Mr_Stian Startet 20.Februar.2015 Del på Facebook Startet 20.Februar.2015 Hei alle sammen. Skal til med ny skottbekledning inne i båten pga den gamle hadde løsnet pga fukt og generelt veldig gammel. Kom over en tråd her på forumet og der malte han skrogsiden før ny bekledning. Er dette noe som en med fordel kan gjøre? Hvilken maling er da bra og bruke? Ser for meg at en maling med muggdrepende middel bør være gunstig? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Skogside av tre eller plast? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Kanskje en fordel og nevne ja. Det er plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 For eksempel tokomponent polyuretanmaling er god til slikt. En fordel å røffe lett over glassfiberen med grovt sandpapir + avfette med aceton først for bedre heft. Da får du en glatt og tett overflate som ikke er så mottakelig for mugg. Selv om overflaten er glatt vil f.eks. kontaktlim til festing av nytt skrogtrekk lime til overflaten. Hvis du bruker båten også i kaldt vær og generelt ønsker minske utfordringer med kondens resten av året kan du klistre på noe isolasjon når du først er i gang, f.eks. den til Maritim, før du limer på ny skottbekledning. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 ser ingen grunn til og skal behandle det med noe som helst all den tid du skal lime skottbekledning over.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 er det bar glassfiber eller er det topcoat eller gelcoat der du skal legge skottbekledning? er det bar glassfiber så kan du vel behandle men burde vel strengt tatt ikke være nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Fordelen med å male først er at du da lettere kan få øye på ujevnheter, som du da kan slipe ned, evt sparkle før du limer skrogtrekket. Selv om skrogtrekket jevner ut noen ujevnheter, er det fint å få bort de verste. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 En annen fordel et at et lufttett lag med maling sperrer inne lukt og bremser ny lukt å "oppstå" da ikke alle skrogtrekk er lufttette. Fordel om glassfiberen får tørke skikkelig (ved antydning til fukt) før man maler over. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Mitt skrogtrekk er limt rett på. Aldri hatt problemer med verken lukt eller fukt eller at det slipper. Hvorfor skulle det være masse lukt bak skrogtrekk? Regner med det blir gjort rent før ny bekledning uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Det er bar glassfiber ja. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Mitt skrogtrekk er limt rett på. Aldri hatt problemer med verken lukt eller fukt eller at det slipper. Hvorfor skulle det være masse lukt bak skrogtrekk?Kommer vel litt an på hvordan tilstanden på båten er i utgangspunktet? Noen eldre båter har mer utpreget lukt enn andre. I forpiggen limte jeg rett på jeg også, men etter en tid merket jeg at det kom lukt gjennom trekket og i hjørnene det trekket lå inntil hyller og skott. I tillegg hang ikke kontaktlimen godt nok over alt, selv etter grundig rengjøring og avfetting (glassfiberlaminat). Endte med at jeg reiv det av og gjorde jobben på nytt, men da malte jeg med tokomponent før liming. Nå lukter det ikke lengre og det kan virke som trekket sitter bedre. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 ja jeg skal ikke være for bastant ,båter er jo forskjellige:-) jeg er vel heldig da som har gelocat på innsiden.. Brukte kontaktlim og det sitter godt. lukten av bar glassfiber kan en jo bli ganske lei av:-) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Lukter ikkje så mye glassfiber, men det lukter mye "gammel båt" av båten. Og veggene har vert fuktig så tror kanskje jeg prøver meg med den Biltema malingen. Var jo ikke så veldig dyr. Må bare få båten tørr først! :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Sett inn en avfukter og gi båten en lunk. Da blir det tørt og fint. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Rett på glassfiber er det jo lett og male med topcoat,tørker raskt. Er ikke den fra biltema beregnet som toppstrøk etter grunning oppå feks topcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Biltemas polyuretanmaling er beregnet som toppstrøk ja, den er lignende det som tidligere ble kalt "lastebillakk" (som igjen er lignende billakk, men tykkere utgangviskositet og beregnet for røffere bruk). Men har man topcoat/gelcoat utpå laminatet fra før (og den er fin) blir gjerne behovet for Biltema sin lakk noe mindre, med mindre man er glad i å male Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 21.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Så jeg kan ikke bruke den malingen som det er linket til lengre oppe her rett på glassfiberen? Her ser dere hvordan det ser ut i dag: Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Er jo så rent og pent at du trenger jo ikke trekk:-) Avfetting med aceton. Rubbe litt opp i glassfiber med 40/60 papir. Smøre på topcoat. Rubbe litt til med 60 papir så Lime på trekket. Eller drite i det og la det lufte en stund så lukt blir borte for så og lime trekket. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Så jeg kan ikke bruke den malingen som det er linket til lengre oppe her rett på glassfiberen?Jo, polyuretanmalingen kan du bruke rett oppå glassfiberen, ut fra bildet ser det ut som fint underlag for malingen Har akkurat avsluttet et større maleprosjekt selv i dag. Lagde et lokk til å ha over planet på pickupen som jeg malte hvitt under og grått med svarte kanter oppå. Lurt å lufte godt underveis, hvis ikke vil du fort oppleve at du blir noe susen i hodet Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Da er det vel bare og kjøre på :-) Sitér dette innlegget Link to post
noob Svart 23.Juli.2015 Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Du bør fjerne teppet på dørken også. Mal dørken hvit og kjøp en billig sklisikker dørmatte. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 23.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2015 Teppe er for lengst vekke! :) Har ikke fått tid til og gjøre så mye mer med dette da jeg styrer med hus bytte for tiden. Men får for nok litt mer tid til båten om noen uker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.