Jump to content

Oppussing av bord - lakkfjerning

Windy37GM

Recommended Posts

Hei

I Windyen vi kjøpte ifjor høst er bordet ikke helt 100. Noe av lakken har løsnet (fuktighet under?, se på bildene.

Kan jeg bare pensle på med Duxola malingsfjerner ørten ganger og så lakke igjen med f.eks Epifanes lakk? Under de 2 sammenleggbare platene er det en Windy logo i lyst treverk. Vil det ta skade av Duxola eller lignende kjemikalier? Jeg brukte Duxola på badeplattformen på en Joda 310 vi hadde og det fungerte veldig bra.

Interiøret i båten ble fantastisk fint etter jordslagg fjerning, så jeg ble litt gira på å ta resten av cockpit og få båten helt tilbake til slik den skal være.

bilde

bilde

bilde

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har det samme som vist på bildene dine Windy32GM,på noe av teaken i min fire år gamle Polar20. Går ut i fra at her er det også sprøytlakkert, om en med en noe mere matt finish.Nå er jo Polarboat konkurs, så der er ikke noe råd og hente der. Hadde igrunnen tenkt å smøre på litt Herdins teak beis/lack på det som er blitt litt "hvitt, og deretter matte forsiktig ned hele flaten med fint sandpapir. Så smøre på noen strøk med lakk, eller eventuellt edelolje. Har god erfaring med Owatrol edelolje, som jo blir seende ut som lakk etter tørk. Å kun skrape noen felter, og deretter flikke med noe billakk etc. som Bitteliten mener, føler jeg fort kan bli noe "klattverk", men er litt usikker her.

Nå har jeg snakket med et lakkefirma som lakkerer biler. de skulle ha et par båtlapper for å lakke det, og det synes jeg det er verdt.

Da fjenstår det å få av den gamle lakken. Slipemaskin/eksenter sliper ? begynne med 60 og ned til hvor fint da?

Alle tips mottas med takk!

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ååå forsiktig med for grovt slipepapir. Selve plate her kan være av finer og da er teaklaget ganske tynt.

Kantlistene er nok massiv teak. Hva med å få tak i en sylskarp skrape. varme forsiktig på lakken kanskje, så

skrape like forsiktig. (mulig det er like bra å kaldskrape?) Pusse med finere sandpapir etterhvert ??

• 2 år senere...

Sånt har jeg gjort mange ganger på teakmøbler, dollbord, dørblad, interiørdetaljer, etc..

Først fjerner jeg gammel lakk med varmluftpistol og skrape. Dersom lakken løsner lett bruker jeg kittkniv i stedet for skrape og skyver lakken av. Det er mer skånsomt. Dersom det er tokomponentlakk går det som regel lettest med skrape.

Etter å ha fjernet lakken pusser jeg med sandpapir. Starter med relativ grov korning (80-120) og går over til  finere etter hvert. Finere enn 240 er ikke nødvendig på dette stadiet. Du må alltid pusse med veden for å unngå riper når du pusser for hånd. Alternativt pusser jeg helt plane flater med eksentersliper/pussemus. Det gir best resultat på plane flater om en er forsiktig.

Bruker deretter en blank lakk til å bygge opp lakklag. Enkomponentlakk er absulutt lettest å jobbe med og som regel sterk nok. Tokomponentlakk blir mer slitesterk (?), men er også vanskelig å vedlikeholde. Pusser med sandpapir etter første lag og derretter etter annethvert lag, helt til overflaten er helt glatt uten spor av strukturen i veden. Bruker finere og finere sandpapir etter hvert. Her foretrekker jeg også pussemus på plane flater. Siste lag kan være blank eller matt lag etter ønske. Jeg foretrekker som regel silkematt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...