fernanda Startet 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2015 Jeg skal hive ut den originale syrefaste septiktanken om bord, og få laget meg en ny som skal stå under køya i forpiggen. Utfordringen er at den originale tanken står i motorrommet og er så stor at jeg ikke får den ut hel. Jeg må derved få delt tanken i 2, og er lite interessert i å bruke vinkelsliper, med tanke på gnist/varmeutvikling. Ser det som uheldig om jeg skulle starte en brann i havna... Finnes det en platesaks eller lignende som jeg kan klippe tanken fra hverandre med? Er det noen som kan gi meg tips på hvordan jeg løser dette best? Håper på litt frost igjen, så jeg kan gjøre det da. Tanken er tømt, men den er nesten 30 år gammel, så det er vel noe som har grodd fast på innsiden...? Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
jcjohansen Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Dremel med kutteskive, feinsag med stål blad, bajonettsag;) Lykke til;) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 har brukt vinkelsliper innpakket i brannduk ,det fungerte bra.lønner seg og være to . Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 (redigert) https://www.youtube.com/watch?v=8H-iTdYIuWE Dette kalles nibbling, det er kaldt arbeid, og verktøyet skjer eit spor som er breidt nok til å ikkje bli fastklemd. Utfordringa er at til rustfritt stål må verktøyet vera sterkt nok, Redigert 18.Februar.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Sett vakuum på den så klapper den nokk sammen slik at du får den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Eg trur ikkje at det er den orginale tanken, for den var berre ca 70 liter og laga av plast. Forøvrig plassert oppå "kanten" på styrbord side med 5 cm klaring til toalettskottet. Den ville du ikkje hatt problem med å fjerna med motorane montert. Sikkert ei modifisering som er gjort ved eit motorbytte. Kvar er tanken plassert og kva er måla på den? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Vacuum høyres ut som ein plan som bør prøvast... Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Hei, takk for alle svar Usikker på hvor stor den er, tipper 150L. Den er plassert under førerstolen, oppe på den karmen som ligger mellom skrogsiden og styrbord motor. Det er så trangt der, at det er ikke mulig å få den ut uten å gjøre den mindre. Men vakuum, var en god ide, det må prøves. Hørtes litt spennende ut også. Er det noen som har en god ide på hvor kraftig vakuumet skal være? Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Komodo Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Ikke det at jeg sitter med fasit her, men et par innspill: Dremel med kutteskive, feinsag med stål blad, bajonettsag;) Lykke til;) Dremel er jo som en vinkelsliper, men det er vel å legge opp til å aldri bli ferdig? Fein tror jeg du kan glemme. Da må du påregne adskillige timer med kapping, og ikke få tusenlapper i blader... Bajonettsag har jeg også liten tro på til dette. Tynt gods gir deg voldsomme vibrasjoner og bladet vil hugge i de tynne platene. https://www.youtube.com/watch?v=8H-iTdYIuWE Dette kalles nibbling, det er kaldt arbeid, og verktøyet skjer eit spor som er breidt nok til å ikkje bli fastklemd. Utfordringa er at til rustfritt stål må verktøyet vera sterkt nok, Nibling er utvilsomt tingen til slike jobber, men vanlige håndholdte niblere (i hvert fall de jeg har vært borti) er stort sett beregnet på beslagsplater og lignede tynne plater i bløtt stål. Utfordringen blir å finne en maskin som egner seg for materialet og godstykkelsen. Ps; er du sikker på at den er av syrefast? Sett vakuum på den så klapper den nokk sammen slik at du får den ut. Det forslaget høres kanskje nærliggende ut, men i praksis tror jeg det kan funke dårlig. Tanken vil utvilsomt kollapse, men neppe til en liten klump. Endeplater, skvalpeskott osv. vil gjøre at du blir stående med en uformelig masse som antagelig ikke har så veldig håndterbare mål for demontering. Det er forskjell på at en tank kollapser og blir defekt, og at den omvandles til en metallklump som du bare kan nikke ut av motorrommet. Høres litt for mye ut som et Mac Gyver-triks spør du meg. Mitt tips er en batteridrevet vinkelsliper. Den går på litt lavere turtall enn en vanlig 230V, og avgir betraktelig mindre gnister. En slik kombinert med kreativ skjerming mot gnister samt lett tilgjengelig vannslange har jeg tro på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Er du litt forsiktig og har dekt til rundt med våte håndklær så burde det gå bra med vinkelkutter. Kuttet av flensen på akslingen i motorrommet og det gikk bra. Nå står det jo ingen motor der da så er god plass.. husk og skylle tanken med vann først:-) Nibler er også fint. Men spørs jo hvor tykt godset i tanken er. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Jeg kappet i filler husets parafintank med bajonettsag. Holdt den helt inntil, vibrerte lite, men bråkte bra. Hørselvern er et must. Brukte 1 blad på en 600 liters tønne kappet i 6 deler. Mvh Windy37gm Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sydvesten Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Hadde også valgt vinkelsliper med kutteskive på syrefast.. Det er bare å dekke til rundt tanken, så skader en ikke noe. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Tynnere kutteskive gir lettere jobb og mindre sprut. 0.8 eller 1mm er glimrende til slik jobb. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
soldeide Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 En adamat må være perfekt for jobben. Som en vinkelsliper, men med to blader som går hver sin vei. Ingen gnister. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Husk at det også er rester igjen i tanken som du får i motorrommet når du kutter hull. Dette er ikke akkurat såpe. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Hei, takk for alle svar Usikker på hvor stor den er, tipper 150L. Den er plassert under førerstolen, oppe på den karmen som ligger mellom skrogsiden og styrbord motor. Det er så trangt der, at det er ikke mulig å få den ut uten å gjøre den mindre. Tenkte nok at den var plassert der, då er det vel lengda som er hovedproblemet? Du har jo nevnt at motorane skal ut ein gong I framtida, du kan jo vurdera å la tanken stå til dess. Det blir triste greier I maskinrommet viss du må kappa tanken I fleire delar... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.