Ask Startet 20.Februar.2015 Del på Facebook Startet 20.Februar.2015 Hei Eg vurderar å kjøpa ein brukt slippvinsj. Mororen er 1,1 kw 3 fasar. Det er berre 16 A einfase i nærleiken. Er ombygging av motoren ein enkel sak? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Har du bare 110 volt tilgjengelig du da? Tipper du har to faser tilgjengelig jeg, og da kan du ved hjelp av en kondensator kjøre en 3 fase el motor :) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Hei, det skulle gå fint å bygge om. Men eit lite effekt tap vil førekomme. Skaff ein kondensator for vekselstraum, type med plate eller liknande. Finnast foreksempel ivaskemaskiner og liknande, skaffast lett og rimleg frå ein elektriker. Kondensatoren burde vel vere på rundt 20-40 mikro Farad. Men rådfør deg med elektriker her, hugsa ikkje formelen for å rekne ut dette no. Når du har kondensatoren koblar du den mellom eine fasen og det tredje tilkoblingspunktet. Da flyttar den eine fasen nokre grader, slik at motoren starta rett veg. ? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
sailorboy Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Ta en kikk på denne karen her som forklarer hvordan https://www.youtube.com/watch?v=6UcDM3hm0XM SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Ikke noe problem å kjøre en 3~ motor på 1~. Du kobler på en kondensator som "erstatter" en av fasene. Har en formel for dette liggende, kan finne den fram i morgen hvis du behøver, ellers bør det vel gå an å Google den opp. Da jeg satt på skolebenken lærte jeg at det som en tommelfingerregel er kurant å kjøre motorer opp til 2kW på kondensator. Hvor riktig dette er vet jeg ikke, mulig større går greit også bare man har nok 1fas strøm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bodehode Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 (redigert) Du mister moment i motoren med å bruke kondensator for å lage 3-fas, lett å brenne motoren. Fungerer greit på en liten vifte el.lign., men en vinsj trenger moment. Kjøp heller en liten frekvensomformer, 1-fas inn - 3-fas ut, masse moment på lavt turtall. http://www.stork.no/frekvensomformere.html Personlig har jeg god erfaring med Danfoss, litt dyrere, men verdt hver eneste krone. http://www.danfoss.com/Norway/BusinessAreas/DrivesSolutions/Frequency+Converters/VLT+2800+Series.htm Redigert 20.Februar.2015 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
bellen Svart 20.Februar.2015 Del på Facebook Svart 20.Februar.2015 Ingen problem å kjøre en 3-fas motor på 1-fase, men du vil miste ca 1/3 av effekten. For eksempel alle sementblandere til hjemmebruk er egentlig 3-fasemotor med en kondensator på en av fasene. Desse går år inn og år ut uten nokon problem. På forgje båt eg jobbet på, så hadde vi ei "portabel" oljepumpe som hadde en elektromotor på rundt 2kW som vi plugget rett i vanlig stikkontakt. Kjørte denne fleire timer i strekk uten problemer. Formelen for å rekne ut kondensator er: (X * 3,5) / 37 = microfarad for 1000 og 1500 rpm (X * 2,9) / 37 = microfarad for 3000 rpm X er motorens ytelse i Watt ved 220V Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Kan også skrive under på at det går helt greit å kjøre 3-fas motor på kondensator. Har blant annet brukt det på vifter, pumper, men også på dykkekompressor som trykker opp i 330 bar. Selvsagt ikke ideelt, men som bellen sier så mister man jo effekt, og det må man ta hensyn til når man velger motorstørrelse. En 2kW 3~ motor yter ikke 2kW på 1~ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 21.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Takk for mange gode svar. Kva er ca. pris på slike kondensatorar? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Det er ikke en god løsning å bruke en trefase motor på et enfase anlegg...ikke når det er en vinsjmotor som utsettes for stor belastning og som trenger godt moment i startøyeblikket. Denne kondensatoren kalles for driftskondensator og er (alt etter effekten på motoren) både stor og dyr. Den beste løsninga er, som nevnt lengre opp, å bruke en frekvensomformer. Du kan få frekvensomformere som går på enfase, men som lager trefase til motoren. Det fine med disse er at du kan justere hastigheten trinnløst og endog få motoren til å gå raskere enn normalt. Tror allikevel dette er urealistisk for de er veldig dyre. Tror du skal vurdere å skaffe et trefase aggregat for drift av vinsja...kanskje den billigste og beste løsninga... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 (redigert) Det ideelle er nok å få lagt opp trefas helt fram, alt annet blir kompromisser. Av disse kompromissene hadde jeg forsøkt å sette på en kondensator. Hvis det sitter en 1100W motor på den vinsjen kan ikke effektbehovet være all verden, så en mulighet er jo å sette på en litt større motor også. Dessuten, hvor lenge vil denne motoren gå? Klarer den starten er det nok greit. Lagt til: En slik kondensator kan vel ikke koste all verden? Tror jeg har kjøpt slike på Vikleverkstedet her i Fredrikstad for lenge siden. Siden jeg ikke husker hva det kostet engang tviler jeg på om det var et stort innhogg i lommeboka Redigert 21.Februar.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dinamo Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Her er eg enig med Medusa. Å kjøra trefase motor på einfase, går greit, men på ein slippvinsj treng du alle kreftene som motoren har i startøyeblikket, og det går ikkje med slik kjøring. Dette som Bellen skriv om sementblandere kan nok vera tilfelle, men då er motoren dimensjonert utifrå den reduserte effekten som slik kjøring gir. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Nå kommer det ikke fram hva slags båter som skal trekkes opp her, men motoren tilsier vel at det ikke er all verden. Men dersom vaieren er slakk i starten er vil ikke motoren ha den belastningen i startøyeblikket som den er dimensjonert for. Rent bortsett fra det er jeg selvsagt enig i at dersom vinsjen trenger disse 1100 wattene vil det funke dårlig å kjøre den på kondensator. Dersom motoren ikke orker blir det vel å sette på en større. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hydrox Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Har gått helt fint i 30 år på vårt opptrekk i naustet, båt på 6 tonn null problem. Kommer helt an på giringsforhold på vinsj, altså hvor mye motoren belastes. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Jeg har frekvensomformere til dette formålet på lager, du kan få kjøpe til kostpris om du er interessert. Er av typen Omron MX2 og er topp industrikvalitet. Gi meg en lyd om det er av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Frekvensomformer 1-fas / 3-fas er over hodet ikke et kompromiss, men en fullverdig løsning som er mye brukt i industri og maskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Kenneth, du høres ut til å ha litt mer greie på dette enn gjennomsnittet Vil det si at man opprettholder dreiemomentet på lik linje som om den blir kjørt på 3-fas? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kenneth Finsås Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Det er jobben min, så litt har jeg jo fått meg meg. ☺ Ja, man kan til og med øke dreiemomentet fra standard om man trenger det. Bruker det mye der motorene er i grenseland på kraft. Anbefaler å bruke PTC (tempføler i motor) når dette gjøres for å forhindre overoppheting, men som regel går det bra i slike aplikasjoner som dette da man har kontroll på hva man gjør og driftstiden er relativt kort. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Setter man en slik omformer til 50Hz, kan man i praksis få seg et 3-fas uttak i f.eks en garasje der man ellers måtte ha bygd om hele inntaket og sikringsskapet. Noe å tenke på om man får tilbud om å kjøpe brukte søyleborremaskiner osv. ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Det høres jo ut som en bra løsning. Men om motoren gir nok kraft med en kondensator blir nok det billigste alternativ allikevel. Som Hydrox sier kommer det jo an på giringen, og i sin tur hvo mye effekt man trenger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kenneth Finsås Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Kondensator er vel 1/5 - 1/10 av prisen av omformer, så om 2/3 kraft, samt lavt startmoment, er nok til å dra båten, er det ikke noe å tvile på. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Hva med å bytte til en enfasemotor? Ser at Moe&Co i Bergen selger slike til gunstig pris. Trefase motoren kan sikkert selges på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Hva med å bytte til en enfasemotor? Ser at Moe&Co i Bergen selger slike til gunstig pris. Trefase motoren kan sikkert selges på Finn.no Einfasemotoren har ikkje samme dreiemoment i oppstart som trefasemotor. Om det å skifta motor er bedre enn å setja kondensator på den som er der, veit eg ikkje. Men eg anser at denne maskina må klara å komma seg i gang på full last, for du må rekna med at opphalet må stoppast i brattaste kneika, og då skal maskinen klara å starta igjen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Februar.2015 Del på Facebook Svart 21.Februar.2015 Kan man ikke da sette på en motor med større effekt for dermed å få større startmoment. Moe&Co leverer enfasemotorer med 2,2Kw mot 1,1Kw på winchens orginalmotor. Ser på Finn at en kar i Oslo selger brukte motorer i stort utvalg. mob.94876330 Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 7.November.2016 Del på Facebook Svart 7.November.2016 (redigert) Henter frem denne gamle tråden til mitt spørsmål: Har en 230v 3-fase motor på 1.1 kw som skal brukes på en-fase nett. Jeg har prøvd med kondensator (70uF), men får for lavt startmoment og for lite effekt under drift. Vil en frekvensomformer være en bedre løsning? F.eks denne: https://www.aliexpress.com/item/HY-1500W-VFD-Spindle-inverter-220V-1-5kw-Frequency-Drive-Inverter-Machine-Inverter-5026/1986162098.html?spm=2114.30010308.3.74.Ka5MAA&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2c9b2055-25e0-4b4c-9d5e-b43d0677c8da Redigert 7.November.2016 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.