Jump to content

Viksund 27 sjark + sabb 22hk - et par ting til


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei alle,

 

Har ett par ekstra spørsmål etter første runde.

 

Alnorbåt - du antyder prisene til disse viksundsjarkene (27 fots ikke den mer populær og nyere 770 utgave) til å være 150-180 med sabb i de, men som sagt, denne båten har nyere radar (Raytheon), farget ekkolodd (professjonel type - husker ikke navnet), liten GPS (Garmin fart og position type), TV + arial, nyere rød-sprit komfyr, toilett + vann, parafin oppvarming, 2x dekk lys, sterk lyskaster, en "skikkelig" kraftblokk, mesan + såg veldig veldig fint ut i forhold til de alle fleste sjark jeg har sett på så langt. Utseenende messe såg den veldig flott ut alså for en sjark. Er ikke den verdt så vidt 200 da???? Jeg har jo sett på en viksund 770 med mitshibishi 45hk i som var en helt annerledes båt en denne her og fyren hadde en minste pris på 165000: størrelsen, tilstand og utstyrmesse var de to veldig forsjellige båter.

 

Båten var forholdsvis nye malt (han sa 3 år siden) i skroget - kan det være et forsøk å gjemme plast-pest problemet? I så fall, hvordan ser jeg det når båten er ny malt? Hvordan ser man plast pest som er så vidt begynt? Er det en veldig objektivt måten å måle plast pest eller eventuelt faren for at det har så vidt begynt eller er rett før det begynne osv? Er det bare å se etter små skader i skroget?

 

En annen ting var at båten har tidligere blitt slengt i en kai under storm og måtte blitt reperert. Den kostet 150 000 (full kasko på båten, kvitteringen skal fremlegges at arbeidet var utført fagmessig frå båt byggeren som reperert den). Er dette noe jeg skal da unngå eller helt greit så lenge som han har kvittering frå verskedet?

 

En ting med denne motoren som beskymer meg en del er at jeg fikk den ikke over 16-1700 rpm. Hvor høy burde den kunne komme opp i? 2000? Fyren mente at han hadde glemte å sette ned den greie som stoppe motoren (den henge litt av og til) som mente at han ikke fikk full turtall på motoren. På dette tidspunkt hade vi brukt vel to timer å besikte båten slik at jeg glemte å spørre han om å ordne det slik at vi kunne kjøre litt en gang til for å se om farten og turtallene oversteg 6.0knop og 1700omdr. Kan dette tyder på at det er et eller annet med motoren eller er hans forklaring troverdig (skal selvsagt sjekke det hvis jeg ser på båten en gagn til men lurer på om det er fanteri på gang).

 

Tja, masse spørsmål.

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Plastpest er noe du bare får under vannlinjen, så dette er ikke noe problem i forbindelse med at skroget er lakkert... Tror heller ikke det er lett å oppdage plastpest som ikke har brutt ut. Men dette er noe som kan ramme en hvilken som helst båt, nå eller om 20 år, så dette er et problem som må tas når det kommer ( eller helst forebygges med epoxy etc).

 

Når det gjelder motoren så tror jeg ikke du kan regne med stort mer enn 6 knop uansett. Trodde max turtall på disse lå rundt 1800 rpm, ikke 2000?? Uansett, max turtall belastet er avhengig av hvordan stilleskruen for max utslag på propellvingene er innstilt. Men jeg regner med at max dreiemoment på denne motoren ligger på 16-1700 rpm, og med fulle vinger da yter den optimalt uansett.

 

Kan også nevne at min båt med 18hk Sabb går ca 6,5 knop på max, og den veier snaut halvparten av den du har sett på. Så noen større fartsressurser tror jeg ikke du skal håpe på med denne motoren.

 

Ellers så er jeg enig i at utstyrslisten er imponerende, mye fint og dyrt utstyr som naturligvis trekker prisen opp. Så vurderingen bør vel gå på hvor lang vei du har til fiskeplassene, og hvor lang tid du ønsker å bruke. Hvis du ser for deg at den lave farten blir en irritasjonsfaktor så er det vel best å la være. Båten burde nok ideelt sett hatt en motor rundt 50 hk, men når man kjøper brukt så er det ikke alltid så lett å få akkurat det rette...

 

Your choice...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hei igjen,må nok si meg enig med index ang.pest,hvis båten har vært ordnet så mye på skroget som du forteller,har jeg liten tro på pest,da hadde vel eventuelt det blitt ordnet på verftet i samme sleng.Har hatt en 28 fot tresjark med 30 sabb i,denne gikk ca 6 knop,tror ikke du kan forvente mer av viksunden med denne motoren,jeg hadde ikke turteller montert,men stileskruen,kjettingen for stopp i maskinen var kneppet ned,slik at jeg tok ikke ut alt på motoren,dette for å ikke gå bånn pinne,hele tiden,men sabben tåler nok det også.En ting er ihvertfall sikkert,du kan stole fullstendig på en sabb,denne motoren er tungbygd og om ikke uslitelig,så tilnærmet ved vanlig ettersyn.Prisen jeg referer til er samme type båt som du snakker om,da var den godt utstyrt,men tror ikke det var radar,denne båten ble solgt for 150000,fra bergen og til karmøy.Men man kan jo komme over gode kjøp,kanskje var dette et.Uansett må man jo alltid prøve å få til en god handel.Jeg tror nok at du blir fornøyd med en sånn båt,men da må du nok akseptere at du ikke får mer fart enn nevnt tidligere.Lykke til med et event.kjøp

Link to post
Share on other sites

....En ting med denne motoren som beskymer meg en del er at jeg fikk den ikke over 16-1700 rpm. Hvor høy burde den kunne komme opp i? 2000?

Sabb 2G-modellen har en maks turtall på 1.800 RPM, så mye høyere enn 1.600 ville jeg ikke anbefale å presse den, uansett! Her har du en lavturtalls-motor med enormt dreiemoment. Hastverk bør du ikke ha, med en Sabb under dekk! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...