SeaMaster175 Startet 14.August.2004 Del på Facebook Startet 14.August.2004 Har nå, endelig fått reparert motoren, slik at den virket igjen....men så dukker problemene opp igjen :cheers: Merket idag at motoren begynte å hoste, og så på bensinen, og der var det perler med vann. Hvordan skal jeg fjerne vann i bensintanken? Hjelper kondensfjerner? mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Monter vannutskiller eller tøm tanken helt. Kondensfjærner, hmmm..... trur ikke det. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 14.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2004 Monter vannutskiller eller tøm tanken helt. Kondensfjærner, hmmm..... trur ikke det. OK. Hvor får jeg kjøpt vannutskiller? Er dette en dyr sak? Har nå et bensinfilter, er dette nødvendig å ha i tillegg til vannutskiller? mvh Jonhei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Hvor får jeg kjøpt vannutskiller? Er dette en dyr sak?For eksempel denne hos Maritim: Kr: 341.- Det er vanlig å ha et slikt grovt drivstoffilter / vannutskiller i tillegg til motorens orginale drivstoffilter. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Går sterkt ut i fra at dette dreier seg om økonomi. Dersom du skal kjøpe filter med vannutskiller så koster den ca 1000,- kr. Det billigste er å tømme bensintanken helt. Gjør den helt ren. Den bensinen du tapper av kan du igjen bruke ca 3/4 av volumet, resterende destuerer du. Bruk en hevert og pass på at du ikke får med vannet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 14.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2004 Går sterkt ut i fra at dette dreier seg om økonomi. Dersom du skal kjøpe filter med vannutskiller så koster den ca 1000,- kr. Det billigste er å tømme bensintanken helt. Gjør den helt ren. Den bensinen du tapper av kan du igjen bruke ca 3/4 av volumet, resterende destuerer du. Bruk en hevert og pass på at du ikke får med vannet. Et slikt som blir nevnt bør jeg nok da kjøpe, men finnes det noen butikker i på Østlandet hvor jeg får tak i dette? Eller finnes dette i en allminelig båtutstyrbutikk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 ... Har nå et bensinfilter, er dette nødvendig å ha i tillegg til vannutskiller?Er nok det, hvis du skal unngå "hosting" i fremtiden..... Bensinfilteret fjerner / holder tilbake faste partikler slik at ikke disse tetter forgasseren. Før bensinen kommer så langt som til bensinfilteret, bør eventell vann skilles ut, og det er da vannutskilleren kommer inn. Er ikke noe high-tech med en sånn. Bare en glasskopp - som regel kombinert med et grovfilter (dieselmotor) på toppen. CAV 296 tror jeg den heter. Koster ikke all verden. En par-trehundre lapper tror jeg. Enkel montering. En nippel inn - en nippel ut. Kjøpes rimeligst hos MEKONOMEN.......betalte selv 460.- for "hele greia" der..... I bunnen av glasskoppen er det en avtapningsventil hvor du jevnlig kan tappe kondensvann. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Vanligvis har alle båtbutikker disse filterne på laget og det er en del av disse i østlandsområdet. Dersom du er ukjent i miljøet så bruk internett eller rosa sider i telefonkatalogen. Her vil det dukke opp plenty.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 14.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2004 OK. Da får jeg kjøpe et slikt ett på mandag. Har bare ett siste spørsmål. I anvisningen på motoren, er det ikke anbefalt å bruke diverse filtre, fordi at bensin kommer frem pga fallhøyden på tanken. Vil dette filteret bremse bensinen mye, eller vil det gå bra? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Vil anbefale løsningen hvor dette er kombinert med filter, men det finnes også "rene" vannutskillere som denne VANNUTSKILLER M/ GLASS fra Maritim. Denne vil i hvertfall gi mindre motstand i drivstofftilførselen enn en med filter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 Hvor mye trykkfall du får over filteret er avhengig av hvilket filter du kjøper. Generelt er det svært lite trykkfall. Dette kan du spørre om i butikken når du kjøper det. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 14.August.2004 Del på Facebook Svart 14.August.2004 ..... er det ikke anbefalt å bruke diverse filtre, fordi at bensin kommer frem pga fallhøyden på tanken. Vil dette filteret bremse bensinen mye, eller vil det gå bra?Du trenger ikke kjøpe hele greia med filter på toppen, kun selve vannutskilleren (nederste delen i glass) - den bremser ingenting, ikke noe motstand der. Det er kun en omvendt kon hvor brennstoffet "sildrer" ned og hvor vannet, p.g.a. høyere egenvekt, felles ut. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Hei! Endelig er vannutskiller kjøpt inn. Har derfor også noen spørsmål. Her er det to bilder av den: (Beklager dårlig kvalitet) https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3125/Vannutskiller1.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3125/Vannutskiller2.JPG Det står at den er for diesel, men i butikken sa de at det ville virke for bensinmotorer også. Er det riktig? Denne er vel med bensinfilter også? Da trenger jeg vel ikke et i tillegg? mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Denne er vel med bensinfilter også? Da trenger jeg vel ikke et i tillegg?Dette er et forfilter med vannutskiller/slamutskiller eller hva det kalles. Dette gjør ikke at du kan sløyfe finfilteret som sitter på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 OK, takk jada. Er deyt noen som har noen synspunkter på det med at det står at det er en dieselvannutskiller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OJO Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Hei! Dette filteret holder i massevis til din bensinmotor. Trenger ikke noe i tillegg men hvorfor demonter det du har hvis bensintrykket er ok? Mål trykket ved forgasseren. Billig måler fåes på Biltema feks. Kondensfjerner vil hjelpe da den sørger for at vannet blander seg med bensinen, men en vannutskiller er uansett god å ha. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Hei! Dette filteret holder i massevis til din bensinmotor. Trenger ikke noe i tillegg men hvorfor demonter det du har hvis bensintrykket er ok? Mål trykket ved forgasseren. Billig måler fåes på Biltema feks. Kondensfjerner vil hjelpe da den sørger for at vannet blander seg med bensinen, men en vannutskiller er uansett god å ha. <{POST_SNAPBACK}> Grunnen til at vi monterer det er pga at vi var plaget med vann i bensinen i sommer og vil helst ungå det i år. Det hjalp da ikke med kondensfjerner. M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OJO Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Da har du bra med vann ja. Jeg regner med at du også har sørget for at det ikke kommer inn mer vann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Da har du bra med vann ja. Jeg regner med at du også har sørget for at det ikke kommer inn mer vann? <{POST_SNAPBACK}> Tja, hvordan mener du at jeg skal gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Må bare hoppe inn med et lite spørsmål. Jeg har lest endel om vannuskillere på forumet, men har alltid tenkt at dette var noe "diesel greier". Ser nå at vannutskillere også er for bensinmotorer og da kommer spørsmålet: Er dette noe som også bør brukes når en har utenbordsmotor?? tj Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OJO Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Jeg vet jo ikke hva slags tank og fyllingsanlegg du har men det er jo et kjent problem for de som har dekksgjennomføringer til drivstoffylling at pakningene her kan lekke. Jeg har sett slike gjennomføringer montert i dollbordet på plasser som står konstant under vann når det regner. Da er det store muligheter for at noe vann kan komme ned i tanken. Værre er det å gardere seg mot at du kan få med vann på kjøpet når du kjøper bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Grunnen til at vi monterer det er pga at vi var plaget med vann i bensinen i sommer og vil helst ungå det i år. Det hjalp da ikke med kondensfjerner.Kondensfjerneren hjelper kun for små mengder vann. Den gjør at vannet blander seg med bensinen og følger med inn i motoren. Om du har mye vann og prøver med "overdose" kondensfjerner blir det lett en graut av det som gjør mer skade enn rent vann (= vanskeligere å drenere). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 18.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Kondensfjerneren hjelper kun for små mengder vann. Den gjør at vannet blander seg med bensinen og følger med inn i motoren. Om du har mye vann og prøver med "overdose" kondensfjerner blir det lett en graut av det som gjør mer skade enn rent vann (= vanskeligere å drenere). <{POST_SNAPBACK}> Er det noen som vet sånn ca. hvor ofte forfilteret må skiftes? M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 Er det noen som vet sånn ca. hvor ofte forfilteret må skiftes?Jeg skifter det hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dassic Svart 18.Januar.2005 Del på Facebook Svart 18.Januar.2005 (redigert) Kondensfjerneren hjelper kun for små mengder vann. Den gjør at vannet blander seg med bensinen og følger med inn i motoren. Om du har mye vann og prøver med "overdose" kondensfjerner blir det lett en graut av det som gjør mer skade enn rent vann (= vanskeligere å drenere). Vil nevne Hammerdown i denne sammenheng, som skal emulgere vann i drivstoffet meget effektivt. Hadde en liten vann-i-dieseltanken-episode selv i fjor, og ble rådet til å tilsette Hammerdown (gjelder dieselmotorer). Funka bra for meg... Motorconsult Redigert 18.Januar.2005 av Dassic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.