Jump to content

Toalettproblemer - elektrisk pumpetoalett - tett eller gåen pumpe?


tobixen

Recommended Posts

Det er til tider en forbannelse å være båteier, alltid noe som går galt.

 

Det hender at toalettet (elektrisk, kvernpumpe) ikke alltid greier å spise unna raskt nok, men som regel har det gått bra - med nok pumping/kverning og nok tålmodighet. Av og til har det hjulpet å ta noen minutters pause og så fortsette pumpingen/kverningen. Men sist jeg var i båten, alas - det satt seg virkelig fast. Men, jeg undres på om noe i selve pumpa har gått i stykker.

 

Det er neppe urinsten i systemet, jeg skylte med eddik i fjor, og det bygger seg vel ikke så fort opp? Tanken er neppe full. Jeg har hatt full tank tidligere, da skylles det veldig tregt ned, og det begynner etterhvert å piple ut av ventilasjonsslangen. Jeg sjaltet raskt tømmehendelen frem og tilbake slik at om tanken var helt full, så bør det være plass til noen dl mer nå.

 

Så, først "produserte" jeg brunt avfall. Jeg pumpet ned, men ikke lenge, før jeg begynte å produsere hvitt avfall (100% nyfiber). Pumpeknappen pumper inn sjøvann samtidig som det pumper avfallet over til septiktanken, det er ingen hendel for å velge mellom tømming og fylling slik som på de manuelle pumpetoalettene - så doskåla ble jo full etterhvert. Jeg stengte bunnventilen til sjøvannsinntaket og fortsatte å pumpe litt. Mon tro om pumpa kan bli ødelagt av "tørrkjøring"?

 

Da jeg etterhvert skjønte at det ikke var håp om å få tømt doen med pumpa, så var det å prøve å dytte/skru med dobørsten og etterhvert fant jeg en slange som jeg greide å jobbe meg innover med. Nå tror jeg selve kvernpumpa er "fri", for når jeg prøver pumpeknappen virvles vannet opp og rundt - men tilsynelatende ikke en dråpe blir pumpet opp i tanken. Jeg helte på noe eddik før jeg dro, med håp om at det ville ha noen virkning. Nå er jeg tilbake til båten bevæpnet med en sugekopp. Ingen hell - det er fortsatt like potte tett. Kan det virkelig ha gått tett bak kvernpumpa og før septiktanken?

 

Neste blir å komme seg ut av havna, tømme tanken, samt prøve å åpne opp slangen mellom toalettet og septiktanken. Før jeg gjør det, skal jeg ha mye plast, avispapir, svamper, bøtte, gummihansker og treplugger for hånden slik at griseri på avveie ikke sprer seg for langt. Deretter inspeksjon av kvernpumpa. Gruff, en skikkelig drittjobb. Jeg tror det blir "nature head" eller tilsvarende når jeg en gang har funnet ut at det meste er modent for utbytting.

Link to post
Share on other sites

Dersom problemet ikke er full tank, og det får du jo ordnet med en tur utpå, er jeg 99% sikker på at det er tett i (eller inn til) slangen mellom dassen og tanken. Du sier at skylte med eddik sist år, men eddik klarer ikke å løse opp urinstein som allerede har tettet systemet. men det er ypperlig til å bruke jevnlig for å FOREBYGGE urinstein. og det er utrolig hvor trangt det kan være i slangen til tanken og at det fremdeles fungerer. men når åpningen kommer ned mot blyanttykkelse, er det kjørt. Det er mulig at slangen fremdeles har en viss åpning, men da er det svært ofte tilbakeslagsventilen mellom dass og slange som er grodd igjen. Kobler du fra der, ser du fort om det er denne ventilen eller slangen som er tett. Lykke til med drittjobben. og jeg snakker av erfaring gjennom mange år med gjentatte slike problemer. Og et lite tips: Før du kobler noe fra, er det en god ide å øse selve doskålen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har opplevd akkurat det samme i min båt. Har el-dass der også. Det var en kompis som klarte dette kunststykket å tette dassen. Han fikk en liten ekstra jobb der gitt. :giggle:

Det nyttet ikke å stenge vanninntaket, og kjøre kverna mere. Det var like tett. Han måtte pent demontere slangen ut fra kverna, og stake inn den veien. Etter hvert kom det ut noe papir, og han fikk fisket ut mere med en trepinne. Og smått om senn løsnet hele proppen. Vær obs når du kjører kværna uten slange på! Her er det trykk! :diving: Vi klarte å holde en bøtte mot utløpet av kverna, og det sprutet godt når alt var åpent igjen.

Dette skjedde i fjor, og jeg har ikke hatt samme problem senere. Men kompisen har nok lært. Han har ikke klart dette senere. :tongue:

Link to post
Share on other sites

Em må lære seg å ekstrudere den ut i riktig dimensjon.

 

hehe... :lol:

 

Lykke til med jobben. Føler med deg. Jeg hadde en propp i falltanken min ifjor, og jeg tror jeg fikk den løs etter 3 kvelder i båten og på plan U etter at alle de andre planene hadde feilet...

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg frykter at Tampeservice holder på fasiten her.

 

Plan B nå er å åpne opp på toppen og helle på med eddik. Det er iofs det enkleste, men frykter at det i seg selv blir en møkkajobb fordi slangen antageligvis er fyllt til topps med brun råtten septik - mao ikke helt risikofritt å løsne slangen fra septiktanken, og må antageligvis prøve å få tømt noe før jeg kan helle oppi eddik. Pluss at septikslanger kan sitte veldig fast på slangestussen, ref andre postinger om septikslangebytte her på forumet.

 

Plan C blir å bruke en slik: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Avlopsrenser-860381/ - den har hjulpet oss noe hjemme ifbm tette rør. Den har spiralformet hode, slik at man kan "drille" opp propper. Har så langt aldri hatt behov for det, men den kan kobles til drillen.

 

Plan D ... U kommer jeg tilbake til etterhvert ved behov. Da blir det også aktuelt å skifte septikslange mens jeg først er i gang (det som virkelig trenger skifting er imidlertid slangen for tømming over dekk - det er ikke en septikslange, den bukter seg gjennom pantry, den har ikke jevn helling så det blir stående septik på den. Jeg prøver å skylle godt, helle oppi sanitærvæske og lar lokket stå på gløtt for lufting, men allikevel lukter det som regel ganske så dårlig i kasserolleskapet.

 

Føler ikke at jeg har helt det som trengs av utstyr og mental forberedelse, så jeg blir neppe å gjøre noe mer i kveld :-/

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Din plan C var den som funket hos meg. Tror det var Roger-Jo som kom med tipset. Åpnet et mannhull i tanken, tvang armen inn og fikk skrudd tuppen av dingsen inn i proppen og dratt den ut

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Pumpa ut av el toalett er som regel en sentrifugalpumpe. Setter det seg "avleiringer" på på bladene som går ut fra senter blir pumpa ineffektiv.

 

2 muligheter. 1 plukke det fra hverandre og 2 forsøke med litt plumbo etc kjør pumpa et sekund og la det stå noen minutter.

Har benyttet alt 2 en gang med hell, men tenk på om du har alukomponenter/ tank som kan ta skade Evt kjør det rett overbord.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sap er inne på det tror jeg.

 

Har opplevd dette to ganger med Jabsco. Begge gangene var det oppbygning på knivblad, og den ene gangen i kombinasjon med at impeller hadde mistet et blad.

 

Bestill rep sett med pakning og impeller.

Lens dassen med kopp i bøtte. Bruk hansker. Drikk en konjakk. Ta på hansker. Demonter pumpehus. Skift impeller, rens kniv. Sett inn ny pakning i medfølgende fett og monter sammen. Presto! Innholdet i skåla forsvinner raskere enn sjøvannet pumpes inn!

 

En liten ps. Noen rep sett mangler pakning. Jeg brukte da gummistrikk som en løsning. Ble heldigvis pottetett.

Link to post
Share on other sites

Her er et delebilde fra et TMC el toalett.

Sentrifugalpumpa er nr 18.

Inn i senter og ut på siden.

 

Setter det seg avleiringer mellom skiva og de 4 "bladene" som går ut fra senter blir pumpa ineffektiv. Man ser gjerne at det hvirvles tilbake i bunn av skålen.

 

Kniven er nr 20 på bildet og sitter før sentrifugalpumpa.

Pumpehuset er nr 19.

 

Impelleren (29) man ser lenger bak er vann inn.

 

bilde

 

Vet ikke hvilket toalett Tobixen har, men ofte lurt å ta en kikk i deletegningen på hvordan det er bygget opp.

En annen mulighet er at det er tett mellom toalett og tank/ utløp.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Slangen var ikke tett og som du sier, vannet i skåla bare spant rundt og det ble fullere og fullere. Heiv ut begge dassene, byttet begge til pumpetoaletter og skiftet alle slanger i samme slengen.

Når vannet spinner rundt i skåla og nivået stiger ( det skjer ca. etter 30 dager ombord hos oss) Da er det tid for en kur med kaustikk soda. så er den ok i nye 30 dager. Antar at klaffventilen tuller seg, selv med ofte eddik kur..

 

Er det slangen pakket seg etter pumpa er det denne som er løsningen.

Toalettløsningen bør være slik at en kan kople om og kjøre rett over bord sammen med en god dose klorin.

Da kan en få sjekket ut hvor feilen er og det blir lettere å feilsøke.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Eller som vi andre opplevde på en kompisbåt forrige sommer, at en av barna hadde kastet et cleenex i do, med resultat at kverna ikke ville gå.

Det var bare å gå på med å demontere toalett og åpne pumpa, for så å rense kverna, og der satt det jaggu en cleenex gitt....Til de som lurer, de går jammen

meg ikke i oppløsning, ei heller kvernes opp slik som toalettpapir.

Link to post
Share on other sites

Ja, tørkepapir (og selvfølgelig også cleenex) i pumpe/kverntoalett har jeg hørt en sikker måte å stoppe kverna på. Det var vel også en annen tråd der noen hadde sluppet en tampong i toaletten, hvorpå snora satte seg alvorlig fast. Det skal jo ikke utelukkes at noen har brukt tørkepapir forut for mitt toalettbesøk, men jeg har i allefall full oversikt over hva som gikk i doen da den sluttet å fungere. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde forresten en episode i min aller første båt, den hadde ikke septiktank engang. Toalettpapiret satte seg dønn fast i stoppeventilen/skroggjennomføringen. Jeg prøvde å fjerne det med plumbo, men ingen hell. Måtte løsne septikslangen fra bunnventilen og stake helt til sjøvannet rant friskt inn i båten. Men at oppkvernet dopapir skulle ha samme mulighet til å totalt stoppe til slangen, det ante jeg ikke.

 

Det var (kanskje) (ikke) en god idé å forberede seg mentalt (drikke seg til mot) med en solid støyt cognac. ;-)

Nå ønsker jeg jo at det blir en minst mulig opprenskingsjobb etter at jeg har løst problemet, da er det kanskje en fordel å holde hodet klart. I den aller første båten gikk jeg tom for diesel på henteturen, motoren måtte luftes, det ble dieselsøl som kom på avveie og trakk seg inn i gulvbelegget, og jeg fikk et kjempeproblem med "båtlukt". Tilsvarende viktig å ikke få septik på avveie.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ikke meningen å kuppe tråden din Tobixen, men jeg har en do historie som bare må frem her, håper du unnskylder meg?

 

Vi hadde hatt en flott tur nedover Svenskekysten og la turen innom Strømstad for en siste bunkring før turen hjem.

Der havnet vi ved siden av et hyggelig familie med en Scand 25 snekke, med badet i akter cabinen.

 

De hadde fått problemer med å pumpe fra toalettet og inn på tanken, det ble hardere og hardere å pumpe, frem til det var helt stopp, pumpa lot seg ikke rikke...

 

Far om bord var ifølge han ikke veldig praktisk og hele gjengen slet med "vimle mage", så de ble enige om at fruen og barna skulle gå en tur i byen, mens far feilsøkte...

 

Av hensyn til nabobåtene hadde han lukket både kalesje og dører ned til badet, og startet med å skru løs slangen på utløpet fra toalettet, da han regnet med at det var tett der, med det resultat at slangen spratt av og sprøytelakkerte hele gubben og baderommet, før han omsider fikk evakuert skuta og hoppet til sjøs.

Det hele skjedde rett utenfor Skagerack i Strømstad, dvs. indre havn.

 

Han hadde funnet feilen, luftingen var tett, tanken nesten rund antagelig og den store slangen ut fra toalettet sto med fullt trykk.

 

Vi var ikke der da det skjedde, men kom senere på ettermiddagen og ble fortalt historien av mor og far i båten senere på kvelden.

 

Det ble en god latter på oss alle og en ekstra anker dram på den uheldige toalettreparatøren, følte han fortjente det

 

 

:lol:

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

ikke meningen å kuppe tråden din Tobixen, men jeg har en do historie som bare må frem her, håper du unnskylder meg?

For all del - det er (etter mitt syn) strengt tatt ingen som har eierskap til noen tråder her, selv ikke dedikerte turtråder eller prosjekttråder :-)

 

Han hadde funnet feilen, luftingen var tett, tanken nesten rund antagelig og den store slangen ut fra toalettet sto med fullt trykk.

Det er et pussig sammentreff, jeg jobbet med ventilasjonen (verifiserte at den fungerte) samme dag som dassen min gikk tett - men jeg er temmelig sikker på at det ikke er der problemet ligger. (faktisk helt sikker, ettersom jeg har tømt tanken).

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Jeg hopper over plan A og gjør meg klar for plan B. En tapetkniv i tilfelle septikslangen sitter veldig hardt fast, skrujern fant jeg ikke for øyeblikket (!), rørtanga kan kanskje også funke til å få løs røret, en fin samling papirsøppel fra papirsøppeldunken hjemme, enda flere aviser fra papirsøppelinnsamlingen på Nesoddferga, gummihansker, en rull med tørkepapir, Biltemas røråpnefjærgreiedingst, en maske for at jeg ikke skal besvime eller kaste opp pga stank, et glass rom for å drikke meg til mot (og en flaske for å feire suksess eller drukne sorgene dersom jeg mislykkes ... evt, kanskje den skal få stå i båten til neste gang jeg er her), verktøy til å skru opp slangeklemma, litt tape i tilfelle jeg må stenge slangen med treplugg ... ah, trepluggene hadde jeg glemt. Samt drill for å kjøre rundt biltemarøråpnedingsten.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...