Jump to content

Vann i bensintanken


SeaMaster175

Recommended Posts

Har nå, endelig fått reparert motoren, slik at den virket igjen....men så dukker problemene opp igjen :cheers: :cheers: :sailing: Merket idag at motoren begynte å hoste, og så på bensinen, og der var det perler med vann.

 

Hvordan skal jeg fjerne vann i bensintanken?

 

Hjelper kondensfjerner?

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Går sterkt ut i fra at dette dreier seg om økonomi.

 

Dersom du skal kjøpe filter med vannutskiller så koster den ca 1000,- kr. Det billigste er å tømme bensintanken helt. Gjør den helt ren.

 

Den bensinen du tapper av kan du igjen bruke ca 3/4 av volumet, resterende destuerer du. Bruk en hevert og pass på at du ikke får med vannet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Går sterkt ut i fra at dette dreier seg om økonomi.

 

Dersom du skal kjøpe filter med vannutskiller så koster den ca 1000,- kr. Det billigste er å tømme bensintanken helt. Gjør den helt ren.

 

Den bensinen du tapper av kan du igjen bruke ca 3/4 av volumet, resterende destuerer du. Bruk en hevert og pass på at du ikke får med vannet.

Et slikt som blir nevnt bør jeg nok da kjøpe, men finnes det noen butikker i på Østlandet hvor jeg får tak i dette? Eller finnes dette i en allminelig båtutstyrbutikk?

Link to post
Share on other sites

... Har nå et bensinfilter, er dette nødvendig å ha i tillegg til vannutskiller?

Er nok det, hvis du skal unngå "hosting" i fremtiden..... :sailing:

 

Bensinfilteret fjerner / holder tilbake faste partikler slik at ikke disse tetter forgasseren. Før bensinen kommer så langt som til bensinfilteret, bør eventell vann skilles ut, og det er da vannutskilleren kommer inn. Er ikke noe high-tech med en sånn. Bare en glasskopp - som regel kombinert med et grovfilter (dieselmotor) på toppen. CAV 296 tror jeg den heter. Koster ikke all verden. En par-trehundre lapper tror jeg. Enkel montering. En nippel inn - en nippel ut.

 

show_image_stream.php?bid=2962329&dx=388&dy=495

 

Kjøpes rimeligst hos MEKONOMEN.......betalte selv 460.- for "hele greia" der.....

 

I bunnen av glasskoppen er det en avtapningsventil hvor du jevnlig kan tappe kondensvann.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

OK. Da får jeg kjøpe et slikt ett på mandag. Har bare ett siste spørsmål. I anvisningen på motoren, er det ikke anbefalt å bruke diverse filtre, fordi at bensin kommer frem pga fallhøyden på tanken.

 

Vil dette filteret bremse bensinen mye, eller vil det gå bra?

Link to post
Share on other sites

..... er det ikke anbefalt å bruke diverse filtre, fordi at bensin kommer frem pga fallhøyden på tanken. Vil dette filteret bremse bensinen mye, eller vil det gå bra?

Du trenger ikke kjøpe hele greia med filter på toppen, kun selve vannutskilleren (nederste delen i glass)  - den bremser ingenting, ikke noe motstand der. Det er kun en omvendt kon hvor brennstoffet "sildrer" ned og hvor vannet, p.g.a. høyere egenvekt, felles ut.  :sailing:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei!

 

Endelig er vannutskiller kjøpt inn. Har derfor også noen spørsmål. Her er det to bilder av den: (Beklager dårlig kvalitet)

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3125/Vannutskiller1.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3125/Vannutskiller2.JPG

 

Det står at den er for diesel, men i butikken sa de at det ville virke for bensinmotorer også. Er det riktig?

 

Denne er vel med bensinfilter også? Da trenger jeg vel ikke et i tillegg?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette filteret holder i massevis til din bensinmotor. Trenger ikke noe i tillegg men hvorfor demonter det du har hvis bensintrykket er ok? Mål trykket ved forgasseren. Billig måler fåes på Biltema feks. Kondensfjerner vil hjelpe da den sørger for at vannet blander seg med bensinen, men en vannutskiller er uansett god å ha.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette filteret holder i massevis til din bensinmotor. Trenger ikke noe i tillegg men hvorfor demonter det du har hvis bensintrykket er ok? Mål trykket ved forgasseren. Billig måler fåes på Biltema feks. Kondensfjerner vil hjelpe da den sørger for at vannet blander seg med bensinen, men en vannutskiller er uansett god å ha.

<{POST_SNAPBACK}>

Grunnen til at vi monterer det er pga at vi var plaget med vann i bensinen i sommer og vil helst ungå det i år. Det hjalp da ikke med kondensfjerner.

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Må bare hoppe inn med et lite spørsmål.

Jeg har lest endel om vannuskillere på forumet, men har alltid tenkt at dette var noe "diesel greier". Ser nå at vannutskillere også er for bensinmotorer og da kommer spørsmålet:

Er dette noe som også bør brukes når en har utenbordsmotor??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Jeg vet jo ikke hva slags tank og fyllingsanlegg du har men det er jo et kjent problem for de som har dekksgjennomføringer til drivstoffylling at pakningene her kan lekke. Jeg har sett slike gjennomføringer montert i dollbordet på plasser som står konstant under vann når det regner. Da er det store muligheter for at noe vann kan komme ned i tanken. Værre er det å gardere seg mot at du kan få med vann på kjøpet når du kjøper bensin.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at vi monterer det er pga at vi var plaget med vann i bensinen i sommer og vil helst ungå det i år. Det hjalp da ikke med kondensfjerner.

Kondensfjerneren hjelper kun for små mengder vann. Den gjør at vannet blander seg med bensinen og følger med inn i motoren. Om du har mye vann og prøver med "overdose" kondensfjerner blir det lett en graut av det som gjør mer skade enn rent vann (= vanskeligere å drenere).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kondensfjerneren hjelper kun for små mengder vann. Den gjør at vannet blander seg med bensinen og følger med inn i motoren. Om du har mye vann og prøver med "overdose" kondensfjerner blir det lett en graut av det som gjør mer skade enn rent vann (= vanskeligere å drenere).

<{POST_SNAPBACK}>

Er det noen som vet sånn ca. hvor ofte forfilteret må skiftes?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Kondensfjerneren hjelper kun for små mengder vann. Den gjør at vannet blander seg med bensinen og følger med inn i motoren. Om du har mye vann og prøver med "overdose" kondensfjerner blir det lett en graut av det som gjør mer skade enn rent vann (= vanskeligere å drenere).

Vil nevne Hammerdown i denne sammenheng, som skal emulgere vann i drivstoffet meget effektivt. Hadde en liten vann-i-dieseltanken-episode selv i fjor, og ble rådet til å tilsette Hammerdown (gjelder dieselmotorer). Funka bra for meg...

 

Motorconsult

Redigert av Dassic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...