Jump to content

Vann i bensintanken


SeaMaster175

Recommended Posts

Har mistanke om at det er kommet (fersk)vann inn i bensintanken til påhengsmotoren etter at båten, ei 15 fots plastjolle, (ved uheldige omstendigheter :cryin:) ble fylt med vann. Det dreier seg om en plasttank fra Biltema på 25 liter, og det er ca 20 liter bensin på den. Lufteventilen stod selvfølgelig åpen.

Spørsmål: Finnes det noen metode for å sjekke om det ER vann i bensinen, eller skal jeg bare tømme tanken og rengjøre den (for sikkerhets skyld)?

Link to post
Share on other sites

Der finnes flotte trakter i handelen (Gule av farge) som ikke slipper vann igjennom men all bensin går igjennom.. Koster litt men er utrolig bra..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

når jeg var i militeret, hadde vi maaange jerrykanner med bensin som vi brukte på op-flyene. og på fly som på båt var det kritisk å ikke få vann i bensinen. når vi fylte fra kanner var det påpudt å bruke trakter som det var spent opp et tynt garvet kuskinn inni. dette hadde vistnok egenskapen å slippe gjennom bensin men ikke vann... og kuer er det jo nok av i landbruksfylket ditt? :lol:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

NB! det må kun fylles bensin på godkjente kanner pga fare for statisk elektrisitet.

 

Tips: Sett tanken på skrå og vannet vil samle seg på laveste punkt. Bruk hevert og sug ut vannet og over på et glass. Litt kondensfjerner løser opp siste vannrester på tanken.

 

Slange med påhengsballong er utmerket hevert.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vannet er mye tyngre enn bensinen.

Ikke rist på kanna, men tøm sakte over på en annen kanne. La den siste slumpen være igjen, og bruk den til noe annet. Vannet vil være i den hvis du ikke tømmer fort.

På min gamle arbeidsplass fikk vi ofte inn dieselfat med litt vann i dieselen vinterstid.

De passet vi på å tappe for diesel en dag det var såpass kaldt at vannet var frosset til en klump.

Har du plass i fryseren (og ikke er redd for lukt) så kan du jo prøve den metoden.

 

Forsiktig med rest-bensinen. Skal du brenne den må du tenne på med en gang du har tømt den ut. Etter noen få sekunder kan det ha dannet seg nok gass til å lage en eksplosjon.

 

Alternativet er søppelmottak som tar imot slikt.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd! :smiley:

Tror jeg først heller forsiktig det aller meste over på ei jerrykanne. Så lar jeg denne stå på skrå til dagen etter, og suger så ut litt fra bunnen til jeg merker det kun kommer bensin, så fyller jeg på et par dråper kondensfjerner etter å ha skylt tanken med rødsprit. Slumpene skal jeg nok bli kvitt....

Mye styr for noen liter bensin....? - ihvertfall morsommere enn å stirre på TV'n.

Link to post
Share on other sites

Da er jobben gjort, og til allmen opplysning kan jeg fortelle at det gikk over all forventning og på 1-2-3!

Helt greit å helle bensinen av tanken, de siste 2-3 litrene slo jeg over på ei gjennomsiktig kanne, og etter noen minutter lå det 1 liter vann i bunnen av den med klart skille til bensinen over.

Så gjorde jeg et forsøk: rystet sammen bensin og vann, helte litt ut på et stort blikk-lokk og tente på. Det brant som bare det! Men du verden som det sprutet og gnistret, hadde nok ikke gått bra i motoren nei..... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...