morten_ Startet 20.Februar.2015 Del på Facebook Startet 20.Februar.2015 Hei Tenkte å bytte til en motor med tildels mer guff i og lurer på hva som passer om en annen. Båten er en nidelv 18. Har en aq145 fra før og drevet er 290SP. Hva må byttes for å få aq170 på dette drevet? Passer bellhouse, svinghjulskåpene om en annen på disse to? Kan jeg bruke transom coveret fra aq145 motoren? Takker og bukker for hjelp og innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 (redigert) AQ 170 er vel den gamle B30. Du får vel litt mer guff men i tillegg et veldig mye høyere forbruk og disse motorene er vel så å si utdatert nå. Om jeg var deg, ville jeg heller gått for en v6 eller v8. Evt. skremme opp en 145 litt, det er vel den enkleste løsningen :-) Redigert 20.Februar.2015 av Maruma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morten_ Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Problemet er at da koster plutselig motoren mer enn båten. Og det er ikke helt ideelt synes jeg. Hva kan gjøres for å få litt mer futt i 145 motoren da? Stusser litt på b30n jeg og ettersom alle sier det samme, gammel teknologi og høyt forbruk. Men det må da være mulig å få overhalt/justert forgasserene litt og få forbruket ned på ett skapelig nivå. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 (redigert) AQ171 er vel den kraftigste motoren som passer uten større modifiseringer. Redigert 23.Februar.2015 av kromfelgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 AQ171 (4 syl, doble kammer,16 ventiler) er dessverre ikke så lett å få tak i. Men styr unna AQ171 motoren. Det er ingen god konstruksjon. Bakerste sylinder blir for varm + noe annet drit. På Blocket.se finner du en kar som driver med lett trimming av de vanlige AQ-motorene som 140, 145, 151. Rundt 175hk hvis jeg ikke husker feil. Mener han har annonse på finn.no også. Er bolt-on i din båt. Reservedeler er også veldig enkelt å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
morten_ Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Hmm. Ja tror en aq171 blir fort for dyrt. AQ145 motoren jeg har handlet jeg forige sommer, og den er nyoverhalt. Så om det er en enkel måte å få litt mer ut av den er det definitivt det enkleste. Den b30 motoren jeg får tak i koster 10, og det dekker jeg fint ved å selge den gamle. Tenkte da å bare gå over b30n og sørge for at den er tipp topp igjen. Lurte på å bytte til noen andre gassere i samme slengen. Men de originale er vell ok uansett. Har ett weber kit med innsug til aq145 motoren som er helt nytt og ikke testet. 32/36dgev, noen som vet om den gir noe ekstra? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Den b30 motoren jeg får tak i koster 10, og det dekker jeg fint ved å selge den gamle. Og den er ikke verdt mer enn 10,- kroner heller, så det er en fornuftig pris, de gamle rekkesekserne er stort sett kun dugelig som moringer. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Problemet er at da koster plutselig motoren mer enn båten. Og det er ikke helt ideelt synes jeg. Ser den, men på en annen side så vil verdien på båten øke med "rett" motor om båten i seg selv er bra. Jeg er redd verdien vil synke om du setter inn den B-30'n, og om mulig... umulig å selge i etterkant. Vet veldig godt at fart og kraft er ønskelig blandt mange, meg og! Kunne godt ønsket meg 10knop til og en høyere crusefart. Men de 10knopene koster en del penger både i innkjøp og bruk i etterkant. Kanskje det enkleste bare er å innfinne seg med situasjonen og finne andre måter å nyte båtlivet på Du har jo en fin klassiker, hvordan er den i stand ellers? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Tenkte da å bare gå over b30n og sørge for at den er tipp topp igjen. Lurte på å bytte til noen andre gassere i samme slengen. Men de originale er vell ok uansett. Det er ikke forgasserne som er problemet med AQ170. Heller kjøling, kamaksling og opplagring av veiv. Ikke så dårlig grunnkonstruksjon, men tåler dårlig hardkjør som den får "hele tiden" i en båt. I bil holdt disse lenge ved forsiktig kjøring, men frisk ungdomskjøring tok knekken på den fort som fy. Jeg ville heller ha beholdt 145'en, alternativt funnet en V8 pakke om du har plass til dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 145 er en bra motor. Har skrudd en del på den. Regreima røyk bla da den var helt råtten. Jeg ville beholdt 145, sjekket om du kan bruke disse gasserne (noe jeg tror du kan), evt sjekket med gutta i sverige vedr en annen kam/topp. http://www.blocket.se/stockholm/175Hk_Volvo_Penta_AQ_145_2461cc_54283169.htm?ca=2&w=3 http://www.blocket.se/sodermanland/Volvo_AQ_130_AQ_131_AQ_145_Motor_58307060.htm?ca=2&w=3 Vi vurderer også å sette på en slik: http://www.blocket.se/vastmanland/Brytarlost_Tandsystem_Volvo_Penta_motorer_58193693.htm?ca=2&w=3&last=1 Sitér dette innlegget Link to post
morten_ Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 Utgjør tenningen så voldsomt på 145n da? Jeg har allerede elektronisk fordeler og en høyeffekts msd coil på den. Så det er ganske bra igrunn. Begynner å tvile litt på den b30n ja. Så de er noe tull selv om de er i god stand? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 Er det ikke tull så blir det tull. På 80-tallet ønsket jeg meg så inderlig Volvo 164 når jeg fikk lappen. Til og med den gangen sa folk "styr unna". De 4 sylindrede bare gikk og gikk med herjekjøring. B30 mener jeg også er en motor basert på Renault hvis jeg ikke tar feil. Er en grunn til at ikke Volvo-folket trykker denne motoren til sitt bryst. Har du elektronisk tenning som funker så er jo det bare fint. Med vanlig tenningsanlegg er det vanlig at man ofte må opp på litt høy fortenning. Tror 6 grader er etter boka, men man må gjerne en del høyere for at den skal gå maksimalt. Mener vi er opp mot 15-20 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 Du sier du får båten opp i 29 knop? Det beste vi har oppnådd på Windyn er 27 knop på gps. Regner med at denne båten veier 500kg mer enn din. Sitér dette innlegget Link to post
morten_ Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 Den skal klare det på aaaabsolutt maks og helt ideelle forhold. nidelven er 1100kg + div skrot. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 For og kalle en spade for en spade så var rekkesekseren en real drittmotor, har de siste 30 år aldri hørt noe pent om den i båt. Bensinforbruket er også betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 (redigert) B-30 er ren volvo. En forlenget b-20. Renault motorer kom først i 260 og 340 serien. Er en grei bilmotor. Men dårlig båtmotor. Styr unna. Å behold 145 motoren å spar deg heller til en annen båt. Eller en v motor Redigert 24.Februar.2015 av Draco24styling (see edit history) Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Jori Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 B30 er knapt nok en god bilmotor. B20 med to sylindre mer, og for trange oljeganger for det økte volumet. Spiser kamaksler, bruker mye drivstoff. på båtmotor er det 3 forgassere som skal synkroniseres, nesten håpløst. For 20 år siden renoverte jeg en B30 motor i båt. Gjorde alt selv, kostet den gangen allerede en formue i pris. I dag er det vel nesten umulig å få tak i deler til den. B20 og B21/23 er fantastiske motorer med tanke på slitasje. B30 er tilsvarende tragisk. Som adeneo sier, kanskje brukandes som moring :) Sitér dette innlegget Link to post
morten_ Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Da blir det ikke b30. får sitte på gjerdet og skue etter noe mer brukanes. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Februar.2015 Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 http://www.boattest.com/engine-review/Mercury-MerCruiser/23500094_4-5L-250-HP_2015 Denne blir fin vettu! Sitér dette innlegget Link to post
morten_ Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 ALT for pysete... Mer fornuftig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.