for vanlig beskjeden fritidsbruk med oljeskift hvert år, særlig om man gjerne vil bruke en som man får gratis.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...