Jump to content

Bygga trefase motor om til einfase


Ask

Recommended Posts

Hei, det skulle gå fint å bygge om. Men eit lite effekt tap vil førekomme.

 

Skaff ein kondensator for vekselstraum, type med plate eller liknande. Finnast foreksempel ivaskemaskiner og liknande, skaffast lett og rimleg frå ein elektriker.

 

Kondensatoren burde vel vere på rundt 20-40 mikro Farad. Men rådfør deg med elektriker her, hugsa ikkje formelen for å rekne ut dette no.

 

Når du har kondensatoren koblar du den mellom eine fasen og det tredje tilkoblingspunktet. Da flyttar den eine fasen nokre grader, slik at motoren starta rett veg.

 

?

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Ikke noe problem å kjøre en 3~ motor på 1~. Du kobler på en kondensator som "erstatter" en av fasene. Har en formel for dette liggende, kan finne den fram i morgen hvis du behøver, ellers bør det vel gå an å Google den opp. Da jeg satt på skolebenken lærte jeg at det som en tommelfingerregel er kurant å kjøre motorer opp til 2kW på kondensator. Hvor riktig dette er vet jeg ikke, mulig større går greit også bare man har nok 1fas strøm.

Link to post

Du mister moment i motoren med å bruke kondensator for å lage 3-fas, lett å brenne motoren. Fungerer greit på en liten vifte el.lign., men en vinsj trenger moment. Kjøp heller en liten frekvensomformer, 1-fas inn - 3-fas ut, masse moment på lavt turtall.

 

http://www.stork.no/frekvensomformere.html

 

Personlig har jeg god erfaring med Danfoss, litt dyrere, men verdt hver eneste krone.

http://www.danfoss.com/Norway/BusinessAreas/DrivesSolutions/Frequency+Converters/VLT+2800+Series.htm

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Ingen problem å kjøre en 3-fas motor på 1-fase, men du vil miste ca 1/3 av effekten. For eksempel alle sementblandere til hjemmebruk er egentlig 3-fasemotor med en kondensator på en av fasene. Desse går år inn og år ut uten nokon problem. På forgje båt eg jobbet på, så hadde vi ei "portabel" oljepumpe som hadde en elektromotor på rundt 2kW som vi plugget rett i vanlig stikkontakt. Kjørte denne fleire timer i strekk uten problemer.

 

Formelen for å rekne ut kondensator er:

(X * 3,5) / 37 = microfarad for 1000 og 1500 rpm

(X * 2,9) / 37 = microfarad for 3000 rpm

 

X er motorens ytelse i Watt ved 220V

Link to post

Kan også skrive under på at det går helt greit å kjøre 3-fas motor på kondensator. Har blant annet brukt det på vifter, pumper, men også på dykkekompressor som trykker opp i 330 bar. Selvsagt ikke ideelt, men som bellen sier så mister man jo effekt, og det må man ta hensyn til når man velger motorstørrelse. En 2kW 3~ motor yter ikke 2kW på 1~ :smiley:

Link to post

Det er ikke en god løsning å bruke en trefase motor på et enfase anlegg...ikke når det er en vinsjmotor som utsettes for stor belastning og som trenger godt moment i startøyeblikket. Denne kondensatoren kalles for driftskondensator og er (alt etter effekten på motoren) både stor og dyr.

Den beste løsninga er, som nevnt lengre opp, å bruke en frekvensomformer. Du kan få frekvensomformere som går på enfase, men som lager trefase til motoren. Det fine med disse er at du kan justere hastigheten trinnløst og endog få motoren til å gå raskere enn normalt. Tror allikevel dette er urealistisk for de er veldig dyre.

 

Tror du skal vurdere å skaffe et trefase aggregat for drift av vinsja...kanskje den billigste og beste løsninga...

Link to post

Det ideelle er nok å få lagt opp trefas helt fram, alt annet blir kompromisser. Av disse kompromissene hadde jeg forsøkt å sette på en kondensator. Hvis det sitter en 1100W motor på den vinsjen kan ikke effektbehovet være all verden, så en mulighet er jo å sette på en litt større motor også. Dessuten, hvor lenge vil denne motoren gå? Klarer den starten er det nok greit.

 

Lagt til: En slik kondensator kan vel ikke koste all verden? Tror jeg har kjøpt slike på Vikleverkstedet her i Fredrikstad for lenge siden. Siden jeg ikke husker hva det kostet engang tviler jeg på om det var et stort innhogg i lommeboka :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Her er eg enig med Medusa. Å kjøra trefase motor på einfase, går greit, men på ein slippvinsj treng du alle kreftene som motoren har i startøyeblikket, og det går ikkje med slik kjøring.

Dette som Bellen skriv om sementblandere kan nok vera tilfelle, men då er motoren dimensjonert utifrå den reduserte effekten som slik kjøring gir.

 

Magne

Link to post

Nå kommer det ikke fram hva slags båter som skal trekkes opp her, men motoren tilsier vel at det ikke er all verden. Men dersom vaieren er slakk i starten er vil ikke motoren ha den belastningen i startøyeblikket som den er dimensjonert for.

 

Rent bortsett fra det er jeg selvsagt enig i at dersom vinsjen trenger disse 1100 wattene vil det funke dårlig å kjøre den på kondensator. Dersom motoren ikke orker blir det vel å sette på en større.

Link to post

Det er jobben min, så litt har jeg jo fått meg meg. ☺ Ja, man kan til og med øke dreiemomentet fra standard om man trenger det. Bruker det mye der motorene er i grenseland på kraft. Anbefaler å bruke PTC (tempføler i motor) når dette gjøres for å forhindre overoppheting, men som regel går det bra i slike aplikasjoner som dette da man har kontroll på hva man gjør og driftstiden er relativt kort.

Link to post

Hva med å bytte til en enfasemotor?

Ser at Moe&Co i Bergen selger slike til gunstig pris.

Trefase motoren kan sikkert selges på Finn.no

Einfasemotoren har ikkje samme dreiemoment i oppstart som trefasemotor. Om det å skifta motor er bedre enn å setja kondensator på den som er der, veit eg ikkje. Men eg anser at denne maskina må klara å komma seg i gang på full last, for du må rekna med at opphalet må stoppast i brattaste kneika, og då skal maskinen klara å starta igjen.

Link to post
  • 1 år senere...

Henter frem denne gamle tråden til mitt spørsmål:

 

Har en 230v 3-fase motor på 1.1 kw som skal brukes på en-fase nett.

Jeg har prøvd med kondensator (70uF), men får for lavt startmoment og for lite effekt under drift.

 

Vil en frekvensomformer være en bedre løsning?

F.eks denne:

https://www.aliexpress.com/item/HY-1500W-VFD-Spindle-inverter-220V-1-5kw-Frequency-Drive-Inverter-Machine-Inverter-5026/1986162098.html?spm=2114.30010308.3.74.Ka5MAA&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=2c9b2055-25e0-4b4c-9d5e-b43d0677c8da

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...