Windy37GM Startet 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2015 (redigert) Hei I Windyen vi kjøpte ifjor høst er bordet ikke helt 100. Noe av lakken har løsnet (fuktighet under?, se på bildene. Kan jeg bare pensle på med Duxola malingsfjerner ørten ganger og så lakke igjen med f.eks Epifanes lakk? Under de 2 sammenleggbare platene er det en Windy logo i lyst treverk. Vil det ta skade av Duxola eller lignende kjemikalier? Jeg brukte Duxola på badeplattformen på en Joda 310 vi hadde og det fungerte veldig bra. Interiøret i båten ble fantastisk fint etter jordslagg fjerning, så jeg ble litt gira på å ta resten av cockpit og få båten helt tilbake til slik den skal være. mvh Windy37GM Redigert 20.Februar.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 (redigert) Dette hadde jeg ikke gjort noe med. Bordet er sprøytelakkert med høyglanslakk. Eneste jeg kanskje hadde vurdert er der lakken er borte i skjøtene. Der hadde jeg fjernet den løse lakken forsiktig med kniv, pusset lett ned og lagt på klarlakk fra bil med pensel (touch up klarlakk flaske) Redigert 21.Februar.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Hadde akkurat samme fuktskadene på mitt lakkerte bord, jeg skrapte det bart med malingsskrape og varmepistol. Har gitt det en beis, fått ny logo av et reklamebyrå klistret det på og skal nå legge x-antall lag olje. Håper det blir bra :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Jakob T Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Et nok lakka med 2 komp lakk,da nytter det neppe med kjemikalier.Må nok skrapes heile bordet og lakkes på nytt for topp resulrat.Ville gjort som Bitteliten anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Har det samme som vist på bildene dine Windy32GM,på noe av teaken i min fire år gamle Polar20. Går ut i fra at her er det også sprøytlakkert, om en med en noe mere matt finish.Nå er jo Polarboat konkurs, så der er ikke noe råd og hente der. Hadde igrunnen tenkt å smøre på litt Herdins teak beis/lack på det som er blitt litt "hvitt, og deretter matte forsiktig ned hele flaten med fint sandpapir. Så smøre på noen strøk med lakk, eller eventuellt edelolje. Har god erfaring med Owatrol edelolje, som jo blir seende ut som lakk etter tørk. Å kun skrape noen felter, og deretter flikke med noe billakk etc. som Bitteliten mener, føler jeg fort kan bli noe "klattverk", men er litt usikker her. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Nå har jeg snakket med et lakkefirma som lakkerer biler. de skulle ha et par båtlapper for å lakke det, og det synes jeg det er verdt. Da fjenstår det å få av den gamle lakken. Slipemaskin/eksenter sliper ? begynne med 60 og ned til hvor fint da? Alle tips mottas med takk! mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SoBo Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Ååå forsiktig med for grovt slipepapir. Selve plate her kan være av finer og da er teaklaget ganske tynt. Kantlistene er nok massiv teak. Hva med å få tak i en sylskarp skrape. varme forsiktig på lakken kanskje, så skrape like forsiktig. (mulig det er like bra å kaldskrape?) Pusse med finere sandpapir etterhvert ?? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Windy37GM Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Hvor fint sandpapir bør jeg ende med? Skal ut i båten imorgen og hente det hjem, foten på bordet trenger også litt kjærlighet og glede :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SoBo Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Kanskje 240 korning er nok. Puss så langt det er mulig bare langsmed veden. Blir pussestriper nesten uansett korning dersom du pusser på tvers. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jakob T Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Forsiktig med varmepistol,om det er 2k lakk og finer.Utrolig lett å svi fineren.Må nok lakkes i 2 omganger da forste strøk må slipes før toppstrøk.Blir bra resultat med sprøyting Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Skrap forsiktig med en lakksikling. Fil siklingen så den buer litt opp i hver ende. Dra en grad på siklingen med siklingsjernet og skrap. Avslutt med papir, det er liten vits med finere en 240 på så "myke" materialer som treverk. Men lakken kan puses med fint papir, eller stålull 000 om den er hard! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
fabia Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 kantlistene er ikke no problem, men bordplata er helt sikkert teakfiner, den er 1.2mm tykk, så her er det små marginer mellom himmel og helvete. bruk en eksentersliper der du kommer til. Ellers som SoBo sier, ikke puss på tvers av veden. En sylskarp sikling er også et godt hjelpemiddel. Vær forsiktig, å pusse ned teakfiner er risikosport. Sitér dette innlegget Link to post
KevinM Svart 27.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2015 Tror dette er et kjent problem. Jeg har akkurat det samme problemet på mitt, dog ikke nøyaktig samme bord. Hos meg "slipper" lakken i Windy logoen:( Legg gjerne ut resultatet når du er ferdig:) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Hvordan endte dette prosjektet? Hvordan endte du opp med å fjerne lakken? Har lyst til å shine opp bordet i Sciroccoen ila vinteren, men engster meg litt for pussejobben. Spesielt der Windy logoen er frest ned i bordplaten. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Windy37GM Svart 24.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Telefonen ringte også rant det ut i kålen. Og jobben "plutselig" fusjonerte, så det ble mye mer å jobbe med :-) Har ikke rukket å begynne... Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
WGM Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Mener å huske at «Navic II» her inne gjorde en slik jobb i sin GM37 i fjor vinter/vår som han la ut bilder og info om i sin egen tråd. Kanskje en IM til han kan skremme ham ut her med litt tips og bilder Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2017 Sånt har jeg gjort mange ganger på teakmøbler, dollbord, dørblad, interiørdetaljer, etc.. Først fjerner jeg gammel lakk med varmluftpistol og skrape. Dersom lakken løsner lett bruker jeg kittkniv i stedet for skrape og skyver lakken av. Det er mer skånsomt. Dersom det er tokomponentlakk går det som regel lettest med skrape. Etter å ha fjernet lakken pusser jeg med sandpapir. Starter med relativ grov korning (80-120) og går over til finere etter hvert. Finere enn 240 er ikke nødvendig på dette stadiet. Du må alltid pusse med veden for å unngå riper når du pusser for hånd. Alternativt pusser jeg helt plane flater med eksentersliper/pussemus. Det gir best resultat på plane flater om en er forsiktig. Bruker deretter en blank lakk til å bygge opp lakklag. Enkomponentlakk er absulutt lettest å jobbe med og som regel sterk nok. Tokomponentlakk blir mer slitesterk (?), men er også vanskelig å vedlikeholde. Pusser med sandpapir etter første lag og derretter etter annethvert lag, helt til overflaten er helt glatt uten spor av strukturen i veden. Bruker finere og finere sandpapir etter hvert. Her foretrekker jeg også pussemus på plane flater. Siste lag kan være blank eller matt lag etter ønske. Jeg foretrekker som regel silkematt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.